جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 29 آذر 1395     
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس:
طرح جامع مدیریت واحد شهری با هدف استقلال مالی شهرداری ها در دستور کار مجلس

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر شهرداری نیوز، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه دولت اهتمامی به پرداخت سهمش در توسعه مترو و حمل و نقل عمومی پایتخت ندارد، گفت: این یک واقعیت است که از سمت دولت مسئولیت سنگینی بر دوش شهرداری ها به ویژه شهرداری تهران گذاشته شده در حالی که حتی یک ریال هم دولت حمایت مالی که مقررشده، به عمل نمی آورد و به نوعی پشت شهرداری ها را خالی می کند.

ابوالفضل ابوترابی با تاکید بر اینکه در نص صریح قانون استقلال شهرداری ها به وضوح تکالیفی برای شهرداری ها در نظر گرفته شده، اما در کنار این وظایف یک سری تکالیف نیز در بعد عمومی برای دولت مقرر شده است، تصریح کرد: در سال های اخیر شاهد بودیم که دولت کنونی و دولت های پیشین در جهت اجرای این تکالیف اقدامات مورد انتظار را انجام نداده اند به طوری که همچنان بدهی های دولت در خصوص مترو و اتوبوس در کلانشهرهایی مثل تهران به چشم می آید و قوانین در این زمینه شکل عملیاتی به خود نگرفته اند.

نماینده مردم نجف آباد و تیران و کرون در مجلس دهم با اشاره به اینکه یکی از وظایف دولت در زمینه حمایت از شهرداری ها؛ پرداخت سهم 10درصدی بنزین است که در قانون هم ذکر شده و باید از سمت دولت به شهرداری واگذار شود، ادامه داد: نه تنها این سهم بنزین پرداخت نشده بلکه دولت بر سر قیمت نیز با شهرداری ها اختلاف نظر دارد آن هم در شرایطی که یکی از الزامات قانونی اش حمایت از شهرداری ها است نه مطالبه گری.

وی نبود اهتمام در مسئولان دولتی به پرداخت سهم ها در زمینه توسعه مترو و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را از معضلات کنونی دانست که گریبانگیر شهری همچون تهران در قالب ترافیک های سرسام آور شده است و گفت: بخش قابل توجهی ازمشکلات کنونی شهر تهران ناشی از نگاه سیاسی مسئولان دولتی به شهرداری تهران و عدم حمایت از این شهرداری است.

ابوترابی با تاکید بر اینکه اگر فردی بخواهد عملکرد یک دهه گذشته مدیریت شهری تهران را ارزیابی کند باید الحق و الانصاف بگوید که پیشرفت پروژه های عمرانی در حد عالی بوده است، ادامه داد: باید این مهم را در نظر داشته باشیم که شهردار تهران در زمان بی پولی مملکت و عدم حمایت مالی دولت حرکات بزرگ جهادی انقلاب گونه ای انجام داده است، همچون ساخت بزرگراه امام علی(ع) که با توجه به زمان اندک ساخت آن نسبت به حجم بالای آزادسازی املاک و احداث پل های عمرانی قابل توجه است یا ساخت طبقه دوم بزرگراه صدر.

این عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس دهم با بیان اینکه ساخت این پروژه ها از اقدامات جهادی شهرداری تهران بوده که در کنار ساخت مساجد با معماری های بسیار زیبا و خاص در مناطق پرتردد و شلوغ شهر تهران به خوبی درخشیده است، عنوان کرد: اگر امروز شاهد هستیم که برخی می خواهند این اقدامات را در سایه فعالیت های سیاسی قرار دهند، بی شک دلیل آن موفقیت ها بوده است. به طوری که تمام حرکات سیاسی مخالفان طیف آقای قالیباف به دلیل آن است که احتمال می دهند وی یکی از رقبای انتخابات باشد و از الان تصمیم به تخریب وی گرفته اند.

وی با تاکید بر اینکه در سال های اخیر بارها شاهد بوده ایم که خلاءهای قانونی به حرکات سیاسی مخالفان مدیران شهری دامن زده است، بیان کرد: مجلس دهم به منظور حل این معضل، طرحی با عنوان طرح جامع مدیریت واحد شهری با هدف تامین استقلال منابع مالی شهرداری ها در 300 ماده تهیه کرده که به امضای 53 نماینده مجلس نیز رسیده و هم اکنون در دستور کار مجلس قرار دارد.

ابوترابی با بیان اینکه در روند تهیه طرح جامع مدیریت واحد شهری بسیاری از بسیاری مسئولان شهرداری ها به ویژه شهرداری تهران و اعضای شورای شهرها نظرخواهی شده، ادامه داد: درنهایت توانستیم نظرات مثبتی در جهت اصلاح و تهیه این طرح جمع آوری کنیم تا بتوانیم با کمک این طرح در قالب قانون، منابع مالی پایداری برای شهرها ببینیم و اختیارات متعددی نیز به شهرداری ها بدهیم تا بتوانند یک شهر را به شکل مطلوبی اداره کنند.

این عضو کمیسیون قضایی مجلس دهم خاطرنشان کرد: یکی از معضلات کنونی شهرداری ها روند تخصیص بودجه از سمت دولت است، به منظور اصلاح این روند نیز در طرح جامع مدیریت شهری در نظر داریم تا هیچگونه تخصیصی دیده نشود و شهرداری ها از بعد درآمدها خودکفا شوند، به طوری که شهرداری ها معین خزانه اعلام می شوند و می توانند برای خود کسب درآمد کرده و از درآمدهای پایدار بهره مند شوند. تخصیص نیز با نظارت شورای شهرها انجام می شود. ضمن آنکه مسئولیت های 23 دستگاه نیز در زیرمجموعه شهرداری قرار می گیرد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: