تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

SHAHRDARINEWS.COM


اقدام غلط شورای رقابت در اعلام قیمت خودروها
تاريخ خبر: سه شنبه، 16 دی 1393 ساعت: 14:12

به گزارش گروه پارلمانی شهرداری نیوز،سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت : باید حساسیت ها نسبت به تحویل خودروهای با کیفیت در مجموعه های خودروسازی افزایش یافته و در این راستا نظارت های فنی و همچنین کنترل کیفیت ها بیشتر شود تا شاهد ارتقاء در حوزه کیفیت تولیدات داخلی باشیم.

روح الله عباسپور در گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز، افزود : امروز که در دنیای اقتصاد بدون مرز قرار داریم واحد ها و بنگاه های تولیدی می تواند ادامه حیات داده و امکان بقا یابند که قدرت رقابتی داشته باشند.

وی تصریح کرد : قطعا برای رقابت پذیری نیز خودروسازان باید در مسیر ارتقاء کیفیت حرکت کنند تا قدرت رقابت داشته باشند در حالی که به نظر می رسد شرکتها کمتر به این موضوع توجه دارند.

وی با انتقاد از کیفیت برخی از خودروهای داخلی گفت : متاسفانه انتظاری که در این سالها از ارتقاء کیفیت خودروهای داخلی می رود تا کنون محقق نشده است و همچنان در برخی از تولیدات داخلی کیفیت ها نسبتا مناسب نیست .

وی گفت : البته قوانین خوبی در جهت ارتقای کیفیت خودرو در نظر گرفته که یکی از آنها قانون ارتقای کیفی خودروها مصوب سال 1389 است. طبق این قانون، خودروسازان مکلف شدند هر سه ماه یک بار گزارشی از روند ارتقای کیفی محصولات خود را به کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ارائه کنند و هدف از این نیز حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان داخلی بود.

وی تاکید کرد : البته به دلیل تحریم و ورود برخی از قطعات بی کیفیت متاسفانه شرایطی بر خودروسازان تحمیل گردید که گاها در کیفیت خودروهای داخلی تاثیر گذاشت و موجب افت در این بخش گردید.

وی در ادامه یکی از ارکان مدیریت را نظارت عنوان کرد و افزود : همزمان با مدیریت در واحدهای تولیدی باید به منظور حسن انجام کار ،نظارت ها نیز به طور جدی صورت گیرد.

نماینده بویین زهرا و آوج در خانه ملت در ادامه با اشاره به ضرورت نظارت بر قیمت و کیفیت خودروهای وارداتی اظهار داشت : متاسفانه حذف ایران کد و شبنم توسط وزیر صنعت و معدن اشتباه بزرگی در حوزه مدیریت وزارت صنعت ، معدن و تجارت بود چرا کهخ این اقدام مجموعه نظارتی خوبی بود که موجب نظارت بر قیمت کالاهای  وارداتی می گردید.

عباسپور تصریح کرد : برای اینکه کالاهای با کیفیت و مرغوب در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد باید همان گونه که در بحث تعرفه های گمرکی دقت نظر می شود ، پس از آن نیز بر ورود کالا نیز نظارت دقیقی شود تا کالاهای وارداتی با قیمت و کیفیت مناسب در اختیار مصرف کنندگان داخلی قرار گیرد .

وی ضمن تاکید بر نظارت بر قیمت خودروهای وارداتی گفت : باید همان گونه با ایجاد موانع تعرفه ای بر ورود خودروهای وارداتی نظارت می شود نسبت به قیمت آنها نیز کنترل و نظارت مناسبی صورت گیرد البته به موازات این اقدام باید برای جلوگیری در ایجاد انحصار در داخل نیز باید بر قیمت محصولات داخلی نیز کنترل و نظارت صورت گیرد.

وی با اشاره به حضور شورای رقابت در خصوص محاسبه قیمت خودروهای داخلی گفت : البته شورای رقابت تنها می تواند مولفه های قیمت را اعلام کند و نه قیمت خودرو را ، در حالی که این شورا پا را فراتر گذاشته است و هم معیارهای فروش را اعلام می کنند و هم قیمت گذاری می کنند که مسلما اقدام غلطی است.