تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

SHAHRDARINEWS.COM


کاهش میزان بنزن در کلان‌شهرها / توافق جهانی پیرامون گرم شدن زمین در حال انجام است
تاريخ خبر: يکشنبه، 19 بهمن 1393 ساعت: 14:00

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: هم اکنون میزان بنزن در شهرهای تهران، اراک، کرج، مشهد، تبریز، اصفهان به حد مجاز رسیده است.

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه همایش مرکزی ایست آب نیست که امروز در تالار فرهنگ برگزار شد در جمع خبرنگاران با اشاره به تفاهم‌نامه اخیر میان سازمان محیط زیست و آموزش و پرورش اظهار کرد: صرفه جویی هایی در مصرف آب و آموزش به دانش آموزان پیرامون تفاهم نامه اخیر میان آموزش و پرورش و سازمان حفاظت از محیط زیست در حال اجرا است و در زمینه‌های مختلف از جمله ورود مباحث محیط زیست به کتابهای درسی در دستور کار است.

وی افزود: باید بدانیم چرخه آب بیولوژیک است و چنانچه آب باران وارد سفره های زیرزمینی شود آن را آلوده و غیر قابل استفاده می‌کند همچنین استفاده بیش از سفره های آب زیر زمینی آنها را تخریب می‌کند.

ابتکار با بیان اینکه باید از همه جهات منابع آب حفظ کنیم گفت: الگوی مصرف در بحث کشاورزی را باید تغییر دهیم چرا که چاره‌ای جز تغییر فرهنگ نداریم و این تغییر فرهنگ توسط آموزش و پرورش  در مدارس در قالب آموزش رسمی فعالیت‌های فوق برنامه می‌تواند انجام شود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در خصوص آخرین وضعیت آلودگی هوای خوزستان عنوان کرد: سازمان محیط زیست چند جلسه پیرامون موضوع آلودگی هوا و گرد و غبار در خوزستان برگزار کرده.

وی افزود: آلودگی هوای ناشی از سوخت و فرآورده‌های نفتی با سیاستهای اتخاذ شده کاهش یافته همچنین میزان آلاینده‌های ناشی از سوخت نیز در اهواز کاهش پیدا کرده است.

ابتکار با بیان اینکه با دستور محیط زیست  میزان فرآوری یکی از واحدهای فرآوری نفت سنگین در شهر اهواز کاهش یافت گفت:‌ در این راستا بنزین استاندارد در اهواز توزیع می‌شود همچنین وزارت نفت برای کاهش آلودگی هوا اقداماتی را انجام داده است.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: مشکلی که بیش از 10 سال به صورت جدی وجود دارد و تنها محدود به اهواز نمی‌شود مسئله گرد و غبار ناشی از کانون‌ های داخلی و خارجی است که البته بخشی از این کانون‌ها در غرب کشور و برخی در داخل قرار دارد.

وی گفت به دلیل وقوع پدیده شبیه به آلودگی هوا در هفته گذشته در خوزستان استانداری این شهر جلسه‌ای را برگزار کرد و همچنین جلسه‌ ویژه‌ای نیز با نمایندگان این استان برگزار کردیم.

ابتکار اضافه کرد: پس از ارائه گزارش در هیئت دولت رئیس جمهور دستور داد کار گروهی با اعضای دولت تشکیل شود و چهارشنبه هفته گذشته این کار گروه با حضور تمامی دستگاه‌ها تشکیل و برنامه‌ها برای مقابله با گرد و غبار اعلام شد.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه تصریح کرد:  امروز جمع‌بندی این گزارش‌ها را آماده کرد و در جلسه امروز هیئت دولت یا در جلسه بعدی ارائه می‌دهیم تا بتوانیم بر اساس آن یک برنامه میان مدت در این خصوص طراحی کنیم. البته باید توجه داشت میزان بارش در کل کشور کم بوده و این موضوع سبب تشکیل آلودگی هوا می‌شود.

وی در خصوص تفاهم جهانی پیرامون گرم شدن زمین گفت: این تفاهم نامه در ادامه مذاکرات تغییرات آب و هوایی بوده که هم ‌اکنون این مذاکرات برای تنظیم توافق جدید در حال انجام است و در اواخر سال میلادی در پاریس اجلاس نهایی مربوط به توافق جهانی در رابطه با تغییرات آب و هوایی تشکیل می‌شود.

ابتکار با بیان اینکه این مذاکرات دو سال است که در حال انجام است افزود: کشور ایران به صورت فعال به عنوان یک کشور در حال توسعه درآن حضور داشته و دیدگاه‌های کشورهای در حال توسعه را پیرامون ضرورت سهم بندی صحیح در بخش تولید گازهای گلخانه‌ای مطرح کرده است همچنین یک صندوق جهانی برای تغییرات اقلیم قرار است که تاسیس شود اما متاسفانه تا کنون کشورهای مختلف به اندازه کافی سهم خود را در این صندوق پرداخت نکرده اند.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: تلاش می‌کنیم در این مذاکرات منافع ملی و نظرات کشورهای در حال توسعه را مطرح کرده و از آن به عنوان فرصتی برای تبادل تجربه و روشهای مقابله با آثار گرم شدن زمین استفاده می‌کنیم چرا که اطلاعات بدست آمده می تواند به ما برای مواجهه با خشکسالی کمک کند.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا برای حل مشکل آلودگی هوای تهران باید منتظر بارندگی باشیم گفت: آلودگی هوای تهران نسبت به سال گذشته بهتر شده و امسال در مقایسه با سال گذشته 3 یا 4 روز هوای پاکتری داشتیم که دلیل آن می‌تواند حذف بنزن باشد.

ابتکار عنوان کرد: بنزن از سال 88 به بعد در شهر تهران بسیار بالا بوده و تمام اندازه‌گیریهای انجام شده این میزان را تایید می‌کند اما هم‌اکنون میزان بنزن شهر تهران، اراک، کرج، مشهد، تبریز،‌اصفهان به حد مجاز رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در 7 هزارPPM گازوئیل عرضه شده در تهران و سایر شهرها گوگرد داشتیم که هم‌اکنون این رقم به 157  PPM گفت: بر همین اساس در بین سالهای 91 تا 93 هوای شهر تهران بسیار تغییر کرده اما باید بدانیم بهبود کیفیت هوا همانند یک سوئیچ نیست که آن را خاموش و روشن کنیم تا منتظر هوای پاک باشیم بلکه همه نهادها باید در این زمینه به یکدیگر کمک کنند.

رئیس سازمان محیط زیست در پایان با تاکید بر اینکه 5.5 میلیون خودرو در تهران درحال تردد هستند عنوان کرد: با این میزان خودرو امکان ندارد روزهای سالم زیادی داشته باشیم اما دولت گام اصلی خود را بهبود سوخت قرار داده و در خصوص تولید خودرو به سمت اجرای استاندارد یورو 4 رفته است و همچنین امسال هر گونه خودرو را که این استاندارد را اجرا نکرده است شماره گذاری نمی‌شود.