جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 21 مرداد 1399     
وقتی آمار کرونا جان یک روزنامه را می‌گیرد

 روزنامه همدلی: سه روز بعد از روز خبرنگار و رقابت برخی از مسئولان در ارائه پیام‌های تبریک بلندبالا و ستایش خبرنگاران و تأکید بر حمایت از امنیت شغلی اهالی رسانه، روزنامه اقتصادی جهان صنعت فقط به خاطر پرداختن به آمارهای ضدو نقیض قربانیان کرونا -که بارها مسئولان بخصوص مسئولان شهری پایتخت نیز به آن اذعان داشتند- به دستور هیات نظارت بر مطیوعات توقیف شد.

و ده‌ها نفر از روزنامه‌نگاران و کارکنان شاغل در این روزنامه بیکار شدند تا فعالان این حرفه باور کنند شعار حمایت از روزنامه و روزنامه‌نگاری و جریان آزاد اطلاعات و عناوین این چنینی در کشور ما فقط تبدیل به یک ژست شده و شعارهای حمایت از روزنامه‌نگاران فقط یک ادعا است. مدیر مسئول روزنامه جهان صنعت نیز علت توقیف شدن این روزنامه را به گزارش صفحه اجتماعی این روزنامه ربط داد و به اقتصادنیوز گفت:«گزارش صفحه جامعه روزنامه با عنوان «به آمار دولتی اعتمادی نیست» علت توقیف روزنامه بوده است. گزارش مذکور به واکاوی نوسانات آمار جان‌باختگان کرونا در ایران پرداخته بود. در این گزارش محمدرضا محبوب‌فر، اپیدمیولوژیست به «جهان صنعت» در مورد کاهش آمار کرونا گفته بود: «با توجه به مفاد پروتکل‌ها و از طرف دیگر ملاحظات سیاسی و امنیتی قطعا آمار به صورت مهندسی‌شده به جامعه تزریق می‌شود.» احتمالا همین سخنان موجب توقیف روزنامه شده است.» البته محمدرضا سعدی بعدازظهر روز گذشته به ایرنا گفته بود:«تا این لحظه، حکم مکتوب به دست من نرسیده و حکم صرفا شفاهی، ازسوی دبیرخانه هیات نظارت ابلاغ شده است.»

صحبت‌های محبوب‌فر علت توقیف جهان صنعت
 
بسباری از فعالان حوزه مطبوعات معتقدند احتمالا اظهار نظر محبوب‌فر در مورد زمان ورود کرونا به ایران و دلایل تاخیر در اعلام رسمی آن باعث خشم هیات نظارت بر مطبوعات و نهایتا توقیف این روزنامه شده است. محبوب‌فر در رابطه با ورود کرونا به ایران به روزنامه «جهان‌صنعت» گفته بود اولین بیمار مبتلا به کرونا دقیقا یک ماه قبل از اعلام رسمی ظهور کرونا در کشور یعنی در اواخر دی‌ماه مشاهده شده است. ولی آن زمان دولت به دلایل سیاسی و امنیتی پنهانکاری کرده و بعد از مراسم ۲۲بهمن و انتخابات مجلس بالاخره دولت تصمیم گرفت وجود شیوع کرونا در کشور را اعلام کند.او همچنین گفته بود در ایران رویکردی حاکم است که اراده‌ای برای کنترل کرونا ندارد.
 
در حالی روزنامه جهان صنعت به خاطر پرداختن به موضوعی که دغدغه بسیاری از مردم است، توقیف شد که سه روز پیش و همزمان با روز خبرنگار اغلب مسئولان در پیام‌های پرطمطراق خود خبرنگاران را چشم بینای جامعه و زبان گویای مردم معرفی کردند که رسالت‌شان انعکاس دردها و دغدغه‌های مردم است و نباید در این راه نیز کوتاهی کنند. آنان ضمن این که خبرنگاران را به خاطر به دوش کشیدن این رسالت و مسئولیت می‌ستودند به لزوم حمایت از این قشر نیز تاکید داشتند.
 
روز خبرنگار فرصتی برای ادعاهای تکراری
 
محسن فتحی، عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خواهان این بود که حرمت و شأن جامعه خبرنگاری باید حفظ شود، او به مناسبت روز خبرنگار به رسانه‌ها گفت: مساله معیشتی و رفاهی خبرنگاران مانند سایر اقشار جامعه باید مورد توجه قرار گیرد و بتوان قوانینی برای حمایت از آنها وضع کرد. چرا که این قشر مهم‌ترین نقش را در انعکاس مشکلات و دغدغه‌های مردم دارند بنابراین باید از امنیت شغلی برخوردار و از لحاظ منبع درآمد حاشیه امنی داشته باشند تا بتوانند رسالت حرفه‌ای خود را که همانا شفاف‌سازی بدون خط و جانبداری است به درستی پیش ببرند. پیام‌ها و موضع‌گیری‌های این چنینی در روز خبرنگار کم نبود.
 
نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح دو فوریتی حمایت از خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: باید موضوع حمایت از خبرنگاران به یک مطالبه عمومی تبدیل شود و افکار عمومی نیز وارد موضوع شود تا کسی نتواند مخالفتی داشته باشد. سیدعلی موسوی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اهمیت کار خبرنگاران گفته بود: امروز در جنگ نرم و جنگ اقتصادی، رسانه‌ها حرف اول را می‌زنند و اصحاب رسانه بهترین افرادی هستند که می‌توانند در این شرایط به ما کمک کنند و لذا خبرنگاران در خط مقدم جبهه قرار دارند و وظیفه ماست که بزرگی کار خبرنگاران را در جامعه نشان دهیم چون ممکن است به ارزش و اهمیت این موضوع توجهی نشود. محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز به بهانه روز خبرنگار ضمن تبریک این روز از آمادگی مجلس برای حمایت از طرح‌های دولت جهت حمایت از خبرنگاران سخن گفته بود. البته این تبریک‌ها و ادعاهای حمایت از اهالی رسانه هر ساله در آستانه روز خبرنگار تکرار می‌شود، اما معمولا فعالان رسانه نیز هیچ گاه به این ادعاهای تکراری دلخوش نبوده و نیستند چرا که تجربه کاری آنان توخالی بودن این ادعاها را ثابت کرده است.
 
برخوردهای امنیتی با خبرنگاران، توقیف روزنامه‌ها، امنیت لرزان کاری خبرنگاران و وضعیت نامطلوب معیشت آنان گویای توخالی بودن ادعاهای حمایت از اهالی رسانه است. توقیف شدن روزنامه جهان صنعت باعث واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی از سوی روزنامه‌نگاران شده است. در همین رابطه داریوش آرمان؛ روزنامه‌نگار با انتشار تصویری از روزنامه جهان صنعت در صفحه خود در توئیتر نوشت: علت توقيف روزنامه جهان صنعت همين مصاحبه است. ده‌ها تن از روزنامه‌نگاران و كاركنان اين روزنامه با ادامه توقيف يك روزنامه، بيكار و آواره می‌شوند. اي كاش مسئولان بالادستي هرچه زودتر چاره‎‌اي جدي بينديشند.
 
 
 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: