تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

SHAHRDARINEWS.COM


پرداخت ارز به زائران عتبات منتفی شد
تاريخ خبر: چهارشنبه، 22 فروردين 1397 ساعت: 09:35

خبرگزاری تسنیم: دولت از ۲۰ فروردین ماه و بعد از ثبت رکورد دلار ۶ هزار تومانی در بازار ارز تصمیم گرفت دلار را در نرخ ۴۲۰۰ تومان تک‌نرخی کند.

 
برهمین اساس و با تصمیم دولت از امروز عرضه ارز فقط با قیمت ۴۲۰۰ تومان خواهد بود. این قیمت گرچه برای تمامی گروه‌های کالایی در نظر گرفته شده است، اما تهیه آن مشروط به ارائه اسناد و مدارک لازم برای تخصیص ارز خواهد بود.
 
دولت هر قیمتی غیر از ۴۲۰۰ تومان را برای دلار، قاچاق اعلام کرده است؛ رئیس کل بانک مرکزی هم از ارسال اسامی صرافی‌های غیرمجاز به نیروی انتظامی خبر داده و گفته که تمام این صرافی‌ها تعطیل خواهند شد.
 
دولت البته اعلام کرده که به تمام نیاز‌های واقعی ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد بنابراین واردکنندگان، مسافران، بیماران و دانشجویان نباید نگرانی در این خصوص داشته باشند.
 
براساس تصمیم ستاد اقتصادی دولت مبنی بر یکسان‌سازی نرخ ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان برای هر دلار که به‌منظور تثبیت بازار ارز اتخاذ شد، بانک مرکزی اطلاعیه‌ای در رابطه با نحوه تأمین ارز مسافرتی، درمانی و دانشجویی به‌شرح ذیل منتشر کرد:
۱. ارز مسافرتی برای یک بار سفر در سال به‌میزان ۱۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارز‌ها به مسافران در مرز‌های خروجی هوایی پرداخت می‌شود. میزان ارز مسافرتی پرداختی به مسافران هوایی به کشور‌های هم‌مرز و کشور‌های مشترک المنافع به‌غیر از عراق ۵۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارز‌ها می‌باشد.
 
۲. متقاضیان ارز مسافرتی موظف به ارائه گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران، بلیط هواپیما، ویزای کشور مقصد (در مورد کشور‌هایی که نیاز به ویزا دارند) و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور به بانک ملی می‌باشند.
 
۳. متقاضیان باید نسبت به پرداخت معادل ریالی ارز مسافرتی به شعب منتخب بانک ملی اقدام و در مقابل آن سند حسابداری/رسید دریافت کنند.
 
۴. پرداخت ارز مسافرتی در باجه بانک ملی مستقر در مبادی خروجی (پس از باجه کنترل گذرنامه) و در مقابل دریافت سند حسابداری/ رسید و ممهور کردن گذرنامه متقاضی انجام می‌شود.
 
۵. میزان و ترتیبات پرداخت ارز به زائران عتبات عالیات پس از هماهنگی با سازمان حج و زیارت اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 
۶. تأمین ارز درمانی و دانشجویی با رعایت مجموعه مقررات ارزی از طریق بانک‌های تجارت و سامان کمافی‌السابق ادامه می‌یابد.