تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

SHAHRDARINEWS.COM


توجه به نقش رسانه ملی برای ایجاد فرهنگ عمومی تفکیک زباله از مبدأ
تاريخ خبر: دوشنبه، 20 مرداد 1393 ساعت: 09:44

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز ؛ مدیر روابط عمومی سازمان  مدیریت پسماند، در خصوص روند جمع آوری پسماندهای ساختمانی گفت: معاونت عمرانی و ساختمانی سازمان مدیریت پسماند متولی جمع آوری پسماند ها و نخاله های ساختمانی بوده و اولین گام در روند اجرایی این کار از طریق " دفاتر الکترونیک شهر"  انجام می شود.  

شهرام فیروزی در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت: شهروندان با توجه به برنامه ای که برای نوسازی و بازسازی ساختمان خود دارند، باید از طریق دفاتر الکترونیک شهر ، مراتب را به شهرداری منطقه خود اطلاع دهند.

 وی در ادامه افزود : شهروندان  در این دفاتر درخواستی مبنی بر تخلیه خاک نخاله ، میزان و حجم آن ارائه کرده  و شهرداری بلافاصله این درخواست را به دفاتر ناحیه ارجاع می دهند .بدین ترتیب عوامل مربوط به جمع آوری پسماند ساختمانی نسبت به جمع آوری خاک نخاله اقدام می کنند. این بخشی از فعالیت شهرداری برای جمع آوری خاک های نخاله محدود است.

فیروزی در خصوص جمع آوری  زائدات مربوط به تخریب ساختمان و خاک برداری گفت: اقدامات مربوط به جمع آوری زائدات ساختمانی ناشی از تخریب و یا گود برداری نیز با مراجعه به دفاتر الکتونیک شهر ساماندهی می شود. با این تفاوت که برای جمع آوری زباله های پر حجم ساختمانی ، پیمانکارانی که در این زمینه با شهرداری همکاری می کنند به شهروندان معرفی می شوند.

وی در ادامه بیان کرد: پس از آن شرکت های پیمانکار که تحت نظارت سازمان مدیریت پسماند فعالیت می کنند، در خصوص جمع آوری نخاله های پر حجم  عملیات را آغاز کرده و با توجه به مسیر ها و مکان هایی که برای  باقیمانده های ساختمانی  در نظر گرفته شده است ، برای انتقال آن اقدامات لازم را انجام می دهند. این شرکت های پیمانکار، پسماند های ساختمانی را در گودال های اطراف آبعلی تخلیه می کنند.

فیروزی در خصوص انجام اقدامات موثر برای " فرهنگ سازی " در زمینه  جلب توجه شهروندان به موضوع مدیریت پسماند خاطر نشان کرد: در سال های اخیر در زمینه آگاهی بخشی به شهروندان برای همکاری با سازمان مدیریت پسماند اقدامات شایسته ای انجام گرفته است ؛ از پخش بروشور در همایش ها و سمینار ها گرفته تا آموزش های چهره به چهره در مدارس ، مساجد ،  شورایاری ها و سراهای محله ... .

وی در ادامه گفت: اکنون بسیاری از شهروندان تهران می دانند کاغذ، زباله نیست و اگر آن را از زباله  تر تفکیک کنند ، به راحتی قابل بازیافت خواهد بود.

فیروزی در خاتمه گفت : توجه به نقش "رسانه ملی"  یکی از مواردی  است که باید به آن بیشتر پرداخته شود چرا که تا کنون نقش آن در زمینه فرهنگ سازی بسیار کم رنگ بوده است. اگر امروز ضریب مشارکت مردم در بحث تفکیک زباله از مبدا، دچار  مشکلاتی است، باید متوجه نقش کمرنگ نهادهای اطلاع رسان و فرهنگ ساز شد.