جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 9 آذر 1398     
دو راهی قالیباف و جلیلی بر سر کاندیداتوری

 روزنامه اعتماد: دومينوي شكست انتخاباتي در چند سال گذشته براي اصولگرايان حسابي گران تمام شد و حالا از همه ظرفيت‌ خود مي‌خواهند استفاده كنند تا جبران مافات كرده باشند. در اين ميدان صحبت از چهره‌هاي مختلفي به گوش مي‌رسد كه سعيد جليلي و محمدباقر قاليباف يكي از آنها است. مهم‌تر از همه اما دعواي سرليستي است كه گاهي گفته مي‌شود قرار است قاليباف سرليست باشد و گاهي نام جليلي به عنوان سرليست انتخاباتي جناح راست مطرح مي‌شود.

محسن پيرهادي، سخنگوي شوراي ائتلاف يا همان «شاجا» كه ازقضا ازجمله نزديكان قاليباف نيز محسوب مي‌شود اما درباره كانديداتوري قاليباف و جليلي با خبرآنلاين صحبت كرده است. هر چند پيرهادي درباره احتمال كانديداتوري جليلي اظهار بي‌اطلاعي كرده اما گفته است: «نوع سياست‌ورزي ايشان به گونه‌اي نيست كه از پيش، برنامه‌هاي‌شان را اعلام كنند و اگر يادتان باشد، آخرين انتخاباتي كه ايشان در آن نامزد بود، رياست‌جمهوري سال ۹۲ بود كه در ساعات پاياني روز آخر نام‌نويسي وارد وزارت كشور شدند و اعلام كانديداتوري كردند.» البته اين روايت پيرهادي كنايه‌اي است به حضور او در انتخابات سال 92 كه دقيقه آخر و بدون هيچ هماهنگي با جريان اصولگرا خود را در دقايق آخر به ساختمان وزارت كشور رساند.
 
اما آن ‌طور كه محسن پيرهادي مي‌گويد، اوضاع درباره قاليباف كمي فرق مي‌كند و درخواست‌ اصولگرايان براي ورود او به ميدان جدي‌تر است. پيرهادي مي‌گويد: «درخواست‌ها و مذاكره‌ها با آقاي قاليباف براي شركت در انتخاب مجلس بالاست و برخي معتقد به حضور ايشان در انتخابات ۱۴۰۰ هستند اما اينكه ايشان در انتخابات به عنوان يك كانديدا در مجلس حضور خواهند داشت يا نه معلوم نيست و اطلاع موثقي از آخرين تصميم ايشان نداريم و دو هفته آينده گمانه‌زني‌ها خاتمه خواهد يافت.» حال چند و چون اين صحبت پيرهادي برخاسته از نزديكي او با قاليباف است يا استراتژي اصولگرايان براي دور كردن قاليباف از انتخابات 1400 و معرفي گزينه‌اي ديگر هنوز معلوم نيست.
 
احمدي‌نژادي‌هاي پا در ركاب
 
درست با نزديك شدن به انتخابات مجلس زمزمه‌ها درباره حضور احمدي‌نژادي‌ها در انتخابات نيز بيشتر شد تا جايي كه عباس اميري‌فر كه در دولت دوم احمدي‌نژاد در نهاد رياست‌جمهوري جايگاه و پايگاهي داشت، به خبر‌آنلاين گفته است كه اگر احمدي‌نژادي‌ها عزمي براي شركت در انتخابات نداشتند، تا اين حد سايت‌هاي خبري‌شان فعال نمي‌شد و خودشان هم اين‌چنين پر جوش و خروش نمي‌شدند. «پويش گام دوم» و حضور مديران احمدي‌نژادي در راس آن، اين گمانه را تقويت كرد كه اين طيف به دنبال آن است تا در مجلس يازدهم براي خود كرسي‌‌هايي را تصاحب كند.
 
پيرهادي نيز در اين رابطه مي‌گويد: «طيف آقاي احمدي‌نژاد هنوز رسما اعلام حضور در عرصه انتخابات نكرده است. در مورد پويش گام دوم تا آن جايي كه در رسانه‌ها منتشر شده، به نظر مي‌رسد تشكيلات انتخاباتي نيستند و از زمان انتشار بيانيه گام دوم رهبر معظم انقلاب اعلام موجوديت كرده‌اند و اهداف‌شان انتخاباتي هم نيست. اگر غير از اين چيزي وجود دارد كه شما مطلعيد، انعكاسي در فضاي عمومي نداشته و من در جريان نيستم.»
 
پيوند پايداري و احمدي‌نژاد چيزي نيست كه بتوان آن را انكار و كتمان كرد؛ هر چند پس از چرخش 180 درجه‌اي محمود احمدي‌نژاد، اهالي جبهه پايداري راه‌شان را از او جدا شده اعلام كردند اما چنان‌كه از بين ‌سطور بعضي اظهارنظرهاي‌شان پيداست، چندان هم بدشان نمي‌آيد دوباره با رييس دولت نهم و دهم هم‌كاسه شوند.
 
حضور ناطق نوري پس از 10 سال در جلسه جامعه روحانيت مبارز يكي از همان خبرهايي بود كه نه‌تنها اصولگرايان، بلكه اصلاح‌طلبان را نيز متعجب كرد و همين مساله باعث شد تا گمانه‌زني‌ها پيرامون او تقويت شود؛ به ‌طوري كه شنيده‌ مي‌شد ناطق نوري قرار است محور قرار بگيرد تا حلقه اصولگرايان دوباره جمع‌شان جمع شود. اما اين روزها اخباري كه از درون شوراي ائتلاف بيرون مي‌آيد، نشان مي‌دهد علي‌اكبر ناطق نوري كنار علي لاريجاني يكي از غايبان جلسات وحدت اصولگرايي است.
 
محسن پيرهادي درباره اين غيبت مي‌گويد: «تا جايي كه من مي‌دانم جناب آقاي ناطق نوري، عضو جامعه روحانيت مبارز هستند و اتفاقا اخيرا هم در جلسه اين تشكل روحاني شركت كرده‌اند و جامعه روحانيت هم در شوراي ائتلاف حضور دارد. آقاي لاريجاني هم از اين بابت كه رييس قوه هستند، طبيعتا در جلسات حزبي و ائتلافي شركت نمي‌كنند و اين مربوط به اين دوره نيست، در دوره پيش هم ايشان به صورت رسمي نماينده‌اي به هيچ‌ يك از تشكيلات و ائتلاف‌هاي انتخاباتي معرفي نكردند. ضمنا ما به عنوان شوراي ائتلاف يك طرف ماجراييم و اينكه خود بزرگواران هم مايل باشند، به ما بپيوندند و فعاليت انتخاباتي خود را در قالب ائتلاف نيروهاي انقلاب تعريف كنند، معلوم نيست.»



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: