تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

SHAHRDARINEWS.COM


بازخوانی حکایت‌های قدیمی
تاريخ خبر: يکشنبه، 27 ارديبهشت 1394 ساعت: 08:33

جام جم:‌پیش‌تولید و تولید این مجموعه که از تکنیک سه‌بعدی رایانه‌ای بهره می‌برد، در سال 86 با تهیه‌کنندگی سروش خادمی آغاز شد و متحرک‌سازی و تدوین تصویری آن در مهر 89 و کار صدا‌گذاری این مجموعه در سال90 به پایان رسید.

سروش خادمی کارگردان و تهیه‌کننده حکایات سعدی، شیرین‌تر از قند می‌گوید: مراحل پیش‌تولید این مجموعه انیمیشن از ابتدای سال 86 آغاز و در تیر همان سال در واحد پویانمایی مرکز فارس و با استفاده از تکنیک سه‌بعدی رایانه‌ای وارد مرحله تولید شد.

از آنجا که آثار سعدی متون خواندنی هستند، بنابراین هر حکایت با طرح داستانی مجزا به شکل اجرایی درآمده است. به همین دلیل ابتدا حکایات مناسب برای تولید از میان گلستان و بوستان انتخاب و با نظارت شورای فیلمنامه صداوسیمای مرکز فارس، توسط کیوان اصلاح‌پذیر و نسرین جغتایی نویسندگان مجموعه به فیلمنامه تبدیل شده است. حکایات کار شده تقریبا تمام باب‌های گلستان و بوستان را دربرمی‌گیرد و هدف آن آشنا کردن نوجوانان و جوانان با آثار این ادیب شهیر شیرازی به کمک هنر انیمیشن است.

برای تولید این مجموعه 71 شخصیت سه‌بعدی و 42 لوکیشن متنوع ساخته شده است که این موضوع در کمتر مجموعه انیمیشن سه‌بعدی تولیدی در کشور دیده می‌شود.

خادمی ادامه می‌دهد: سعی شده در نورپردازی صحنه‌ها به پیش‌فرض‌های نرم‌افزار بسنده نکرده و برای هر پلان جهت و میزان نورها مطابق با استانداردها تنظیم شود. برای تمام سکانس‌ها طراحی بازی شده و هیچ صحنه‌ای صرفا با دیالوگ پر نشده است. همچنین در طراحی بازی‌ها جنبه‌های مختلفی در نظر گرفته شده که به ارائه میزانسن‌های متفاوتی از آنچه پیشتر در تولیدات انیمیشن کشور دیده شده منتهی شده است.

در بخش‌های مناسب از جلوه‌های ویژه بصری و هیجانی همچون آتش‌سوزی، باران و توفان، برف و بوران، پردازش مایعات و... با رعایت استاندارد کیفی استفاده شده که به زیبایی کار افزوده است. متحرک‌سازی شخصیت‌های مجموعه که همگی به صورت دستی و بدون استفاده از پیش‌فرض‌هایی همچون موشن کپچر انجام گرفته، بسیار مطلوب و چشمگیر است.

در هر قسمت از مجموعه یکی از حکایات مناسب کودکان و نوجوانان انتخاب و با آفرینش قصه‌ای منطبق بر خط کوتاه داستانی حکایت، ضمن وفاداری به مضمون اصلی، فیلمنامه 10 تا 12 دقیقه‌ای نگارش و براساس آن انیمیشن ساخته شده است. حکایات چند سطری گلستان یا بوستان متونی خواندنی هستند و برای نمایشی شدن نیازمند بازنویسی و بسط و گسترش روایت داستانی آن است که در این مجموعه سعی شده علاوه بر روان‌تر کردن داستان‌ها جنبه پندآموزی حکایت فدای خلق موقعیت نمایشی نشود.