تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

SHAHRDARINEWS.COM


تا دو ماه دیگر مترو به منطقه ۲۲ می‌رسد
تاريخ خبر: شنبه، 3 خرداد 1399 ساعت: 14:34

 به گزارش اخبار مناطق 22 گانه تهرانی نیوز،تا دو ماه دیگر مترو به این منطقه می‌رسد و شهروندان و ذیفنعان می‌توانند با شرکت در بورس و فرابورس در ساخت طرح سرمایه گذاری کنند.

آقای نوذرپور گفت: در بازنگری خطوط ریلی خط شهری تهران، ۴ خط ریلی از جمله خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ به خطوط مترو اضافه شد.
 
وی ادامه داد: از این خطوط سه خط آن به منطقه ۲۲ مرتبط است و مهمترین آن خط ۱۰ است که این خط از خط ۷ از میدان کتاب سعادت آباد آغاز می‌شود و حدود ۴ و نیم کیلومتر فاصله دارد و در داخل منطقه ۲۲ هم ۱۱ کیلومتر را طی می‌کند و ۹ ایستگاه برای آن برنامه ریزی شده است.
 
شهرداری منطقه ۲۲ افزود: خط دیگر منطقه ۲۲، خط ۹ است که از چیتگر آغاز می‌شود و آزادگان شمال را طی می‌کند و از پایین بزرگراه همت به مرکز شهر متصل می‌شود و طول آن ۳۸ کیلومتر است که ۵ و نیم کیلومتر آن در داخل منطقه ۲۲ قرار دارد.
 
نوذرپور تصریح کرد: خط سوم از منطقه ۲۲ از چیتگر آغاز می‌شود و به جنوب شرق تهران ادامه پیدا می‌کند و در ایستگاه فعلی چیتگر یک خط به آن اضافه می‌شود و علاوه بر واگن‌های خط ۵، واگن‌های خط ۱۱ در طبقه اضافی عبور می‌کند و خط ۱۰ برای منطقه ۲ و ۲۲ اولویت دارد.
 
شهردار منطقه ۲۲ گفت: با هماهنگی‌هایی که با شرکت مترو انجام شده مسیری که تا میدان کتابی طی شده است توسط دستگاه TBM ادامه می‌یابد و تا دو ماه دیگر حفاری تونل به منطقه ۲۲ می‌رسد.
نوذرپور ادامه داد: برای خط ۱۰ که مهمترین خط ما در منطقه ۲۲ محسوب می‌شود بین ۹۰۰ تا هزار میلیارد تومان هزینه و برای ایستگاه‌ها حدود ۶ هزار میلیارد تومان هزینه برآورد می‌شود و سرجمع ۷ هزار میلیارد تومان بودجه و اعتبار برای ساخت متروی خط ۱۰ نیاز است.
 
شهردار منطقه ۲۲ در پاسخ به اینکه آیا ساخت این خطوط می‌تواند مشارکتی باشد یا خیر؟ پاسخ داد: هزینه‌های ساخت مترو بین دولت و شهرداری مشترک است و دولت باید ۵۰ درصد هزینه ساخت خطوط ریلی مترو را پرداخت کند، اما در این سال‌ها هزینه پرداختی دولت کمتر بوده و برای این خطوط نیز اعتباری لحاظ نشده و برعهده شهرداری است.
 
وی گفت: شهرداری مرکز طی یک برنامه مشترک با مناطق و مترو به جمع بندی برای ساخت خطوط جدید می‌رسد و در حال حاضر مناطق موظفند اگر برای ساخت مترو نیازمند خرید زمین در منطقه باشد زمین را در اختیار مترو قرار دهند و به دنبال مذاکراتی برای خرید زمین در ساخت مترو در منطقه ۲۲ و انعقاد تفاهم نامه هستیم.
 
نوذرپور افزود: علاوه بر زمین مدل مالی اقتصادی هم در منطقه در نظر گرفته شده و واحد بورس برای خط ۱۰ مدنظر است که به بورس و فرابورس واگذار می‌شود لذا باید پروژه زودتر تعریف شود و مردم می‌توانند در بورس شرکت و سهم خریداری کنند.
 
همین طور ذیفنعان دیگر در منطقه که پروژه‌های بزرگی همچون ایران مال، رزمال و نیکسون را دارند علاوه بر شرکت در بورس؛ در ایستگاه‌های مترویی که در نزدیکی مجتمع‌هایی تجاری آن‌ها ساخته می‌شود می‌توانند احداث ایستگاه را به عهده بگیرند و به میزان مشارکت مالی خودشان از واحد‌های احداثی تجاری و اداری آن ایستگاه‌ها به صورت تهاتر با شهرداری استفاده کنند.