تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

SHAHRDARINEWS.COM


ضرورت تبیین جایگاه زنان از سوی رسانه‌ها
تاريخ خبر: يکشنبه، 16 خرداد 1395 ساعت: 14:35
باید مسائل، جایگاه و هویت زنان توسط رسانه ها به درستی برای جامعه تبیین شود تا زنان جایگاه واقعی خود را در جامعه پیدا کنند. اگرچه رسانه ها در تبیین جایگاه زنان و بازآفرینی نقش آنها گام‌هایی برداشته‌اند اما هنوز از وضعیت مطلوب فاصله دارند.
 

خبرگزاری فارس: فاطمه آلیا، نماینده مجلس نهم در یادداشتی به تبیین جایگاه و هویت زنان در رسانه ها پرداخته است که مشروح آن به این ترتیب است:

وقتی می گوییم جامعه یعنی اجتماعی متشکل از دو جنس زن و مرد. جامعه بدون حضور زنان کامل نیست. فرهنگ اسلام نیز جایگاه زن را مشخص کرده و گفته است زن با حفظ خانواده و رسالت خانوادگی خود در عرصه اجتماع نیز نقش آفرینی داشته باشد. در تاریخ اسلام نمونه های بسیاری از این زنان را می بینیم که در راس آن حضرت فاطمه زهرا(س) قرار دارند.

در جامعه خودمان نیز با این تعاریف زنانی مانند خانم "مجتهده امین" حضور دارند؛ ایشان خانم خانه دار به معنای سنتی آن بودند اما کار اجتهاد را نیز در بالاترین سطح انجام می دادند.

پس از انقلاب در حوزه های مختلف سیاسی و فرهنگی زنانی داشتیم که نقش ویترینی نداشته و در جایگاهی که قرار داشته اند تاثیر گذار بوده اند.

زنان موفق زنانی هستند که هم زمان شناس باشند و هم مسئولیت شناس و مسئولیت پذیر. الان از زنانی که مسئولیت پذیر هستند، مشارکت خوبی هم می بینیم اما این شرایط می تواند از این هم بهتر باشد. برای اینکه زنان بتوانند حضور کیفی در جامعه داشته باشند لازم است جایگاه خود را بشناسند و با حفظ کرامت و تخصص در جایگاه اصلی خود قرار بگیرند؛ لازم است دولت تسهیلاتی برای زنانی که مسئولیت های چندگانه در خانواده و اجتماع دارند فراهم کند تا هم به خانواده و هم به جایگاه اجتماعی خود برسند و روز به روز به دامنه نقش آفرینی و اثرگذاری شان بیفزایند. 

باید مسائل ، جایگاه و هویت زنان توسط رسانه ها به درستی برای جامعه تبیین شود تا زنان جایگاه واقعی خود را در جامعه پیدا کنند. اگرچه رسانه ها در تبیین جایگاه زنان و بازآفرینی نقش آنها گامهایی برداشته اند اما هنوز از وضعیت مطلوب فاصله دارند. اگر رسانه ها کارها را زیر بنایی انجام دهند خروجی عملکردشان نیز مناسب خواهد بود. آنها باید به فرهنگ اسلامی و دیدگاه اسلام درباره زن توجه کنند و جایگاه واقعی زن را بازنمایی کنند. بدیهی است نحوه این بازنمایی باید متناسب با شناختی که از مخاطبان وجود دارد، تعریف شود؛ به این معنی که رسانه ها باید با مخاطب شناسی، شیوه های موثر انتقال پیام و بازنمایی هویت زنان را شناسایی کنند.

متاسفانه وقتی از حقوق و تکالیف زن و مرد نسبت به هم صحبت می شود، تنها تکالیف همسران به اذهان متبادر می شود در حالی که در عرصه اجتماع باید جایگاه  و حقوق زن در تعامل با مردان مشخص شود. تاثیر گذاری  در اجتماع جنسیت پذیر نیست و نباید نگاه جنسی در این زمینه وجود داشته باشد بلکه این توانمندی است که باید فارغ از جنسیت، حرف اول را بزند.

البته بنده معتقدم مقداری هم خود زنان مقصرند. زنان باید توانمندی های خود را نشان دهند؛ عملکرد درست آنها می تواند نگرش مردان را نیز تغییر دهد و راه را برای حضور سایر زنان متخصص باز کند.

نخستین "جشنواره زن، خانواده و رسانه" که معاونت امور زنان ریاست جمهوری در تدارک برگزاری آن است، چنانچه هدفمند باشد، می تواند نقطه آغازی برای پرداخت هدفمند رسانه ها به مسائل بانوان باشد و مسائل بنیادی حوزه زنان مطرح و آسیب شناسی شود. باید بدانیم مخاطب این جشنواره فقط زنان نیستند بلکه شامل زنان، مردان و مسئولان است. اگر پیام رسانه ها و جشنواره به مسئولان به صورت شفاف برسد و جامعه، مردان و زنان در جریان پیام ها و تاثیرگذاری آن باشند، شاهد تحولات خوبی در این حوزه خواهیم بود.