تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

SHAHRDARINEWS.COM


چراغ رستوران‌ها رسما خاموش شد!
تاريخ خبر: يکشنبه، 19 اسفند 1397 ساعت: 09:22

 خبرآنلاین: رئیس اتحادیه رستوران‌داران تهران از رکود کار رستوران‌ها به علت افزایش 50 تا 60درصدی قیمت مواد اولیه خبر داد و افزود: در نتیجه این افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید مردم، میزان فروش رستوران‌ها نیز نسبت به سال گذشته 50درصد کاهش یافته است.

عرضه گوشت یخ‌زده به واحدهای صنفی رستورانی و چلوکبابی از ۱۰ روز پیش آغاز شده و به عقیده فعالان صنفی این عرضه بیش از نیاز بازار است و قیمت گوشت در روزهای آینده شکسته خواهد شد. اما این التهابات در بازار و نوسانات قیمتی نه تنها اقشار متوسط و کم‌درآمد را دچار مشکلات فراوانی کرد بلکه امنیت شغلی بخشی از جامعه را نیز با خطر مواجه کرده است.
 
یکی از آسیب‌پذیرترین مشاغل در برابر نوسان قیمت خوراکی‌ها، رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا هستند. بر اساس اعلام رئیس اتحادیه رستوران‌داران تهران، این صنف در سال جاری تنها در تهران با درخواست تغییر کاربری ۱۷۰ تا ۱۸۰واحد صنفی(رستوران) مواجه بوده است که در مقایسه با سال‌های گذشته، رقم بزرگی محسوب می‌شود.
 
سیدعلی‌اصغر میرابراهیمی- رئیس اتحادیه رستوران‌داران و سلف‌سرویس‌های تهران گفت: قیمت عرضه غذا در رستوران‌ها بر اساس فاکتور رسمی مواداولیه و هزینه‌های سربار محاسبه می‌شود؛ رستوران‌‌های تهران با توجه به فاکتور رسمی برنج، گوشت و مواد اولیه‌‌ای که در طبخ غذا استفاده می‌کنند و با احتساب هزینه‌های سربار و همچنین 20درصد سود مصوب سازمان حمایت، نرخ‌گذاری خود را به اتحادیه اعلام کرده و پس از تایید قیمت توسط اتحادیه، این نرخ‌ها را اعمال می‌کنند.
 
با توجه به نرخ گوشت که کیلویی ۹۰ تا ۱۰۰هزار تومان است، باید گفت هر سیخ کوبیده حداقل ۱۵ تا ۱۶هزار تومان قیمت دارد و به‌طور متعارف قیمت یک سیخ کوبیده خوب بین ۲۱ تا ۲۴هزار تومان است. به نظر می‌رسد این گفته می‌تواند وظیفه سنگین‌تری را متوجه واحدهای نظارتی و بازرسی در بازار کند، زیرا با این تخمین قیمت، جای سوال دارد که چگونه برخی واحدها قیمت محصولات خود را بسیار کمتر از این میزان اعلام می‌کنند.