تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

SHAHRDARINEWS.COM


بسته های تشویقی برای استفاده از توان بخش خصوصی در بافت فرسوده
تاريخ خبر: پنجشنبه، 6 شهريور 1393 ساعت: 10:29

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز ، سرپرست معاونت نوسازی و توسعه محلی در خصوص کمبود پارکینگ در بافت فرسوده گفت: سازمان نوسازی شهر تهران با رویکرد مردمی که در پیش گرفته است روند مناسبی را داشته و توانسته است بیش از 30 در صد بافت های فرسوده شهر تهران را نوسازی کند.

علیرضا نبید در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز افزود: در سال 93 با پیگیری های سازمان نوسازی و شورای شهر تهران ، تبصره 48 جهت ارتقای کیفیت و تامین خدمات در بافت های فرسوده مورد توجه قرار گرفته است که سازمان نوسازی این امر مهم را با تاکید بر بازگشایی معابر و تامین خدماتی از قبیل ایجاد فضای سبز و ایجاد پارکینگ به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده است .

وی در ادامه اظهار داشت: ستاد نوسازی وبهسازی مناطق در نظر دارد با تهیه بسته های تشویقی محلی  وکارآمد، در محلاتی که بافت فرسوده دارند ، مبتنی بر واقعیت ها ، شرایط بافت فرسوده ی محله ، دانه بندی و وضعیت محله از نظر اجتماعی ، از توان بخش خصوصی در این زمینه بهره گرفته و به کمک آن ها تامین خدمات مختلفی از جمله تامین پارکینگ در این مناطق را به انجام رساند.

نبید با اشاره به حجم زیاد بافت فرسوده تهران گفت : دفاتر خدمات نوسازی با همکاری شهرداری های مناطق  بافت های فرسوده ، فرآیند تهیه بسته های تشویقی محلی را در دستو کار قرار داده اند که با توجه به حجم زیاد بافت فرسوده ، امیدواریم این بسته های تشویقی با دقت لازم تهیه شوند.نقشه‌های مصوب فعلي بافت فرسوده، مساحت اين بافت‌ها را در پايتخت 3268 هكتار تعيين کرده است،اما پیش بینی می شود حجم بافت‌هاي فرسوده شهر به 3720 هكتار افزايش یابد که شامل مناطق 7 تا 20 شهرتهران می شود.

سرپرست معاونت نوسازی و توسعه محلی  در رابطه با احیا بافت فرسوده گفت: بافت فرسوده ما حصل یک فرآیند اجتماعی است که به دلیل فقر اقتصادی و اجتماعی ایجاد شده است.بافت فرسوده بخشی از شهر است که که مبتنی بر حضور انسان در شهر بوده و می بایست به صورت صحیح با آن مواجه شده و از طریق رویکرد های صحیح و ضوابط مناسب بدون آسیب رساندن به ارکان محله و با حفظ سرمایه اجتماعی آن به احیای محله کمک کنیم.

وی در خصوص نقش دولت در این زمینه خاطر نشان کرد: دولت و شهرداری در ساماندهی این امر مکلف هستند .در فرآیند نوسازی بافت های فرسوده می بایست از طریق بانک های عامل ، وام به منظور کمک به این امر اختصاص داده شود که متاسفانه دولت در این زمینه همت لازم را نداشته وبا گذشت 6 ماه از سال تا کنون در تهران اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.قابل ذکر است که این وام به واحد های تحت تجمیع در فرآیند نوسازی تعلق می گیرد.

نبید با اشاره به مشکلات شهرداری تهران در این زمینه گفت: با توجه به چند وجهی بودن و پیچیدگی های حوزه کالبد و مباحث اجتماعی و فرهنگی آن ، مشکلات و پیچیدگی های خاص خود رادارد که یک عزم ملی و فرهنگ جهادی را می طلبد.اساسا نوسازی اندیشه مقدم بر نوسازی کالبد است و بر همین اساس چنانچه در نوسازی مردمی ، یک فرهنگ سازی جدی انجام گیرد و پذیرش و باور عمومی انجام شود ، در حوزه های کالبدی نیز شاهد رویدادهای عظیمی خواهیم بود.

  وی در خصوص نقش رسانه ملی گفت: مردم بايد از طريق اطلاع رسانی برای کمک به نوسازی بافت فرسوده ترغيب شوند.فرهنگ نوسازی بافت و فرهنگ احیای زندگی مبتنی بر شرایط توسعه یافته ، می بایست از طریق رسانه ملی و سایر نهادها ارتقا پیدا کند.واقعیت امر این است که به هر میزان جهت نوسازی بافت های  فرسوده  و ناپایدار تلاش شود، به تناسب از اثرات فاجعه های احتمالی نظیر زلزله دورشده و وارد یک بافت پایدار خواهیم شد.

وی در پایان همکاری همه سازمان ها و ارگان ها را برای پیشبرد این امرضروری دانست و تاکید کرد: تمامی ارکانی که در شرایط سکونتی فرد اثر گذار است ، از جمله سازمان های خدماتی آب ، برق و گاز، بیمه و مجموعه نظام مهندسی می بایست تسهیلات ویژه ای جهت تسریع در نوسازی بافت فرسوده در نظر گیرند.شهرداری تهران کل عوارض را رایگان کرده است ، اما سایر دستگاه ها همکاری های لازم را مبذول نداشته اند. در نهایت می توان گفت تسریع در این امر یک عزم ملی و فرهنگ جهادی می طلبد.