جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 10 دی 1401     
ضرورت افزیش بودجه دانشگاهها

 رییس دانشگاه مازندران با تاکید بر لزوم حرکت‌ دانشگاه‌ها به سمت جامعه‌محوری و مساله‌محوری، به نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به نام سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین اشاره کرد و افزود: با ابتکار دانشگاه مازندران، قرارگاه تحقق شعار سال در استان مازندران با ریاست استاندار و دبیری این دانشگاه ایجاد شد که ۸ کارگروه با سرپرستی روسای دانشگاه‌های استان در زیرمجموعه آن وجود دارند و در حوزه‌های تخصصی خود به احصای مشکلات و موانع تولید دانش‌بنیان می‌پردازند.

به گزارش ایسنا، دکتر حشمت علی نژاد در نشست مشترک مسئولان سازمان امور دانشجویان و دانشگاه مازندران که با هدف پیگیری و رفع مشکلات دانشجویان این دانشگاه و بهبود زیرساخت‌های لازم برگزار شد، ضمن بیان این مطلب، با اشاره به نقش موثر همه دست‌اندرکاران برگزاری اولین المپیاد فرهنگی-ورزشی دانشجویان بین‌الملل دانشگاه‌های سراسر کشور که در شهریور ۱۴۰۱ به میزبانی این دانشگاه برگزار شد، به ارایه گزارشی از کمیت و کیفیت حضور دانشجویان در ایام پساکرونا در دانشگاه پرداخت و گفت: به‌خاطر سیاست جدید وزارت علوم دولت عراق، دانشگاه مازندران از پذیرش جدید دانشجویان عراقی محروم شده است که امیدواریم با هماهنگی‌های بیشتر جهت جذب دانشجو در نیمسال دوم، در بین‌المللی‌سازی دانشگاه گام موثری برداریم.
 
رییس دانشگاه مازندران با تاکید بر لزوم حرکت‌ دانشگاه‌ها به سمت جامعه‌محوری و مساله‌محوری، به نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به نام سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین اشاره کرد و افزود: با ابتکار دانشگاه مازندران، قرارگاه تحقق شعار سال در استان مازندران با ریاست استاندار و دبیری این دانشگاه ایجاد شد که ۸ کارگروه با سرپرستی روسای دانشگاه‌های استان در زیرمجموعه آن وجود دارند و در حوزه‌های تخصصی خود به احصاء مشکلات و موانع تولید دانش‌بنیان می‌پردازند.
 
دکتر علی‌نژاد با بیان این نکته که پس از بهبود وضعیت کرونا و بازگشایی دانشگاه‌ها، ما از نخستین دانشگاه‌هایی بودیم که از ابتدای سال آموزش را حضوری کردیم، موضوع تغذیه دانشجویان به‌دلیل تفاوت فاحش قیمت اقلام غذایی نسبت به سالیان گذشته را یکی از مهم‌ترین معضلات پس از حضوری‌شدن دانشگاه عنوان کرد و یادآور شد: دانش‌آموختگان در دوران کرونا آموزش و ارزشیابی لازم را سپری نکردند و به همین دلیل، حضوری شدن آموزش ضروری بود اما بودجه‌های اختصاص‌یافته کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد و باید به حال این چالش که همه دانشگاه‌ها با آن مواجه هستند فکری کرد.
 
دکتر علی‌نژاد در ادامه به انجام برنامه‌های متنوع فرهنگی و علمی به‌مناسبت‌های مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: از جمله این برنامه‌ها می‌توان به مراسم جشن روز دانشجو، هفته پژوهش و ۱۶ برنامه در هفته مازندران از جمله نشست با دانشجویان داخلی و بین‌الملل و برگزاری جشنواره کارآفرینان کانون دانشگاهیان سیستان و بلوچستان به میزبانی دانشگاه که دستاورد آن قرارگیری دانشگاه مازندران در جمع برترین‌های پژوهشی کشور بود اشاره کرد.
 
رییس دانشگاه مادر استان مازندران با اشاره به این‌که یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری در برنامه هفتم، مساله اقتصاد دریا است گفت: میز دولت و دانشگاه را باتوجه شرایط اقلیمی و داشتن پتانسیل لازم در دانشگاه مازندران درخصوص اقتصاد دریا به عهده گرفتیم. دریا اقتصاد بسیار غنی دارد که می‌شود از آن در حوزه‌های مختلف از جمله ‌انرژی‌های تجدیدپذیر، منابع زیردریایی و ... استفاده کرد که طرح خوبی را توانستیم در این زمینه تدوین کنیم.
 
دکتر حشمت‌الله علی‌نژاد در پایان با تاکید بر این موضوع که ما حدود ۶۰۰۰ داوطلب برای حضور در خوابگاه‌ها داریم اما ظرفیت ما فقط گنجایش ۳۰۰۰ نفر را دارد که این موضوع نیاز به کمک و حمایت مسوولان دارد تا در ساخت و تجهیز خوابگاه بتوانیم قدمی برداریم، خاطرنشان کرد: مرکز هدایت شغلی دانشگاه مازندران به عنوان مرکز برتر در کشور انتخاب شد که این یکی از دستاوردهای ماست و می‌توان با حمایت بیشتر، این دستاوردها را گسترش داد.
 
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ، دکتر هاشم داداش‌پور معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان نیز در این نشست با اشاره به این‌که تعطیلی آموزش حضوری در دانشگاه‌ها به علت کرونا عملا باعث شد که مدیریت هزینه‌ها از دست مدیران خارج شود و حضوری شدن ناگهانی آموزش بر بار این چالش افزود، اظهار داشت: درحالی که در سه سال گذشته، روند افزایشی قیمت‌ها به‌شدت بالا بود این امر در پیش‌بینی‌های سازمان برنامه و بودجه انعکاس پیدا نکرد و این مساله تبعات سختی را برای دانشگاه‌ها داشت.
 
دکتر داداش‌‎پور با اشاره به حضوری شدن ناگهانی دانشگاه‌ها یادآور شد: با این اتفاق، سه نسل از دانشجویانی که هیچ شناختی از فضای دانشگاه نداشتند وارد آن شدند که این امر باعث شد هیچ حسی نسبت به دانشگاه وجود نداشته باشد. همچنین عدم درک صحیح از زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی سبب شد مشکلاتی پدید بیاید و این شرایط خاص فشارهایی را به مدیران دانشگاه‌ها تحمیل کرد که نمی‌توانستند پاسخی متناسب با نیاز ارایه دهند و طبیعتا مدیریت دانشگاه‌ها در این شرایط بسیار سخت و طاقت‌فرسا است.
 
رییس سازمان امور دانشجویان در خصوص ظرفیت خوابگاهی، به کمبود منابع مالی و خلاهای موجود اشاره کرو و افزود: در ۸ سال گذشته دولت اساسا چیزی به نام خوابگاه‌های مجردی یا متاهلی را به رسمیت نشناخته و این باعث شده به چالش‌های امروز ما افزوده شود که امیدواریم با اصلاح رویه تخصیص بودجه یا مشارکت خیرین در این امر، برخی از معضلات موجود مرتفع گردد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: