تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

SHAHRDARINEWS.COM


اجرای طرح مالیات سبز تاثیر به سزایی در کاهش میزان آلایندگی دارد
تاريخ خبر: چهارشنبه، 1 دی 1395 ساعت: 11:14

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر شهرداری نیوز، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لایحه هوای پاک گفت: خوشبختانه فوریت های لایحه هوای پاک با رای بسیار بالایی در صحن علنی مجلس به تصویب رسید و مواد این لایحه در کمیسیون های مربوطه مورد بررسی قرار گرفته اند لذا این دلیل بر اهمیت این طرح است.

رسول خضری در گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز افزود: مجلس شورای اسلامی در تلاش برای تصویب هر چه سریع تر و جامع تر لایحه هوای پاک است.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از بحث های محوری ایجاد کننده آلودگی هوا در کلان شهرها تردد موتورسیکلت های کاربراتوری است چرا که این وسایل نقلیه 4 برابر یک دستگاه خودرو آلودگی تولید می کنند بنابراین باید مدیریتی یکپارچه برای تقلیل میزان آلودگی موتورسیکلت ها اعمال شود.

وی اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای اروپایی و پیشرفته از موتورسیکلت ها و خودروهای هیبریدی و برقی در شبکه حمل و نقل استفاده می شود و این امر در کاهش میزان آلودگی هوای کلان شهرها بسیار موثر خواهد بود.

وی عنوان کرد: استفاده از موتورسیکلت های برقی در کلان شهرها نیاز به حمایت و اختصاص یارانه از سوی دولت و مسئولین دارد در غیر این صورت به هیچ وجه نمی توان تردد موتورسیکلت ها را مدیریت کرد.

وی ابراز داشت: برای کاهش میزان آلودگی هوای کلان شهرها همچون کشورهای اروپایی باید در برنامه ششم بودجه سال 96 طرح اخذ مالیات سبز از خودروهای تک سرنشین مطرح و بررسی شود البته هزینه اخذ شده از رانندگان این وسایل نقلیه بایستی صرف توسعه و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی و ریلی شهری (مترو) شود.

وی با بیان اینکه استفاده از سوخت های فسیلی در سطح جهانی عوارضی را (همچون تشدید آلودگی هوا) به همراه داشته است، عنوان کرد: ارتقای سوخت خودروها به یورو 4 و تقویت موتور آنها به یورو 4، 5 و 6 در جهت ساماندهی آلاینده های کلان شهرها اقدامی موثر بوده البته در برخی از موارد به کارگیری سیاست های تشویقی و سیاست های بازدارنده در جایگزینی وسایل نقلیه عمومی بجای خودروهای شخصی موثر خواهد بود.

وی اذعان داشت: جایگزینی وسایط نقلیه عمومی بجای خودروهای شخصی نیازمند فراهم سازی زیرساخت های شبکه حمل و نقل عمومی و ریلی شهری در کلان شهرها است.

خضری خاطرنشان کرد: طرح مالیات سبز تاثیر بسزایی در کاهش میزان آلایندگی خودروها و آمار مرگ و میرهای ناشی از تصادفات جاده ای و تقلیل بار ترافیکی در مراکز شهرها و بهبود شبکه حمل و نقل عمومی دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به معاینه فنی خودروها ابراز داشت: کاهش سن معاینه فنی خودروها از 5 سال به 2 سال یکی از موارد موکد در تقلیل میزان آلودگی هوا است و بهتر است این تقلیل به حداقل یکسال باشد چرا که هر خودرویی استاندارد خاص خود را دارد و بنا به تشخیص پلیس راهور و سایر متولیان محیط زیست باید اقدام به کاهش سن آن شود.