تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

SHAHRDARINEWS.COM


افسردگی، هراس اجتماعی و کمرویی
تاريخ خبر: شنبه، 15 دی 1397 ساعت: 09:15
اعتماد به نفس
 
یک دکترای روانشناختی تربیتی گفت: فقدان اعتماد معضلی در جوامع امروزی است.
 
دکتر حسنعلی ویسکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهارکرد: یکی از اساسی‌ترین مسائلی که جوامع اموری با آن مواجه هستند فقدان اعتماد میان افراد است.
 
وی ادامه داد: اعتماد کلیدی‌ترین شرط استحکام روابط بین فردی در یک سازمان است که در بلوغ سازمان‌ها اثرگذار است و با کم کردن استرس، از فرسودگی شاغلان جلوگیری می‌کند.
 
ویسکرمی اضافه کرد: اعتماد، پیوندهای یک‌سویه را به چندسویه تبدیل می‌کند و موجب افزایش همبستگی و دلبستگی میان افراد می‌شود.
 
این عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان خاطرنشان کرد: اعتماد، انتظار فرد از دیگران درخصوص روابط انسانی و رضایت به بی‌دفاع بودن در برابر آنهاست.
 
وی افزود: هرچند اعتماد با خصوصیات شخصیتی فردی آغاز می‌شود اما پدیده‌ای است که هم به طور فردی و هم به طور جمعی اتفاق می‌افتد.
 
ویسکرمی خاطر نشان کرد: به باور محققان اعتماد، پدیده‌ای چندبعدی است و مهم‌ترین جنبه‌های اعتماد، اطمینان، تمایل به ریسک درخصوص آسیب‌پذیری، خیرخواهی، صداقت شایستگی و... است.
 
پیامد افسردگی، ترس اجتماعی است
 
یک روانشناس گفت: یکی از پیامدهای افسردگی، ترس اجتماعی است.
 
دکتر محمدعلی سپهوندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: افسردگی با برون‌گرایی، انعطاف‌پذیری و مسئولیت‌پذیری رابطه منفی معنادارای دارد و همسو است.
 
وی ادامه داد: آموزش مهارت‌های ارتباطی به نوجوانان افسرده کاملاً امکان‌پذیر است و با انجام روش‌های درمانی تفاوت معناداری در میزان مسئولیت‌پذیری این افراد ایجاد می‌شود.
 
سپه‌وندی اضافه کرد: به کارگیری آموزش مهارت‌های ارتباطی می‌تواند از نتایج مثبتی بر بهبود علائم روانی و سلامت روان افراد افسرده داشته باشد.
 
این روانشناس یادآور شد: افسردگی یک عامل پیش‌بینی قوی است که باعث آسیب‌هایی مانند هراس اجتماعی و بی‌مسئولیتی می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: از دیگر پیامدهای ناخوشایند افسردگی، ترس اجتماعی بالا و مسئولیت‌پذیری پایینی است که می‌تواند تاثیرات عمده‌ای بر زندگی تحصیلی فرد بگذارد.