تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

SHAHRDARINEWS.COM


با تحویل پسماند خشک کارت بانکی خود را شارژ کنید
تاريخ خبر: شنبه، 9 آذر 1398 ساعت: 12:31

 به گزارش گروه محیط زیست تهرانی نیوز، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند از آغاز طرحی خبرداد که به موجب آن، شهروندان می‌توانند با تحویل پسماندهای خشک ، کارت خرید دریافت و بصورت ماهیانه و بر مبنای میزان پسماند خشک تحویلی آن را شارژ کنند.

دکتر علی پور، با اعلام این خبر افزود: با هدف حمایت از محیط‌زیست ، بهبود چرخه مدیریت پسماند و تشویق شهروندان به تفکیک پسماند در مبدا ، طرح تحویل پسماند های خشک تفکیک شده به عوامل جمع آوری کننده و شارژ کارت خرید آنها در منطقه 12 به اجرا درآمد.
 
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند با تاکید بر تعمیم این طرح به مناطق 22 گانه و اجرای آن از طریق غرف بازیافت و ماشین های ملودی خاطر نشان کرد: این طرح از تعامل و همکاری بانک شهر و سازمان مدیریت پسماند انجام شده و کارت های خرید از طریق بانک شهر به شهروندان ارائه میشود.
 
او افزود: این طرح در ابتدا درساختمان های اداری شهرداری منطقه 12 اجرا شده و قرا ر است بزودی در کلیه ساختمان ها ، مراکز مسکونی و اداری این منطقه و سایر مناطق به اجرا درآید.
 
علی پور با اشاره به ارتقاء فرهنگ جداسازی و تفکیک پسماند خشک از تر در مبدا به عنوان یکی از رسالت های مهم این سازمان اظهار داشت: این سازمان با استقرار بیش از 450 غرفه بازیافت در نقاط مختلف شهر از جمله نقاط پرتردد اقدام به جمع آوری پسماندهای خشک تفکیک شده توسط شهروندان می کند و طی این فرایند شهروندان پسماندهای خشک تفکیک شده خود را به نزدیک ترین غرفه بازیافت ارائه داده و در قبال آن و بر مبنای وزن و نوع پسماند خشک ارائه شده مواد شوینده یا مبلغ مربوطه را دریافت میکنند.
 
علی پور با اشاره به جمع آوری پسماند خشک از طریق خودروهای ملودی دار و مراجعه آنها حداقل هفته ای یکبار به درب منازل، اماکن اداری و تجاری تصریح کرد: اصلاح الگوی خرید و مصرف،کاهش پسماند(کاپ)، تفکیک پسماندها ( تر و خشک)، پاکسازی پسماندها ( زدودن پسماند های خشک از آلاینده ها )،کاهش حجم پسماندهای خشک ( فشرده سازی) وکاهش رطوبت پسماندهای تر از نکات مهم و ضروری در اجرای هر چه مطلوبتر طرح تفکیک پسماند در مبدا است.
 
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند ضمن ابراز خشنودی از اجرای طرح ارائه کارت خریددر منطقه 12 خاطر نشان کرد: عدم تحویل پسماند خشک به عوامل غیر مجاز و رعایت زمان بندی تحویل پسماند به عوامل جمع آوری با در نظر گرفتن منافع زیست محیطی، اقتصادی و بهداشتی آن برای شهر و شهروندان است. 
 
وی افزود: کاهش پسماند (کاپ) را با رعایت مواردی از قبیل دورریزها را کم کنیم؛ از مواد و كالاها درست استفاده کنیم؛ راههای استفاده مجدد را یاد بگیریم ، از ظروف بادوام و چندبار مصرف برای غذاخوري و يا نگهداری مواد غذایی استفاده كنيم، از محصولات و كالاهايي استفاده كنيم كه در بسته‌بنديهاي قابل بازيافت به بازار ارائه شده اند. بجاي خريد اسباب بازي و يا لوازم جديد سعي كنيد از لوازم و اسباب بازيهاي دوستانتان بصورت مشترک استفاده كنيد.از شوينده‌هاي آلي ارزانتر و کم خطر تر مانند سركه سفيد و عصاره ليمو (که لكهاي چربي را مي زدايد) و جوش شيرين استفاده کنیدو نهایتا" با استفاده صحیح از کالا محیط زیست خود را پاکیزه نگهداریم تا تهران به شهری برای همه تبدیل شود.