تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

SHAHRDARINEWS.COM


تأکید بر تلاش همگانی، تغییر در نگرش ها و فرآیندهای اجرایی مدیریت ترافیک
تاريخ خبر: چهارشنبه، 2 اسفند 1396 ساعت: 14:53
به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری تهرانی نیوز: رییس هیأت علمی هفدمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک تاکید بر تغییر نگرش و فرایندهای اجرایی ، تلاش همگانی ، فرهنگسازی در جهت تحقق توسعه پایدار و شهری انسان محور را ازجمله محورهای بیانیه پایانی کنفرانس ترافیک تهران عنوان کرد. 
 
دكتر محمود صفارزاده به نمایندگی از اعضای هیأت علمی هفدمین کنفرانس مهندسی ترافیک، با تاکید بر اینکه مشکل ترافیک ، مشکل همه ماست و رفع یا کاهش آن تنها با تلاش صادقانه و خرد محور ، بی امان و خستگی ناپذیر امکان پذیر است گفت: دیگر زمان اقدامات جزیره ایی و منفرد توسط یک دستگاه و سازمان به پایان رسیده است و چاره ایی جز تلاش همگانی تغییر در نگرش ها و فرایندهای اجرایی وجود ندارد.
 
وی ضمن غنیمت شمردن این رویداد که در آن بستر مناسبی جهت تبادل دیدگاه ها و تجربیات در سطوح داخلی و بین المللی فراهم گردیده، بیانیه پایانی کنفرانس مذکور را در 9 محور به شرح زیر عنوان کرد:
 
 -1 مراجع تصمیم گیر و قانونگذار کشور، شهرها و آبادیها ، اعم از مجلس شورای اسلامی ، شوراهای شهرها، شورایاری ها، سازمان های مردم نهاد و دیگر مراجع مشابه ضمن تشخیص درست و مطاللعه شده منابع مالی مورد نیاز ، نسبت به تصویب طرح ها و پروژه های مطالعه شده با دید و نگرش پایدار در مسیر پیگیری هماهنگ و بی امان طرح ها حرکت کنند.
 
-2 مراجع و دستگاه های اجرایی در مقیاس های ملی ، شهری و منطقه ای اعم از هیات وزیران و دولت شهرداری های کلانشهرها و شهرها ، وزارتخانه های ذیربط و موثر ، دستگاه های خصوصی و عمومی نسبت به تهیه و اجرای طرح های مطالعه شده و مصوب مراجع تصمیم گیر، با هماهنگی لازم و استمرار و پیوستگی درخور اقدام نمایند تا انباشت مشکلات همچون دهه های گذشته به نسل آینده منتقل نشود.
 
-3 مراجع و مراکز علمی- تخصصی اعم از دانشگاه ها، پژوهشکده ها، مهندسین مشاور، کارشناسان، برنامه ریزان، طرح و برنامه های مطالعه شده را جهت تصمیم گیری مراجع تصمیم گیر ارائه نمایند.
 
-4 مراجع و دستگاه های نظارت و کنترلی اعم از مهندسین مشاور و ناظر، پلیس راه و راهور، مراکز معاینه فنی خودرو و سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر دستگاه های مشابه که وظیفه خطیر و حساس نظارت ارزیابی و کنترل حسن اجرای طرح ها و پروژه های حمل و نقل و ترافیکی را به عهده دارند، بر پایه ی فناوری های روز و تجربه شده به این وظیفه جامه عمل بپوشانند.
 
-5 مراکز و دستگاه های اطلاع رسانی ، آموزشی و فرهنگی اعم از سازمان صدا و سیما، مراکز آماری، شبکه های اجتماعی، جراید و مطبوعات، سازمان های مردم نهاد و... که توفیق اجرای موفق طرح ها و برنامه ها ی حمل ونقلی در گرو انجام وظیفه ی کامل و صادقانه ی آنهاست، نسبت به این مهم با هماهنگی لازم به مسئولیت خود اقدام کنند و راه طولانی و خستگی ناپذیر فرهنگ سازی را بطور پیگیر طی کنند.
 
-6 تولید کنندگان، واردکنندگان و عرضه کنندگان خودرو، ناوگان، تجهیزات، سوخت و انرژی، قطعات یدکی و دیگر ملزومات مورد نیاز سیستم های حمل ونقل سالم اعم از راه، راه آهن، واگن، تجهیزات کنترلی، نظارتی را همگام با دستاوردهای جهانی اما متناسب با شرایط داخلی و بومی فراهم کنند.
-7 مراجع و دستگاه های مسئول توسعه کالبدی حمل ونقلی را بطور یکپارچه، خودرو محور و شهروند مدار هدایت کرده و دور رویه توسعه و مدیریت کالبدی، و توسعه و مدیریت حمل ونقل و ترافیکی را بطور هماهنگ و مکمل یکدیگر مدیریت کنند.
 
-8 یکایک شهروندان اعم از راننده، سرنشین و عابر پیاده چه در سطح قانونگذار و چه در سطح مدیر و یا ناظر،  برپایه اصول اخلاقی،مدنی وظایف اجتماعی و چهارچوب حقوق شهروندی یا حق و تکلیف شهروندی در همه جایگاه های و منزلت شخصی ، شغلی و اجتماعی ، شایستگی بهره مندی از این خدمات را به نحوی اثبات کنند که مجموعه فعالیت های حمل ونقل و ترافیک شهری با پنجه ی معجزه آسای همکاری مدنی آنها رو به کاهش و رفع و رجوع گذاشته و تدریجا ترافیک که به توسط " همه شهروندان"  به وجود می اید توسط "همه شهروندان"  نیز برطرف گردد .
 
-9 و در پایان در اصل و اساس ضرورت دارد، از طریق تغییر نگرش، اصلاح و استعلای آن در آحاد مردم اعم از مدیران ، مسئولین و شهروندان مجموعه سیستم های حمل ونقلی – ترافیک شهرها و آبادی ها در راستای توسعه پایدار انسان محور به گونه ایی هدایت گردد که نیل به تحرک و زندگی تسهیل گردد و روز به روز  بر تحرک پذیری و آسایش شهرها افزوده شود.
 
رییس هیأت علمی هفدمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک در پایان خاطرنشان کرد: هیأت علمی کنفرانس بر اولویت بندی یافته های کنفرانس و اتخاذ تدابیر و ساز و کارهای لازم برای پیاده سازی دست آوردهای این رویداد بین المللی و پیگیری اجرایی شدن این یافته ها تأکید می نماید