تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

SHAHRDARINEWS.COM


دارویی که قدرت واکسن کرونا را کاهش می‌دهد
تاريخ خبر: يکشنبه، 15 فروردين 1400 ساعت: 08:18
همشهری آنلاین: به نقل از رویترز اینفلیکسیمب که شرکت جانسون‌اندجانسون آن را با نام تجاری Remicade می‌فروشد و اشکال ژنریک آن هم موجود است، برای درمانی طیفی از بیماری‌های خودایمنی دیگر از جمله پسوریازیس پلاکی (یک بیماری پوستی خودایمنی) و کولیت زخمی‌شونده (یک بیماری التهابی روده) به کار می‌رود.
 
پژوهشگران در بررسی ۸۶۵ بیمار دریافت‌کننده تزریق وریدی اینفلیکسیمب، «پاسخ آنتی‌بادی ضعیف» را پس از دوز اول این هر یک از این واکسن‌ها را مشاهده کردند.
 
نتایج بررسی این پژوهشگران در پیش از داوری همتراز در سایت medRxiv منتشر شده است.
 
به گفته این پژوهشگران پاسخ ایمنی پس از دوز دوم واکسن بهبود پیدا کرد که نشان می‌دهد در بیماران دریافت‌کننده اینفلیکسیمب نباید تجویز دوز دوم واکسن را به تاخیر انداخت. این پژوهشگران توصیه کردند: «تا زمانی که این بیماران دوز دوم واکسن را دریافت نکنند، باید آنها را محافظت‌نشده در برابر عفونت سارس-کوو-۲ (کروناویروس جدید) تلقی کرد و به فاصله‌گیری و ماسک زدن در صورت لزوم ادامه داد.»
 
این پژوهشگران دریافتتند حتی پس از تجویز دو دوز واکسن، زیرمجموعه کوچکی از این بیماران نتوانستند پاسخ آنتی‌بادی ایجاد کنند.
 
این پژوهشگران می‌گویند به نظر آنها این یافته‌ها درباره سایر داروهایی که در رده «مهارکننده TNF» قرار می‌گیرند، از جمله داروی Humira ساخت شرکت آبوی و داروی Amgen ساخت شرکت انبرل که از جمله داروهای بسیار پرفروش برای درمان آرتریت روماتوئید هستند، هم صدق می‌کند.