تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

SHAHRDARINEWS.COM


معضل پول خرد ، دغدغه کهنه تاکسیرانی
تاريخ خبر: چهارشنبه، 3 تير 1394 ساعت: 09:47

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز، مشاور مدیر عامل و رئیس مرکز کنترل و نظارت هوشمند سازمان تاکسیرانی در خصوص روند پیش روی سیستم های هوشمند در حمل و نقل عمومی به ویژه تاکسیرانی اظهار داشت: با توجه به گستردگی شهر تهران و پیچیدگی های ترافیکی و تردد و سیل حمل و نقل شخصی و عمومی در معابر شهر و نظر به تعداد خودروهای ناوگان تاکسی رانی که به رقمی در حدود 80 هزار خودروی تاکسی در سطح شهر می رسد، عملا امکان نظارت و کنترل با روش های سنتی امری ناکارآمد و ناشدنی است. ازین رو طبیعی است استفاده از روش های نوین و سیستم های هوشمند برای نظارت و مدیریت بر ناوگان تاکسیرانی در دستور کار قرار گیرد.

حسن قوی زری در گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز اذعان داشت: ایده استفاده کاربردی از سیستم های هوشمند از دو سال پیش به طور جدی پیگیری شد و طی مراسمی مرکز کنترل و نظارت هوشمند سازمان تاکسی رانی با حضور دکتر قالیباف شهردار وقت تهران افتتاح گردید.

وی در ادامه گفت: طی بازه زمانی دو ساله ای که از راه اندازی مرکز کنترل و نظارت هوشمند می گذرد  همه سامانه ها و ساز و کارهای هوشمندی که در سطح شهر تهران اعم از سیستم های مختص تاکسیرانی و یا سایر بخش های شهرداری مورد بهره برداری قرار می گرفت، تجمیع گردید و به بررسی در خصوص میزان کارآمدی و اثر بخشی آن ها پرداخته شد.

وی با بیان اینکه در خصوص به کار گیری سامانه های هوشمند بحث نظارت و کنترل مطرح است گفت: نظارت به حصول آمار های دقیقی از وضعیت تردد و جابه جایی مسافر از جمله حجم ترددهای ناوگان تاکسی رانی و میزان کم بود تاکسی ها در برخی معابر و نقاطی که نیاز مسافران به حمل و نقل عمومی بیشتر است، منجر می گردد.

وی افزود: ارقام بدست آمده از این فرآیند به تولید نمودارهای آماری منتج می گردد که در نهایت سازمان با استناد به مجموع خروجی های آماری در راستای اصلاح و توسعه ناوگان تاکسی رانی اقدامات لازم را به عمل خواهد آورد.

مشاور مدیر عامل و رئیس مرکز کنترل و نظارت هوشمند سازمان تاکسیرانی در رابطه با سیستم های هوشمند تخصصی در بخش حمل و نقل گفت: در حوزه حمل و نقل سیستم هوشمند آی پی اس مورد استفاده قرار می گیرد که از اجزا و ارکان مختلفی تشکیل شده است و در خصوص ایجاد زیر ساخت های هوشمند ، وسائل نقلیه هوشمند و اطلاع رسانی های هوشمند به کار گرفته خواهد شد.

مشاور مدیر عامل و رئیس مرکز کنترل و نظارت هوشمند سازمان تاکسیرانی در ادامه گفت: اولین گام هایی که در راستای هوشمند سازی برداشته شد ارائه کارت های هوشمند به عنوان پروانه تاکسیرانی به رانندگان این بخش بود که در واقع جایگزین دفترچه های سنتی پروانه تاکسی رانی گردید.

وی با بیان اینکه نظارت بر اجرای این پروژه ها به عنوان متولی بر عهده سازمان تاکسیرانی است تصریح کرد: مرکز کنترل و نظارت هوشمند به عنوان یکی از ارکان این سازمان اقدامات لازم را در حیطه وظایف خود  انجام خواهد داد.

حسن قوی زری یکی از  دغدغه های کهنه حمل و نقل عمومی را بحث کرایه ها و پول خرد دانست و افزود: در حال حاضر از حیث مبلغ و همچنین سرعت انجام پرداخت ها در حوزه تاکسیرانی با مشکلاتی مواجهیم که معمولا به بروز اختلافاتی میان راننده و مسافران منجر می گردد. به همین منظور ارائه راه حل مناسب در خصوص پرداخت هزینه کرایه از سوی سازمان در حال پیگیری است.

وی در خصوص راهکار پیشنهادی سازمان مبنی بر پرداخت های الکترونیک در حوزه تاکسیرانی اظهار داشت: استفاده از کارت های پرداخت در اتوبوس رانی و مترو با اقبال عمومی روبه رو گردید اعمال می شود و به نظر می رسد با استفاده از این روش معضل پرداخت کرایه ها به حداقل ممکن و صفر برسد و مسافرین نیز از مبلغ کرایه ای که پرداخت می کنند آسوده خاطر باشند.

وی افزود: با توجه به اینکه مبالغ تاکسی های خطی در سیستم از پیش تعیین می گردد دیگر با بحث پول خرد و پایمال شدن حقوق راننده و یا مسفر روبه رو نخواهیم شد علاوه بر این برای تاکسی های گردشی هم برنامه های ویژه ای پیش بینی شده است که در زمان مناسب اعلام خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه طرح های هوشمندسازی در تهران طی چند مرحله روی چند صد تاکسی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است تشریح کرد: برخی شرکت های تاکسیرانی خصوصی تهران نیز به اجرای سامانه های هوشمند مبادرت نموده اند و همچنین برخی کلان شهرای کشور نیز استفاده از سامانه های هوشمند را تجربه کرده اند.

وی با بیان اینکه دو نکته مهم در بحث هوشمند سازی مطرح است گفت:  نکته اصلی در رابطه با اجرای موفقت آمیز طرح هوشمند سازی این است که مردم باید از عملکرد این سیستم ها آگاه شوند تا بتوانند به نحو مطلوب از مزایای آن بهره مند گردند. و مطلب دوم زیرساخت هایی است که باید در این راستا فراهم گردد.

وی همچنین گفت: اجرای طرح هوشمندسازی ممکن است با دشواری هایی رو به رو باشد که خوشبختانه از تکنولوژی های مربوط به این حوزه برخوردار هستیم و با بکار گیری تکنولوژی های مربوط به این حوزه هیچ گونه ضعف و مشکلی نخواهیم داشت.

وی در پایان در خصوص زمان دقیق اجرای گشترده طرح هوشمندسازی اذعان داشت: برنامه ریزی ها و مطالعات در این خصوص صورت گرفته است و در حال حاضر در گام های نخست اجرای طرح هستیم اما زمان دقیقی برای آن پیش بینی نشده است.