جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 3 آذر 1398     
گروه ۲۰ و تاکید بر فرایند جهانی شدن

ایرنا- وزیران خارجه گروه ۲۰ در نشست دو روزه خود در ژاپن بر پیشبرد فرایند جهانی شدن و انجام اصلاحات فوری در سازمان تجارت جهانی تاکید کردند موضوعی که نشان می دهد این گروه این بار خلاف خواسته های آمریکا حرکت می کند.

توشیمیستو موتگی وزیر خارجه ژاپن که کشورش میزبان اجلاس است تاکید کرد که اصلاحات در سازمان تجارت جهانی با نظرداشت مناقشات تجاری میان کشورها از جمله بین چین و آمریکا یک فوریت است.

گروه ۲۰ و تاکید بر فرایند جهانی شدن

وی افزود این یک موضوع مهم است که باید صورت گیرد چالش های بی سابقه پیش روی تجارت جهانی قرار دارد و مسایل مختلف و مناقشات فراوانی شکل گرفته است که ایجاب می کند اصلاحات فوری در سازمان صورت گیرد.

طرفین در نشست مذکور که پس از دو روز در ژاپن به کار خود خاتمه داد درباره روابط ژاپن و آمریکا، توافق تجارت آزاد منطقه آسیا و اقیانوس آرام که فعلا هند عضو آن نیست و همچنین مناقشات تجاری میان کشورهای مختلف دنیا از جمله چین و آمریکا و اصلاحات فوری در سازمان تجارت جهانی و مساعدت به چند جانبه گرایی رایزنی کردند.

این رایزنی ها در صورتی انجام شده که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در اجلاس حضور نیافته است این نشان می دهد که آمریکا به پیشبرد فرایند جهانی شدن اعتقادی ندارد و می کوشد تا راهبردهای یکجانبه خود را بر دیگر کشورها تحمیل کند.

این در شرایطی است که وانگ یی وزیر خارجه چین در همین اجلاس یک بار دیگر بر پیشرفت در نظام تجاری چند جانبه جهان و مقابله با یکجانبه گرایی تاکید کرد و از همه کشورها خواست برای این مهم تلاش کنند.

وی گفت که همانطور که یکجانبه گرایی و حمایت گرایی تک جانبه خطری بزرگ برای رشد اقتصادی جهان است، کلید حل همه چالش ها پیشبرد فرایند چند جانبه گرایی است. 

خبرگزاری کیودو گزارش کرده است آمریکا همچنان به دنبال اجرای سیاست های یکجانبه حمایتی تجاری است و این موضوع بر همکاری های گروه ۲۰ نیز تاثیرات منفی داشته است.

اعضای این گروه در اجلاس تاکید ورزیدند که مناقشات بزرگی در جهان بخصوص میان چین و آمریکا شکل گرفته است و امروز پیشبرد فرایند تجارت آزاد و چند جانبه گرایی از هر زمان دیگری با اهمیت تر است.

گروه بیست درباره پیمان مشارکتی راهبردی آسیا و اقیانوس آرام که چین برای شکل گیری آن تلاش کرده است و قرار است تا پایان سال شکل بگیرد و هند حاضر به عضویت در آن نشده است، گفت و گوهایی انجام دادند.

در پایان اجلاس بیانیه ای منتشر نشد اما اجلاس وزیران خارجه گروه بیست آخرین نشست از سلسله نشست ها و همایش هایی است که ژاپن میزبانی آن را در سال جاری میلادی برعهده داشت و ریاست دوره ای بعدی برای سال ۲۰۲۰ میلادی به عربستان محول شده است.

امسال در نشست مذکور به غیر از وزیران خارجه کشورهای عضو وزیران خارجه کشورهای اسپانیا و هلند و تایلند نیز شرکت کردند. 

در حاشیه نشست ملاقاتی نیز میان وزیران خارجه کره جنوبی و ژاپن انجام شد و ظاهرا توافقاتی میان طرفین صورت گرفته است مبنی بر اینکه توکیو صادرات اقلام فنی پیشرفته به کره را بار دیگر از سر بگیرد البته رسما تاکنون در این باره موضعگیری از سوی ژاپن نشده است.

کره جنوبی یک روز قبل اعلام کرد که فعلا در پیمان امنیتی سه جانبه با ژاپن و آمریکا که ۲۳ نوامبر خاتمه یافت، می ماند اما تاکید کرد که علت تصمیم این بوده که ژاپن گفته است موضوع لغو محدودیت های صادراتی اقلام فنی پیشرفته به کره جنوبی را در نظر می گیرد و قرار است طرفین در آینده نزدیک در این باره با یکدیگر تبادل نظر کنند.



 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: