جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 13 شهريور 1400     
زمستان گاز کم می‌آوریم؟

شرق: رئیس دولت و وزرای جدید همگی به جاده زده‌اند و به نقاط مختلف كشور رفته و مشغول دیدار و گفت‌وگو هستند؛ خود رئیس به سیستان‌و‌بلوچستان رفته، وزیر كار رفته است به قم دیدار علما و وزیر نفت عسلویه.

وزیر نفت قبل از اینكه راهی عسلویه شود، اولین دیدار خارجی خود را انجام داد و چنانچه پیش‌بینی می‌شد طرف دیدارش چینی‌ها بودند.

زمستان گاز كم مي‌آوريم؟

اوجی در این دیدار با معاون بخش خاورمیانه شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) گفت‌وگو کرد.

لی بینی چانگ، معاون بخش خاورمیانه سی‌ان‌پی‌سی صبح پنجشنبه، ۱۱ شهریورماه به دیدار جواد اوجی، وزیر نفت کشورمان آمد که طی این دیدار، درباره توسعه همکاری‌های مشترک فیمابین، بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت و دو طرف بر گسترش روابط دوجانبه تأکید کردند.

شرکت سی‌ان‌پی‌سی چین پیش از این در توسعه میدان آزادگان مشارکت داشته و میدان نفتی آزادگان شمالی را توسعه داده است؛ میدانی که فاز نخست طرح توسعه آن آبان‌ماه سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسمی رسید.

دیداری پرمعنا؛ چراكه در سال 1392 از نخستین كارهای دولتی كه سر كار آمد، بیرون‌كردن شركت‌های چینی از میدان آزادگان بود. اما خبر مهم‌تر درباره وزیر نفت ورود او به عسلویه و دیدار از پارس‌ جنوبی بود.

مسئله مهم درباره گاز پارس‌ جنوبی علاوه بر رقابت شدیدی كه با قطر در برداشت‌ وجود دارد‌، احتمال كمبود گاز در زمستان امسال است كه برخی كارشناسان پیش از این هشدار داده بودند. بر اساس گزارش‌ها وزیر نفت نیز این موضوع را تأیید كرده و گفته از هر‌گونه سرمایه‌گذاری در توسعه میدان‌های گازی با اولویت حفظ و نگهداشت تولید میدان گازی پارس جنوبی استقبال می‌کنیم؛ با ادامه روند کنونی در سال‌های آینده واردکننده گاز می‌شویم.

جواد اوجی شامگاه پنجشنبه ۱۱ شهریورماه در نشست مشترک با مدیران صنعت نفت در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، با بیان این مطلب گفت: «تأمین سوخت برای زمستان یکی از اولویت‌های کنونی صنعت نفت به شمار می‌آید و پیش‌بینی شده است در بخش مصرف گاز با افزایش ۱۰درصدی روبه‌رو شویم».

او ابراز امیدواری کرد با بررسی و پیگیری امور، کشور بتواند از چالش سوخت زمستانی بدون دردسر عبور کند. مطلبی كه مدیرعامل پارس‌ جنوبی می‌گوید ممكن است. مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی می‌گوید: «آمادگی داریم در زمستان، روزانه حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز مصرفی کشور را تأمین کنیم».

هادی هاشم‌زاده، در نشستی که با حضور وزیر نفت داشت، گفت: «این مجتمع، بهره‌بردار ۱۲ پالایشگاه میدان مشترک پارس جنوبی است که از این تعداد، تعمیرات اساسی هشت پالایشگاه به پایان رسیده است».

او همچنین گفت: «تعمیرات اساسی چهار پالایشگاه‌های باقی‌مانده نیز تا اواخر آبان‌ماه به پایان می‌رسد. آمادگی داریم در زمستان، روزانه حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز مصرفی کشور تأمین کنیم».

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس نیز با تأکید بر ضرورت نگهداشت تولید میدان گازی پارس جنوبی، گفت: «از مجموع ۳۹ سکوی پارس جنوبی، ۳۷ سکو و از مجموع ۴۰۰ حلقه چاه این میدان، ۳۳۶ حلقه چاه در مدار تولید قرار دارند».

محمد مشکین‌فام گفت: «از ۴۰۰ حلقه چاه میدان گازی پارس جنوبی، هم‌اکنون ۳۳۶ حلقه چاه تولیدی تکمیل خواهند شد».

او ادامه داد: «از ۳۹ سکوی پارس جنوبی نیز ۳۷ سکو در مدار تولید قرار دارد و دو سکوی فاز ۱۱ باقی مانده است که امیدواریم ظرف دو سال آینده تکمیل شود».

مشکین‌فام میزان سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در میدان پارس جنوبی را حدود ۸۰ میلیارد دلار در ۲۰ سال عنوان کرد و گفت: «۱۳ پالایشگاه در پارس جنوبی قرار دارد که هشت پالایشگاه در سایت یک تحویل شده و از پنج پالایشگاه سایت ۲ نیز چهار پالایشگاه تحویل بهره‌بردار شده است و تنها پالایشگاه فاز ۱۴ باقی‌مانده است».

وزیر نفت با بیان اینکه تاکنون اقدام‌های مطلوبی در صنعت پتروشیمی انجام شده و این صنعت، بخش زیادی از نیاز ارزی کشور را در سال‌های اخیر تأمین کرده است، تصریح کرد: معتقدیم صادرات پتروشیمی، نیمه‌خام‌فروشی است و انتظار ما از این صنعت این است که به توسعه و تکمیل زنجیره ارزش ورود کند.

غیر از این در سفر عسلویه اوجی با تأکید بر اهمیت مسئولیت اجتماعی و لزوم توجه به این موضوع، گفت:

«محرومیت‌زدایی از برنامه‌های دولت مردمی به شمار می‌آید و خوشبختانه در قانون هم دیده شده است».

او گفت: «واکسیناسیون کل کارکنان صنعت نفت به‌طور جدی مورد توجه قرار گرفته است و به‌تازگی به رئیس‌جمهوری گفتم کارکنان صنعت نفت در این موضوع بسیار مظلوم واقع شدند».

وزیر نفت، کار در صنعت نفت و گاز کشور را مصداق بارز خدمتگزاری دانست و ضمن قدردانی از کارکنان صنعت نفت، گفت: نیروی انسانی سرمایه اصلی صنعت نفت است که اگر مورد بی‌مهری قرار گیرند، بهره‌وری آنان کاهش می‌یابد؛ به‌ویژه در مناطق عملیاتی.

اوجی ادامه داد: «اهل شعار نیستم و باید بگویم برنامه‌های مطلوبی برای منابع انسانی داریم و ان‌شاء‌الله با همراهی مجلس شورای اسلامی اتفاق‌های خوبی در این بخش رقم می‌خورد».




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: