تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

SHAHRDARINEWS.COM


لزوم ادامه انضباط مالی و فیزیکی در شهر فارغ از آنکه چه کسی مدیر شهر باشد
تاريخ خبر: سه شنبه، 17 فروردين 1400 ساعت: 16:02

 شهردار تهران با اشاره به اینکه تحقق انضباط مالی و فیزیکی در شهر از قول های مدیریت شهری به مردم بوده است، گفت: انضباط مالی و فیزیکی در شهر فارغ از آنکه چه کسی مدیر شهر باشد، باید ادامه پیدا کند.

پیروز حناچی با حضور در دویست و هشتاد و چهارمین جلسه شورای شهر تهران در قالب ارائه گزارش عملکرد شهرداری تهران گفت: به طور قطع سال ۹۹ یکی از سخت ترین سال های نظام مدیریت شهری بعد از انقلاب اسلامی بوده است. همراه با تورم شدید که تأثیر خود را بر افزایش خدمات در شهر گذاشته بود کاهش درآمدها و شرایط کرونایی نیز وجود داشت و از سوی دیگر شرایطی را خودمان در جهت قول هایی که به مردم داده بودیم ایجاد کرده  بودیم. نگاه جدید به میدان های شهری ، بازنگری در طرح تفصیلی محدوده ۱۰۸ هکتاری برج میلاد و شیوه برگزاری آن و ابلاغ نهایی طرح تفصیلی منطقه ۲۲ از اقدامات شهرداری تهران بود. در حوزه معاونت برنامه ریزی و بودجه نیز تحولات بسیاری به وجود آمد.
 
وی افزود: ارزیابی سازمان‌ها و شرکت‌ها به شکل علمی، کاهش نیروهای انسانی به زیر ۶۰ هزار نفر توسط این حوزه تعقیب می شد. اکنون ما به وقایع ۱۳۰۰ مراجعه می‌کنیم. در آینده نیز به وقایع این روزها مراجعه خواهد شد. بهانه بود که در شرایط کرونایی که هم آمار ابتلاء و هم آمار فوتی در تهران افزایش پیدا کرده است با رعایت پروتکل های بهداشتی لازم، عرض ادب کنیم.
 
وی با بیان اینکه جلسه هم اندیشی روز یکشنبه هفته آینده با اعضای شورای شهر به سال ۱۴۰۰ معطوف خواهد شد، افزود: امروز سال ۱۳۹۹ را مرور کوتاهی می کنیم که چه اقداماتی انجام داده‌ایم. انضباط مالی و فیزیکی در شهر از قول هایی است که مدیریت شهری به مردم وعده داده بود. امیدوارم در سال جدید که سال انتخابات و تغییر است تلاش کنیم این نگاه فارغ از آنکه چه کسی مدیر شهر باشد ادامه پیدا کند.
 
وی ادامه داد: برای نهادینه شدن این تجربه نیاز است چند دوره در شهر پشت سر گذاشته شود و امیدواریم هر فردی که به عنوان مدیر شهر انتخاب می شود این مسیر را تعقیب کند. این ریل گذاشته شده است و اعضای شورای شهر هم در قانون برنامه سوم و هم در بودجه سالانه اثرات این روند را مشاهده کرده اند.  
 
وی تاکید کرد: امیدوارم امسال که سال انتخابات و تغییر است تلاش کنیم که این نگاه ادامه پیدا کنند و هر کسی که مدیریت شهری می شود این ریل گذاشته شده را تعقیب کند.
 
شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به تحقق بیش از ۹۰ درصدی بودجه در سال ۱۳۹۹ گفت: بودجه  سال گذشته بیش از ۹۰ درصد محقق شده که هنوز بر روی سامانه قرار نگرفته است. در روزهای آخر سال اوراق مشارکت سال ۹۹ با عاملیت بانک شهر حل شد و در جلسه‌ای با حضور جهانگیری و مسئولان بانک مرکزی ، بانک شهر به عنوان بانک عامل پذیرفته شد.
 
وی افزود: موضوع بورسی شدن شرکت های همشهری و شهروند را تعقیب کردیم که شهروند مشکلات کمتری دارد اما همشهری به دلیل زیان انباشته سنوات گذشته با مشکلاتی روبروست.
 
حناچی با اشاره به افتتاح ایستگاه‌های مترو گفت: بهره برداری از کیلومتر خط جدید مترو و بهره برداری از چند ایستگاه مترو از دیگر اقداماتی بود که در سال ۹۹ به نتیجه رسید. بدون مناسب‌سازی ایستگاهی افتتاح نشد و در سال۹۹ ، ۱۰۴ دستگاه پله برقی و ۵۷ آسانسور با هدف مناسب‌سازی فضاها به بهره برداری رساندیم. بهره برداری از ۳ رام قطار در سال ۹۹ و یک رام قطار سه واگنه ملی که پنجشنبه هفته جاری رسما و با حضور رئیس جمهور بهره برداری می‌شود از دیگر اقدامات بود.
 
وی با بیان اینکه سه هزار و ۷۵۰ میلیارد اوراق مشارکت در سال ۹۹ منتشر شد گفت: سه هزار میلیارد اوراق مشارکت نیز برای اورهال کردن ناوگان مترو در سال ۹۹ انجام شد. ۱۲۰ دستگاه اتوبوس و ۱۲۰ دستگاه مینی بوس به ناوگان اضافه شد و بازسازی و نوسازی ۹۵۵ دستگاه اتوبوس دو کابین در دستور کار قرار گرفت. در سال گذشته ۷۴دستگاه اتوبوس دو کابین بازسازی و به ناوگان اضافه شد.
 
شهردار تهران با اشاره به نوسازی ۴ هزار و ۹۳۲ دستگاه تاکسی در سال گذشته افزود: توسعه سامانه‌های هوشمند حمل و نقل در دستور کار بود و ترغیب شد. همچنین بیش از ۷۰۰ هزار تُن آسفالت ریزی در سال گذشته در سطح تهران انجام شد.
 
شهردار تهران با بیان اینکه بحران قیر اصلی‌ترین بحران در این زمینه بوده گفت: قیمت قیر آزاد شده است و با توجه به افزایش قیمت آن در حال پیگیری از طریق دولت هستیم تا راهی برای این موضوع پیدا کنیم.
 
او با اشاره به توسعه ۳۰۰ کیلیومتر مسیر پیاده و دوچرخه سواری در تهران گفت: بهره برداری از بزرگراه شهید رستگار، ادامه احداث خیابان استاد معین، افتتاح بال غربی زیرگذر گلوبندک که تا خرداد ماه قول داده شده است تا بال شرقی نیز به افتتاح برسد. همچنین محور قطار تهران-تبریز به طول ۹ کیلومتر در حال پیگیری و انجام است.
 
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه شهرسازی گفت: پروژه فدائیان اسلام، تصویب بافت‌های فرسوده و اضافه شدن بخش‌هایی به بافت فرسوده که امکان استفاده از تسهیلات دولتی را ایجاد می‌کند از جمله اقداماتی بود که انجام شد. پروژه نفرآباد شهرری با نگاه ایرانی-اسلامی مورد تصویب قرار گرفت. نگاه جدید به میدان‌گاه‌های شهری و بهره برداری از آن‌ها از دیگر اقدامات بود. بازنگری در طرح تفصیلی برج میلاد که شیوه عملیات در گود پرخطر برج میلاد را نیز تحت تاثیر قرار می‌داد و بازنگری در طرح تفصیلی منطقه ۲۲ از دیگر اقدامات انجام شده بود.
 
شهردار تهران ادامه داد: کاهش نیروی انسانی شهرداری تهران به زیر ۶۰ هزار نفر نیز از اقداماتی است که ترغیب شد. در عین حال که سال سختی را پشت سر گذاشتیم، اما سال بسیار پربرکتی بود و تلاش کردیم با توجه به اینکه در آستانه انتخابات قرار داریم شهرداری درگیر حاشیه‌های انتخابات نشود.
 
شهردار تهران به برخی اتفاقات نادر که سال ها از آن گذشته بود و در سال ۹۹ به سرانجام رسید نیز اشاره کرد و توضیح داد: پروژه فداییان اسلام بعد از سالیان سال به نتیجه رسید. در کمیسیون ماده ۵ مصوب شد. بحث بافت های فرسوده هم در کمیسیون ماده ۵ و هم در شورای عالی شهرسازی به تصویب رسید. مشکل بخش هایی از محدوده های محلات که شرایط افزوده شدن به بافت فرسوده به منظور استفاده از تسهیلات دولت را داشتند نیز حل شد. نفر آباد شهرری با نگاه معماری ایرانی اسلامی مورد تصویب قرار گرفت. محله کن، فرحزاد به تصویب رسیده شد. همین طور نگاه جدید در میدانگاه های شهری و بهره برداری از آنها که امیدواریم با شدت بیشتری تعقیب شود. بازنگری در طرح تفصیلی ۱۰۸ هکتاری برج میلاد و گود خطرناک برج و شیوه بارگذاری آن هم در همین طرح تعیین تکلیف شد.
وی به حوزه برنامه ریزی و بودجه نیز اشاره کرد و گفت: تحولات زیادی در این حوزه به وجود آمد. شیوه بودجه ریزی سال ۱۴۰۰ که هنوز ابلاغ نشده است . ارزیابی عملکرد سازمان ها و شرکت ها به شیوه عملی با اطلاعاتی که از خودشان به دست آمد در دستور کار بود. کاهش نیروی انسانی شهرداری تهران به زیر ۶۰ هزار نفر از اتفاقاتی بود که توسط این حوزه تعقیب شد. با تصویب شورا تغییراتی در این حوزه ها در سال ۱۴۰۰ ایجاد خواهد شد.