جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 15 تير 1401     
آفات خطرناکی که به جان جنگلهای زاگرس افتاده است

 به گزارش گروه محیط زیست تهرانی نیوز، پروانه جوانه خوار و کرم برگ خوار دو آفتی که به جان درختان بلوط جنگلهای زاگرس افتاده زنگ خطر از بین رفتن این درختان را بصدا درآورده است.

 خشکسالی و تغییر اقلیم، آتش سوزی‌های مختلف کم نبود که حالا آفت پروانه جوانه خوار و کرم برگ خوار  درکنار آفات دیگر این روز‌ها به جان جنگل‌های بلوط این میراث ارزشمند کوه‌های زاگرس افتاده است.
 
آفت سوسک ذغالی و بیماری خشکیدگی درطول سال‌های گذشته یک میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس را پژمرده کرده، مبارزه با این دو هنوز به نتیجه نرسیده دو آفت کرم برگ خوار و پروانه جوانه خوار به جان بیش از صدهزار هکتار از درختان جنگل‌های زاگرس افتاده که حال ۶۰ هزار هکتار آن وخیم است.
 
سازمان منابع طبیعی باتوجه به پیشرفت این آفت و برای جلوگیری از تخریب بیشتر درختان بلوط برنامه‌هایی مانند تولید و تکثیر نهال بلوط در بزرگترین نهالستان سردسیری غرب کشور و مبارزه بیولوژیک با محلول بی تی که نوعی سم بی خطر است را در دست اجرا دارد.
 
معاون جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: درختان بلوط جنگلهای زاگرس در دوران کهنسالی خود هستند برای جوان سازی این جنگلها باید نهالهایی که توان پایداری در جنگل را دارند را در سطح وسیعی غرس کرد و در کنار این طرح باید با محلول سم بی تی با این آفات مبارزه کرد.
 
شعبانیان افزود: اجرای همزمان این دو طرح می تواند در کوتاه مدت و میان مدت از روند تخریب این درختان جلوگیری کند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: