تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

SHAHRDARINEWS.COM


اخذ معاینه فنی از یکی از مراکز پایتخت، پیش شرط تردد در رینگ سبز تهران
تاريخ خبر: يکشنبه، 24 خرداد 1394 ساعت: 11:23

به گزارش گروه حمل و نقل پاک شهرداری نیوز ،مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اعلام كرد: در پی تصويب لایحه ساز و كار نظارت و كنترل برگه معاينه فني خودروها از سوی اعضای شورای شهر، تمامي وسایط نقلیه سبک و سنگین مكلف به مراجعه به يكي از مراكز معاينه فني مكانيزه پايتخت شده اند.

ولي‌الله آذروش با تاكيد بر اينكه بر اساس ماده 2 اين لايحه تمامي خودروهاي داراي پلاک دولتی، شخصی و نظامی موظفند براي اخذ معاینه فنی تنها به یکی از مراکز مکانیزه پايتخت مراجعه كنند، تصريح كرد: تصويب لایحه ساز و كار نظارت و كنترل برگه معاينه فني، تمامي خودروهايي كه در حوزه استان تهران شماره گذاری شده‌اند و قصد تردد در رینگ سبز تهران را دارند، ملزم می کند از مراکز مکانیزه معاینه فنی محدوده پایتخت کارت و برچسب سلامت فنی خودرو اخذ كنند.

وي با اشاره به اينكه اين لايحه در صورت تصويب در مناطق کم انتشار آلایندگی همچون طرح زوج و فرد اجرا مي‌شود، افزود: حل معضل آلودگي هواي پايتخت يك مطالبه عمومي است. از همين رو اميدوارم در پی تصويب لايحه ساز و كار نظارت و كنترل برگه معاينه فني خودروها از سوي شورای شهر و برخورد با خودروهاي متخلف، شاهد رفع معضل و حذف منابع متحرك توليد آلاينده هوا تا حد ممكن باشيم.

وي با اعلام اينكه پس از تصويب اين لايحه برای پلیس تنها کارت و برچسب اخذ شده از مراكز مکانیزه معاینه فنی شهر تهران در خودروهای پلاک تهران معتبر است، ادامه داد: در حال حاضر یکی از معضلات و دغدغه‌های مدیریت شهری در ارتباط با آلودگی هوای کلانشهر تهران است که حل این معضل، مستلزم اقدامات و تصمیمات فوری و مقتضي در این زمینه است.

طرح مناطق کم انتشار، راهکاری برای کاهش معضل آلودگی هوا

آذروش با يادآوري اينكه در دو سال اخیر براي اصلاح قوانين بالادستي در معاينه فني خودروها تلاش‌ها و اقدامات اجرایی اثرگذاري از سوي دولت و شهرداری به اجرا در آمده است، اظهار كرد: یکی از راهکارهاي كاهش مشكلات در حوزه معاينه فني که با مطالعات راهبردی شهرداری تهران و استفاده از الگوهای موفق کشورهای پیشرفته انجام شده و به تصویب شورای ترافیک تهران نيز رسیده، طرح مناطق کم انتشار آلایندگی است كه مي‌تواند در زمينه بهبودبخشي وضعيت هواي پايتخت اثرگذار شود. 

مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودرو با يادآوري اينكه در طرح مناطق کم انتشار آلایندگی، تردد خودروها در مناطق مشخص بر اساس سطح تکنولوژی تولید، سن خودرو و وضعیت معاینه فنی طبقه بندی مي‌شود، يادآور شد: بر اساس اين تقسيم‌بندي مجوز تردد صادر می‌شود و همين محدودسازي ترددها مي‌تواند در بهبود شرايط هواي پايتخت اثرگذار شود.

سهم برار مسئولان و مردم در بی توجهی به قانون معاینه فنی

وی با یادآوری اینکه مشاهده می کنیم از سه میلیون خودروهای مشمول معاینه فنی در استان تهران سالانه کمتر از یک میلیون خودرو به مراکز مراجعه می کنند، اظهار کرد: بی هیچ تردیدی در این ارتباط هم مسئولان و هم شهروندان کم کاری می کنند، مسئولان به دلیل بی توجهی به فرهنگ سازی کارآمد در جهت تغییر دیدگاه شهروندان در سال هایی که خدمات معاینه فنی خودرو ارائه می شود و شهروندان نیز به دلیل کم اهمیت شمردن تاثیر رعایت این مهم در کاهش آلودگی هوا.  

به گفته وی، انجام معاینه فنی به غیر از اثرات مثبتی که در ارتباط با کاهش آلودگی هوا و ارتقا سطح ایمنی خودرو دارد، بسیاری از هزینه های مربوط به استهلاک و تعمیرات خودرو و همچنین مصرف سوخت را کاهش می دهد. به همین دلیل به نظر می رسد در کنار اعمال قانون و صدور قبض جریمه برای خودروهای فاقد معاینه فنی از سوی پلیس، اصلاح الگوی رفتاری شهروندان نسبت به این خدمات نیز بسیار حائز اهمیت است.

آذروش با یادآوری اینکه در زمینه بی توجهی شهروندان به معاینه فنی خودرو نباید نا هماهنگی های دستگاه ها در زمینه نظارت بر مراکز معاینه فنی در سطح کشور را نادیده گرفت، ادامه داد: بی شک این ناهماهنگی ها نیز موجب بی اعتمادی در مردم شده، از همین رو معتقدم اگر رعایت قانون معاینه فنی به عنوان یک مطالبه عمومی ظاهر شود، تک تک شهروندان در پشبرد اهداف معاینه فنی خودروهامشارکت همه جانبه ای خواهند کرد.

مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودرو تساهل در وضعیت آلایندگی خودرو، ایمن سازی عملکرد سیستم ترمز و ارتقا شاخص های سفر ایمن را از دستاوردهای مهم معاینه فنی خودروها دانست و یادآور شد: تصويب لایحه ساز و كار نظارت و كنترل برگه معاينه فني خودروها، گام اثرگذاری در نیل به هدف بازگرداندن سلامت به آسمان پایتخت است که می تواند همچون الگویی کارآمد در سایر شهرها نیز به اجرا در آمده و هوای شهرها را عاری از ذرات معلق ریزدانه کند.