جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 3 ارديبهشت 1403     
افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان

 محققان انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم در گزارشی که امروز دوشنبه منتشر ساختند، نوشتند در سال ۲۰۲۳ هزینه‌های نظامی در سطح جهان شاهد بیشترین میزان افزایش در طول یک دهه گذشته بوده چون جنگ‌ها و تنش‌های فزاینده در جهان به این هزینه‌ها دامن زدند.

به گزارش ایسنا، انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری) در گزارش جدیدی نوشت هزینه‌کرد نظامی کشورها در سراسر جهان افزایش پیدا کرده و این هزینه‌ها در اروپا و آسیا مشخصا افزایش چشمگیری نشان داده است.
 
«نان تیان»، یک محقق ارشد انستیتوی سیپری به خبرگزاری فرانسه گفت: «مجموع هزینه‌های نظامی به یک رقم بی‌سابقه افزایش یافته است. ما برای نخستین بار از سال ۲۰۰۹ شاهد افزایش هزینه‌ها در تمامی پنج منطقه جغرافیایی بودیم.»
 
در این گزارش تصریح شد: «هزینه‌های نظامی در سال ۲۰۲۳ به میزان ۶.۸ درصد افزایش یافت که این بیشترین درصد افزایش این هزینه‌ها از سالی به سال دیگر از سال ۲۰۰۹ تا کنون است.»
 
تیان خاطرنشان کرد: «این بازتابی از وخامت وضعیت صلح و امنیت در سراسر جهان است. واقعا یک منطقه در جهان وجود ندارد که در آن اوضاع بهتر شده باشد.»
 
در گزارش این انستیتو نوشته شد پنج کشور اول جهان که بیشترین میزان هزینه‌های نظامی را در سال ۲۰۲۳ داشته‌اند شامل آمریکا، چین، روسیه، هند و عربستان سعودی می‌شوند.
 
تیان بیان کرد تداوم جنگ در اوکراین منجر به افزایش این هزینه‌ها توسط اوکراین، روسیه و مجموعه چشمگیری از کشورهای اروپایی شده است.
 
در گزارش سیپری برآورد شد که روسیه در سال ۲۰۲۳ هزینه‌های نظامی خود را ۲۴ درصد افزایش داده و به ۱۰۹ میلیارد دلار رسانده است.
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه هزینه‌های نظامی روسیه از سال ۲۰۱۴ که اقدام به الحاق شبه‌جزیره کریمه کرد به میزان ۵۷ درصد افزایش پیدا کرده است.
 
هزینه‌های نظامی اوکراین نیز ۵۱ درصد افزایش یافت و به ۶۴.۸ میلیارد دلار رسید در حالی که این کشور همچنین ۳۵ میلیارد دلار کمک نظامی نیز که عمده آن از سوی آمریکا داده شد دریافت کرد و مجموع هزینه‌های نظامی اوکراین با احتساب مجموع ارقام کمک‌های نظامی دریافتی و بودجه‌های نظامی خود به بیش از ۹ دهم هزینه‌های نظامی روسیه می‌رسد.
 
تیان خاطرنشان کرد در حالی که کلیت بودجه‌های نظامی مسکو و کی‌یف در سال ۲۰۲۳ نسبتا به هم نزدیک بوده، هزینه‌های نظامی اوکراین برابر با ۳۷ درصد میزان تولید ناخالص داخلی و ۵۸ درصد از کل هزینه‌های دولت بود.
 
روسیه که اقتصاد بزرگتری دارد اما تنها ۵.۹ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه‌های نظامی کرده است.
 
تیان افزود: «بنا بر این اوکراین اکنون فضای بسیار محدودی برای افزایش دادن هزینه‌های نظامی خود دارد.»
 
در اروپا نیز لهستان بیشترین میزان افزایش هزینه‌های نظامی را داشته و با رقم زدن یک افزایش ۷۵ درصدی این هزینه‌ها را به ۳۱.۶ میلیارد دلار رساند.
 
طبق این گزارش هزینه‌های نظامی همچنین در سراسر غرب آسیا افزایش یافت؛ رژیم صهیونیستی به عنوان دومین هزینه‌ کننده بزرگ نظامی در این منطقه این هزینه‌ها را در سال ۲۰۲۳ به ۲۴ درصد افزایش داده و به رقم ۲۷.۵ میلیارد دلار رساند؛ افزایشی که عمدتاً ناشی از حمله این رژیم به نوار غزه بوده است.
 
عربستان بزرگترین هزینه کننده نظامی در غرب آسیا بوده و هزینه‌های خود را با ۴.۳ درصد افزایش به ۷۵.۸ میلیارد دلار رساند.
 
آمریکا که بیشترین هزینه‌های نظامی را در میان کل کشورهای جهان دارد هزینه‌های نظامی خود را ۲.۳ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش داده و به ۹۱۶ میلیارد دلار رساند.
 
بر اساس این گزارش چین هزینه‌های نظامی را برای بیست و نهمین سال متوالی افزایش داد و با یک نرخ افزایش ۶ درصدی دیگر، آن را به ۲۹۶ میلیارد دلار رساند.
 
در آسیا همسایگان چین در واکنش به برنامه‌های تقویت ارتش این کشور بودجه‌های ارتش‌های خود را افزایش دادند.
 
ژاپن در سال گذشته میلادی ۵۰.۲ میلیارد دلار هزینه‌کرد نظامی داشت در حالی که این هزینه‌ها برای تایوان به ۱۶.۶ میلیارد دلار رسید و نرخ افزایش بودجه‌های هر دو ارتش ۱۱ درصد بود.
 
هند نامش را به عنوان چهارمین هزینه‌کننده نظامی بزرگ جهان ثبت کرده و با افزایش ۴.۳ درصدی هزینه‌های نظامی خود، آن را به ۸۳.۶ میلیارد دلار رساند.
 
کشورها در حوزه آمریکای مرکزی و کارائیب نیز در واکنش به مسائلی نظیر مبارزه با جرایم سازمان‌یافته هزینه‌های نظامی خود را افزایش دادند.
 
در این حوزه به عنوان مثال جمهوری دومنیکن هزینه‌های نظامی خود را در پاسخ به وخیم‌ شدن خشونت‌های باندهای تبهکار در کشور هائیتی که در همسایگی آن است ۱۴ درصد افزایش داد.
 
آفریقا نیز شاهد افزایش بودجه‌های نظامی کشورهای این قاره بود.
 
جمهوری دموکراتیک کنگو هزینه‌های نظامی خود را بیش از ۲ برابر (۱۰۵ درصد) افزایش داده و به ۷۹۴ میلیون دلار رساند که این بیشترین میزان افزایش هزینه‌های نظامی در این قاره به شما می‌آید و انگیزه آن عمدتا افزایش تنش‌ها با رواندا بوده است.
 
دومین میزان افزایش هزینه‌های نظامی در آفریقا را سودان با نرخ ۷۸ درصد داشت و ۱.۱ میلیارد دلار هزینه نظامی داشت.
 
تیان اظهار کرد با توجه به اینکه هنوز پایانی برای جنگ اوکراین در افق نزدیک دیده نمی‌شود و با در نظر گرفتن وضعیت کنونی در آسیا و غرب آن احتمالا کشورهای جهان روند تقویت ارتش‌های خود را دست کم تا چند سال دیگر ادامه دهند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: