جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 20 ارديبهشت 1399     
دلیل حذف شرط اسقاط در واردات خودروهای هیبریدی و برقی چیست؟

 به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص اصلاح بندی از طرح ساماندهی صنعت خودرو مبنی بر واردات خودروهای هیبریدی و برقی توضیحاتی ارائه داد.

محسن کوهکن ریزی در خصوص اصلاح بندی از طرح ساماندهی صنعت خودرو مبنی بر عدم دریافت گواهی اسقاط برای واردات خودروهای هیبریدی و برقی اظهار داشت: این بند از طرح ساماندهی، چندین مرتبه میان مجلس، شورای نگهبان و کمیسیون صنایع مورد مذاکره قرار گرفت.

وی با بیان اینکه عقیده طراحان این بند، حذف تعرفه واردات خودروهای هیبریدی تحت شرایطی و همچنین اعمال آن بر خودروهای برقی بود، گفت: استدلال ارائه شده در خصوص حذف تعرفه واردات برای این خودروها، مبتنی بر توانایی مالی واردکنندگان این خودروها، عدم انتفاع این خودروها از یارانه سوخت و همچنین عدم آلایندگی این خودروها بود.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: پس از استماع نظر دولت و رفع ایرادات وارده به این بند، نگاه درآمدزایی از محل تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و برقی، جهت تأمین نظر شورای نگهبان، نادیده گرفته شد؛ اما در عین حال، تعهد واردکنندگان مبنی بر اسقاط خودروهای فرسوده حذف گردید تا تفاوتی میان واردات خودروهای برقی و بنزینی وجود داشته باشد.

کوهکن ریزی ادامه داد: مفهوم این بند در صورت عدم ایراد شورای نگهبان و تبدیل آن به قانون، این است که خودروهای هیبریدی و برقی بدون تعرفه وارد نمی‌شوند اما تعهد اسقاط خودروی فرسوده حذف می‌گردد.

وی در خصوص عدم اجرای قوانین اسقاط از جمله قانون هوای پاک گفت: عملکرد دولت دوازدهم، در ارائه تسهیلات برای تشویق به اسقاط خودروهای فرسوده قابل قبول نبوده است. در دوره‌های گذشته اسقاط خودروهای فرسوده با سرعت بیشتر، متعهدانه و با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت وجود داشت.

کوهکن‌ریزی تصریح کرد: عدم پیگیری جدی طرح اسقاط و همچنین بروز مشکلاتی در مراکز اسقاط برای تحویل خودروهای فرسوده، موضوع از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به دست فراموشی سپرده شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: تأمین خودروی ساخت داخل، برای تاکسیران یا شهروندی که خودروی فرسوده خود را به مراکز اسقاط تحویل داده است، به حکم عقل و منطق و لزوم تأمین هوای سالم برای شهروندان، نزد خودروسازان می‌بایست از اولویت برخوردار باشد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: