تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

SHAHRDARINEWS.COM


فعالیت نخستین رانندگان زن در متروی مسکو
تاريخ خبر: پنجشنبه، 18 دی 1399 ساعت: 10:42

 به گزارش اخبار بین الملل تهرانی نیوز،با لغو ممنوعیت برخی مشاغل برای زنان در روسیه، اکنون زنان نیز در این کشور مجاز هستند راننده قطار شوند. 

متروی مسکو که تا قبل از همه‌گیری کرونا ۹ میلیون نفر را جابه‌جا می‌کرد اکنون اولین رانندگان زن را در تاریخ اخیر خود استخدام می‌کند. این شرکت سال گذشته را به آموزش زنان برای ایفای این شغل، اختصاص داد. 
 
قوانین روسیه، چندین دهه از کار زنان در ۴۵۶ شغل مختلف ممانعت به عمل آورد اما وزارت کار این کشور با صدور حکمی در سپتامبر گذشته سهم این مشاغل مردانه را به تعداد ۱۰۰ شغل محدود کرد. 
 
فرمان وزارت کار برای کاهش تعداد مشاغلی که ممنوع شده بودند، از اول ژانویه سال ۲۰۲۱ اجرا شد. 
 
اتحاد جماهیر شوروی این قانون را در سال ۱۹۷۴ به اجرا درآورد و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور در سال ۲۰۰۰ آن را دوباره احیا کرد. با این قانون حضور زنان در نیروی دریایی و یا کار به عنوان راننده قطار، کامیون و اتوبوس، کارکنان خدمه کشتی، معدنچی و نیز مکانیک ممنوع شده بود. 
 
این قوانین از این باور به وجود آمد که زنان نباید کارهای دشوار بدنی انجام دهند چراکه این امر به توانایی آنها در بچه‌دار شدن صدمه می‌زند. اداره حمل و نقل پایتخت روسیه می‌گوید کار بر روی قطارها با توجه به پیشرفت‌های فناوری دیگر نیازی به کار بدنی سخت ندارد. 
 
در انگلیس نیز مشاغلی که زنان از آن منع شوند وجود ندارد اما اختلافات جنسیتی بسیاری در مشاغل مختلف مشهود است. در گزارشی که «تیچ فِرست» سال گذشته منتشر کرد مشخص شد که تنها ۱۲ درصد از مهندسان و نیز ۱۳ درصد کارکنان مقام‌های ارشد در بخش علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات را زنان تشکیل می‌دهند.