جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 7 دی 1401     
افزایش اخراج آوارگان سوری از ترکیه

 مقامات ترکیه اخیراً ده‌ها خانواده آواره سوری را از این کشور اخراج کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه العربی الجدید، طاها الغازی، فعال حقوقی گفت: در دوره اخیر اخراج سوری‌ها به ویژه از چندین محله آنکارا افزایش یافته است. برخی از محله‌ها شاهد اخراج جمعی خانواده‌های سوری هستند. این خانواده‌ها ابتدا به استان غازی آنتپ ترکیه و بعد از آن از طریق گذرگاه مرزی جرابلس به شمال سوریه منتقل می‌شوند. اخراج جمعی خانواده‌های سوری از آنکارا بعد از حادثه مرگ یک جوان ترکیه‌ای در درگیری با جوانان سوری در سال ۲۰۲۱ آغاز شد.
 
وی گفت: مقامات ترکیه تعداد زیادی از محله‌ها را به روی آوارگان سوری بسته‌اند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز از برنامه "بازگشت داوطلبانه" با هدف تشویق یک و نیم میلیون سوری برای بازگشت به شمال سوریه خبر داده است.
 
این فعال حقوقی به نزدیک شدن موعد انتخابات ترکیه در ژوئن ۲۰۲۳ اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل اخراج جمعی آوارگان همین مسئله انتخابات است. من معتقدم یک توافق میان تمام احزاب ترکیه برای پایان دادن به حضور آوارگان سوری در ترکیه وجود دارد.
 
غزوان قرنفل، رئیس جمعیت وکلای سوری گفت: اخراج آوارگان سوری در آنکارا و دیگر شهرها نقض قوانین حمایت موقت و قوانین انسانی و بین‌المللی است. به نظر می‌رسد طرحی برای اخراج یک میلیون آواره سوری قبل از موعد انتخابات ترکیه وجود دارد. احتمالاً در دوره آتی روند اخراج سوری‌ها افزایش یابد.
 
عبدالله سلیمان اوغلو، نویسنده و تحلیلگر سیاسی هم با انتقاد از اخراج سوری‌ها گفت: براساس معیارهای بین‌المللی این اقدام قابل قبول نیست به ویژه اینکه تمام خانواده‌ها اخراج شده و دلیل این اخراج مشخص نمی‌شود و به خانواده‌ها مهلتی برای فروش املاکشان داده نمی‌شود. اخراج سوری‌ها با عنوان "بازگشت داوطلبانه" انجام می‌شود. این اقدامات نقض واضح قانون حمایت موقت است.
 
آمار دقیقی از تعداد آوارگان سوری که از ترکیه اخراج شده‌اند، وجود ندارد. مدیرکل مبارزه با مهاجرت غیرقانونی در ترکیه گفت: در سال کنونی ۱۰۹۸۱۶ مهاجر غیرقانونی اخراج شده‌اند.
 
وی اطلاعاتی از هویت مهاجران اعلام نکرد.
 
وی گفت: مراکز بازگشت که تعداد آن در سرتاسر کشور ۳۰ مورد بود در سال ۲۰۱۵ از ۱۷۴۰ نفر استقبال می‌کرد و اکنون به ۲۰ هزار و ۵۴۰ نفر رسیده است. حدود ۱۸ هزار مهاجر غیرقانونی در مراکز اخراج هستند.
 
در طول سال میلادی کنونی مقامات ترکیه از اخراج آوارگان سوری با توجیهات مختلف از جمله نقض قوانین حمایت موقت درباره مکان اقامت و رفت و آمد به استان‌های ترکیه بدون داشتن مجوز دست نکشیده‌اند و این مسئله همزمان با نزدیک شدن انتخابات صورت گرفته است.
 
دیده‌بان حقوق بشر اکتبر در گزارشی اعلام کرد: مقامات ترکیه روزانه ده‌ها آواره سوری را اخراج و به شمال سوریه منتقل می‌کنند اما ترکیه این مسئله را تکذیب کرده است.
 
در همین حال اداره مهاجرت ترکیه می‌گوید که "گزارش دیده‌بان حقوق بشر واقعیت ندارد و سوریه یکی از کشورهایی است که اصل عدم بازگشت اجباری درباره آن اجرا می‌شود و سوری‌هایی که به این کشور بازگشتند به صورت داوطلبانه این کار را کردند."
 
تعداد آوارگان سوری که نامشان به صورت رسمی در ترکیه ثبت شده سه میلیون و ۵۷۷ هزار و ۴۱۷ تن هستند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: