جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 7 آبان 1401     
روسیه جنگ انرژی را خواهد باخت

 تهران- ایرنا- فاتح بیرول مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی مدعی شد که روسیه جنگ انرژی را که علیه غرب به راه انداخته خواهد باخت.

به گزارش شنبه ایرنا، بیرول به شبکه خبری یورونیوز گفت که درست قبل از شروع جنگ اوکراین حدود ۶۵ درصد از کل صادرات گاز و ۵۵ درصد از صادرات نفت روسیه به اروپا بود.
 
مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی در این مصاحبه در دفتر مرکزی آژانس در پاریس افزود که اروپا بزرگترین بازار و مشتری برای روسیه بود و مسکو برای همیشه بزرگترین مشتری را از دست داد.
 
وی در پاسخ به اینکه مشتریان اروپایی قادر به جایگزینی انرژی روسیه با دیگر مناطق هستند، بیان کرد که این کار آسان نیست زیرا بخش بزرگی از گاز روسیه از سیبری غربی نشات می‌گیرد و از طریق خط لوله به اروپا جاری می‌شود.
 
رییس آژانس انرژی پیش بینی کرد که ساخت خط لوله‌های جدید به سمت چین یا هند ممکن است تا ۱۰ سال زمان ببرد و نیازمند فناوری و سرمایه گذاری عظیم است. او به صورت کنایه آمیزی توضیح داد: شما در بازار پیاز نمی‌فروشید، شما گاز طبیعی می‌فروشید. این یک تجارت متفاوت است. بنابراین جایگزینی صادرات گاز طبیعی به اروپا در کوتاه مدت یک امید واهی است.
 
فاتح بیرول دنیا را در میانه اولین بحران واقعی انرژی توصیف کرد که جهان هرگز با چنین عمق و پیچیدگی شاهد آن نبوده است.
 
وی به بحران نفتی در دهه ۷۰ میلادی اشاره کرد که فقط نفت را تحت الشعاع قرار داده بود. بیرول تاکید کرد: اکنون ما (بحران) نفت، گاز طبیعی، زغال سنگ و برق داریم. دلیل آن ساده است؛ روسیه کشوری که به اوکراین حمله کرده بزرگریتن صادرکننده انرژی جهان است.
 
بیرول ادعای شکست روسیه در جنگ انرژی را در حالی مطرح کرده است که چند روز پیش در نشستی در هفته بین‌المللی انرژی در کشور سنگاپور گفت که جهان همچنان به نفت روسیه برای تعادل بازار نیاز دارد و حتی با وجود سقف قیمت نیز ۸۰ تا ۹۰ درصد برای برآورده کردن تقاضا و دمیدن روحیه به این بازار نیاز به نفت روسیه وجود دارد.
 
وی گفت که انتظار می رود مصرف جهانی نفت در سال آینده میلادی، ۱.۷ میلیون بشکه در روز اضافه شود و به همین دلیل است که نفت روسیه همچنان مورد نیاز است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: