جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 29 آبان 1401     
انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری در قزاقستان

 قاسم جومارت توکایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان امروز (یکشنبه) یک انتخابات زودهنگام برگزار می‌کند و احتمال می‌رود در این انتخابات پیروز شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مختار یرمان، دبیر کمیسیون مرکزی انتخابات جمهوری قزاقستان، گفت که مراکز اخذ رای برای انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری قزاقستان در سراسر کشور باز شده است.
 
یرمان در یک نشست مطبوعاتی گفت: انتخابات از ساعت ۷:۰۰ صبح به وقت آستانه در اکثر مناطق قزاقستان آغاز شده و در ساعت ۲۰:۰۰ روز یکشنبه به وقت آستانه پایان می‌یابد.
 
قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان صبح روز یکشنبه در یکی از حوزه های رای گیری در شهر آستانه پایتخت قزاقستان رای داد. توکایف در پاسخ به سوال خبرنگاری که آیا پس از انتخابات دولت برکنار می شود و آیا تغییرات سیاسی صورت خواهد گرفت، گفت که تغییراتی در دولت رخ خواهد داد، اما قانون مستلزم استعفای دولت پس از انتخابات ریاست جمهوری نیست.
 
رئیس جمهور گفت: در مورد زمان برگزاری انتخابات مجلس نیز در پایان سال در این باره اظهارنظر ویژه‌ای خواهم کرد.
 
شش نفر از جمله رئیس جمهور فعلی به عنوان نامزد ریاست جمهوری ثبت نام کردند. این انتخابات اولین انتخابات پس از تصویب ۳۳ اصلاحیه قانون اساسی قزاقستان در همه پرسی در ماه مارس خواهد بود. این اصلاحات پس از اعتراضات گسترده در ژانویه به دلیل افزایش دو برابری قیمت بنزین ارائه شد. قانون اساسی جدید شامل نقش بیشتر پارلمان است.
 
نتیجه این دور از انتخابات قابل پیش‌بینی است و مسلما توکایف در برابر رقبایش پیروز خواهد شد و این پیروزی به توکایف ۶۹ ساله به‌طور قطعی نوعی اختیارات شخصی را خواهد بخشید.
 
توکایف، وزیر امور خارجه سابق قزاقستان و معاون سابق دبیرکل سازمان ملل متحد بر اصلاحات قانون اساسی نظارت داشته است. وی همچنین وعده داده که درآمدهای نابرابر را با ریشه‌کن کردن فساد و توزیع عادلانه‌تر ثروت کشور، کاهش دهد.
 
نتایج نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که هیچ یک از پنج نامزد درصدهای دو رقمی به‌دست نیاورده‌اند.
 
یکی از شهروندان آلماتی، بزرگترین شهر قزاقستان طی مصاحبه‌ای گفت: «میان نامزدهایی که در این انتخابات شرکت می‌کنند، اول از اینکه من فقط توکایف را می‌شناسم، دوما، این رئیس‌جمهور خود را در عرصه بین‌المللی بسیار محبوب نشان داده است.»
 
انتظار می‌رود که نتایج اولیه انتخابات روز دوشنبه منتشر شود و نتایج نظرسنجی‌های خروجی ساعت ۸ شب به وقت‌ محلی پس از آنکه صندوق‌های رای بسته شوند، منتشر خواهد شد.
 
نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهوری سابق قزاقستان تقریبا سه دهه این کشور حوزه آسیای مرکزی را رهبری کرد. او سال ۲۰۱۹ به طور ناگهانی استعفا داد و متحد وفادار خود قاسم جوکارت توکایف را به عنوان جانشین در ریاست جمهوری معرفی کرد. اکنون توکایف با برگزاری انتخاباتی زودهنگام قصد تحکیم بخشیدن قدرت خود را دارد.
 
همچنین روز پنجشنبه قاسم جومارت توکایف در آستانه با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و از تقویت همکاری بین این کشور و این بلوک استقبال کرد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: