تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

SHAHRDARINEWS.COM


باید به مکانیزمی منطقی برای افزایش قیمت خودرو برسیم
تاريخ خبر: شنبه، 26 آبان 1397 ساعت: 10:17

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن تایید مشکلات عدیده خودروسازن و قطعه سازان، معتقد است افزایش قیمت خودرو باید منطقی باشد و افزایش شدید و مجدد قیمت فعلی خودرو، منطقی و به نفع مصرف کننده نیست.

عبداله رضیان درخصوص قیمت گذاری خودرو اظهار داشت: ما با آزاد سازی قیمت موافق نیستیم. خودرو بحث خاصی دارد و به عنوان صنعتی است که با توجه به منع واردات و تعرفه سنگین اگر قیمت ها را آزاد کنیم ظلم به مصرف کننده است. اگر قیمت گذاری آزاد شود باید تعرفه را نیز برداریم و واردات نیز آزاد شود و بازار خودرو رقابتی شود، در این صورت مشکلی وجود ندارد، اما با شرایط حاضر که یک سیستم حاکمیتی بر خودرو اعمال می کنیم آزادسازی قیمت ها به نفع مصرف کننده نیست.
 
نماینده مردم قائمشهر، سواد کوه، جویبار، سیمرغ و سواد کوه شمالی در مجلس شورای اسلامی در خصوص تعلل ستاد تنظیم بازار در اعلام قیمت ها گفت: هفته قبل در کمیسیون جلسه داشتیم و بحث مفصلی صورت گرفت، نگاه دو شرکت تولید کننده این است که زیان ده هستند و درخواست داشتند راهکارهایی فراهم شود که از زیان دهی خارج شده و زیان های آنها جبران شود. این بحث به این دلیل است که مقداری کش و قوس در مجلس وجود دارد و باید یک کارشناسی صورت گیرد و واقعا ببینیم هزینه هایی که در تولید خودرو وجود دارد عملا چقدر است. این هزینه ها را باید یک مکانیزم بررسی کند و سپس اجازه داده شود که بر اساس محاسبه ها، افزایش قیمت اعمال شود.
 
وی درخصوص مشکلات خودروسازان و عدم افزایش قیمت خودرو اظهار داشت: مجلس مخالف افزایش قیمت نیست ولی واقعیت این است که اعتماد کامل وجود ندارد که به میزانی که خودروسازان قصد افزایش قیمت را دارند آیا واقعا به همین میزان هزینه وجود دارد؟ زیرا در 6 ماه اخیر یک افزایش قیمت صورت گرفته و اگر قرار باشد مجددا قیمت ها60 - 70 درصد افزایش یابد برای مصرف کننده رقم سنگینی می شود و اعتراضات زیادی به وجود خواهد آمد و افکار عمومی و فضای اقتصادی کشور را تحت تاثیر جدی قرار خواهد داد.
 
وی افزود: وقتی گفته می شود موضوع خودرو حساسیت دارد به این دلیل است که قیمت خودرو بر بسیاری از کالاهای دیگر تاثیرگذاری بالایی دارد. جلسات زیادی در مجلس برگزار می شود و مقرر است جلسه هفته آینده با حضور وزیر تشکیل شود. در حال بررسی و انجام این اقدامات هستیم تا ببینیم شرایط چه چیزی را اقتضا می کند و بر اساسی که هم به نفع مصرف کننده و هم به سود تولید کننده است تصمیم گیری نماییم.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلات قطعه سازان گفت: قطعه سازان مشکلات زیادی دارند و ما به آن آگاه هستیم، اما در حال حاضر فضای خاصی وجود دارد و در یک فضای طبیعی به سر نمی بریم، مسائلی مثل تحریم و مشکلاتی که در واردات قطعه های وارداتی وجود دارد خودنمایی می کنند.
 
وی افزود: قطعه سازان به سمت ورشکستگی می روند، بنده قبول دارم و در صحبت های چند روز پیش در مجلس این بحث را مطرح کردم زیرا در حوزه خودمان نیز چند قطعه ساز بزرگ داریم که در همین شرایط هستند و نیروی کار حوزه قطعه سازی به نصف تقلیل یافته است، زیرا تیراژ خودرو پایین آمده و میزان قطعه دریافتی از قطعه سازان نیز کاهش یافته و به تبع خودروسازان، قطعه سازان نیز زیان ده می شوند. باید مکانیزمی در تعیین نرخ خودرو ارزیابی کنیم و به دست آوریم که بر اساس آن قادر به حل تمام این مشکلات شویم.
 
رضیان با توجه به افزایش دو برابری نرخ ارز و عدم افزایش قیمت خودرو گفت: ما قیمت خودرو را باید با ارز حدود سه هزار تومان بسنجیم که چقدر بوده، بعد ببینیم الان قیمت خودرو چه میزان افزایش یافته، آنگاه بسنجیم که با ارز 8 هزار تومان باید قیمت خودرو چقدر باشد. لازم است منطقی برخورد کنیم و تمام حرف ما همین است.
 
نماینده مردم قائمشهر، سواد کوه، جویبار، سیمرغ و سواد کوه شمالی در مجلس شورای اسلامی افزود: مثلا قیمت یک خودرو 45 میلیون تومانی به 70 میلیون تومان رسیده است. اگر یکباره این هفتاد میلیون تومان را دو برابر کنند مبلغ بسیار بالایی می شود و ما با این امر مخالف هستیم. ما با این امر که مبلغ 45 میلیون تومان را دو برابر کنند و قیمت خودرو مذکور به 90 میلیون تومان برسد مشکلی نداریم، اما اینکه قصد افزایش دو برابری قیمت فعلی را داشته باشند منطقی نیست. ما با عمل بر اساس معیار کارشناسی و در نظر گرفتن مسائلی که هزینه تولید را بالا برده مشکلی نداریم، حرف ما این است که باید مصرف کننده را نیز در نظر گرفته، سپس با آن شرایط، مکانیزمی تعریف کنیم که بتوانیم قیمت منطقی و معقول را استخراج نماییم.