جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 7 دی 1401     
ارتش اسرائیل در نقطه خطرناک قرار گرفته است

 رسانه‌های رژیم صهیونیستی با پرداختن به مشکلات این روزهای ارتش این رژیم و اختلافات میان رهبران نظامی و سیاسی تل‌آویو برسر تغییرات در آن، اذعان کرده‌اند که ارتش اسرائیل به دلیل همین کشمکش‌ها به یک «نقطه خطرناک» رسیده است و همین مساله برخی افسران را برای ادامه خدمت در آن مردد کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری المیادین، «نیر دوری»، کارشناس مسائل نظامی شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره گفت: «آویو کوخاوی، رئیس ستاد کل ارتش متوجه شده است که ارتش به نقطه خطرناکی رسیده است و به همین دلیل اقدام به گفت‌وگو با نتانیاهو کرد.
 
دوری افزود: اگرچه همه جزئیات این گفت‌وگوی تلفنی فاش نشد، اما خواسته کوخاوی این بود که اگر تصمیماتی اتخاذ می‌شود که اختیارات ارتش را محدود می‌کند، باید با او مشورت شود و نظر وی نیز مورد توجه قرار گیرد.
 
طبق گفته دوری، کوخاوی تأکید کرد که ارتش صرفا یک گروه نیست که از دولت دفاع می‌کند، بلکه یک نهاد حرفه‌ای است که می‌داند چگونه توصیه‌هایی ارائه کند و مشورت با رهبران ارتش در مورد عواقب این موضوع ضروری است؛ چراکه اتخاذ برخی تصمیمات در راستای کاهش اختیارات وزارت جنگ به ارتش و اعتماد به آن آسیب وارد می‌کند.
 
دوری افزود: این بحث و جدل سیاسی باید خارج از ارتش باقی بماند؛ چراکه این یک موضوع بسیار خطرناک است و به همین دلیل رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل تمام تلاش خود را در این راستا به کار گرفته است.
 
وی ادامه داد: این جنجال افسران را بر آن داشت تا درباره ادامه خدمت در ارتش مردد شوند. این تنها سلب مشروعیت از ارتش نیست و حتی مقبولیت آن را نیز زیر سوال می برد.
 
این کارشناس صهیونیست همچنین تصریح کرد: ممکن است نیروهای ذخیره بیایند و بگویند ما دیگر آماده خدمت نیستیم یا آماده انجام برخی مأموریت‌های نظامی نیستیم، بنابراین کوخاوی متوجه شده است که اگر اقدامی انجام ندهد، ممکن است در یک چشم به هم زدن شاهد تبدیل شدن ارتش به نیروی پلیس باشیم.
 
گفت‌وگوی تلفنی اخیر کوخاوی و نتانیاهو بازتاب ویژه‌ای در رسانه‌های رژیم صهیونیستی داشته است.
 
رسانه‌های عبری سه شنبه اعلام کردند که آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو او را به دلیل دادن اختیارات وزارت امنیت و ارتش به افراطی‌های نژادپرستی مثل ایتامار بن گویر، رهبر حزب "قدرت یهود" و بتسلئیل اسموتریچ، رهبر حزب "صهیونیسم دینی" سرزنش کرد.
 
براساس گزارش این رسانه‌ها؛ تماس کوخاوی با نتانیاهو اقدامی بی‌سابقه است، چراکه در عرف رژیم صهیونیستی رئیس ستاد ارتش و مسؤولان نهاد نظامی با سیاستمداران یا نخست وزیر مکلفی که هنوز دولتش را تشکیل نداده تماس نمی‌گیرند.
 
کوخاوی از نتانیاهو خواست قبل از اتخاذ هرگونه اقداماتی موضع فرماندهان امنیتی و مسؤولان ارتش را بشنود. وی از حملات سیاستمداران ائتلاف نتانیاهو به افسران ارتش شدیدا ابراز نگرانی کرد.
 
بر اساس توافق‌های ائتلافی مسؤولیت واحد هماهنگی فعالیت‌های دولت رژیم صهیونیستی در مناطق اشغالی و اداره مدنی کرانه باختری به وزیری در وزارت امنیت داده می‌شود که از سوی حزب صهیونیسم دینی تعیین خواهد شد. نیروهای گارد مرزی کرانه باختری نیز از فرماندهی ارتش به فرماندهی وزارت امنیت ملی منتقل خواهند شد. قرار است ایتامار بن گویر وزیر امنیت ملی باشد.
 
اور هیلر، تحلیلگر امور نظامی شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که مکالمه نتانیاهو و کوخاوی پنج‌شنبه انجام شد. در این مکالمه درگیری لفظی میان دو طرف رخ داد و صدای فریاد کوخاوی شنیده می‌شد. کوخاوی به نتانیاهو گفت: چرا حمایتت از ارتش اسرائیل را اعلام نکردی؟ من می‌خواهم هیچ تصمیم و قانونی درباره ارتش اسرائیل و اختیاراتش قبل از شنیدن موضع ارتش گرفته نشود.
 
یوسی یهوشع، تحلیلگر روزنامه یدیعوت آحارونوت گفت: ارتش اسرائیل در هرج و مرج قرار دارد. این مکالمه بعد از موافقت بنی گانتس، وزیر جنگ صورت گرفت و این یعنی اظهارات کوخاوی موضع نهاد نظامی است. برای همین او خواهان توضیحاتی درباره اختیاراتی شد که به راست گرایان افراطی داده شده است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: