جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 19 مرداد 1402     
علائم و راه‌های درمان زردی در نوزادان را بشناسید

 اعتماد آنلاین: زردی در نوزادان بیماری شایعی است که معمولاً علائم آن در همان روزهای اول تولد ظهور می‌کند. اما با پدیدار شدن این علائم و اطلاع پزشک به پدر و مادر نوزاد، آنها دچار نگرانی زیادی می‌شوند و دستپاچه به دنبال راه درمان کودک خود می‌گردند.

اما زردی در نوزدان به چه دلیل رخ می‌دهد و راه‌های درمان آن چیست؟ در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم.
 
بیماری زردی نوزاد چیست؟
 
بیلی‌روبین یکی از فاکتورهای موجود در گلبول قرمز خون است که گاهی مقدار آن افزایش پیدا می‌کند و علائم این بیماری در نوزادان تازه متولدشده دیده می‌شود. این بیماری بسته به شدت آن می‌تواند باعث زرد شدن سفیدی چشم‌ها و پوست نوزاد شود.
 
نکته قابل توجه در مورد این بیماری سهل‌انگاری نسبت به درمان آن است. بهتر است چنانچه پزشک معالج بیماری زردی برای نوزاد را تشخیص داد درمان آن آغاز شود چرا‌که حتی اگر بیماری در نوزاد خفیف باشد، در صورت درمان نشدن می‌تواند شدت پیدا کند و عوارض جبران‌ناپذیری نظیر اختلالات مغز و اعصاب یا مشکلات حرکتی و حتی ذهنی در کودک پدید بیاورد.
 
یکی از دلایل بروز این بیماری در نوزادان، می‌تواند میزان کم شیردهی مادر در روزهای نخست بعد از زایمان باشد. زردی فیزیولوژیک عموماً در نوزادان نارس دیده شده و پنج تا هفت روز بعد از تولد به اوج خود می‌رسد. از دیگر دلایل بروز بیماری زردی در نوزادان می‌توان به تفاوت گروه خونی مادر و نوزاد، کم بودن میزان شیردهی مادر، کم‌آبی و نژاد اشاره کرد.
 
علائم زردی در نوزادان
 
اقدام فوری برای درمان زردی بسیار مهم است اما پیش از آن باید با علائم و نشانه‌های این بیماری در نوزاد آشنا شوید و در صورت مشاهده هر یک از نشانه‌های زیر سریعاً نوزاد را نزد پزشک ببرید:
 
تب بالا و در برخی موارد تب خفیف
 
زردی ادرار
بی‌رنگی مدفوع
زرد شدن سفیدی چشم که معمولاً از گوشه‌های چشم به طرف داخل شروع می‌شود.
گریه‌های مکرر و با صدای بلند
ضعف و ناتوانی در مکیدن شیر
زرد شدن پوست صورت.
غالباً این بیماری در ۷۲ ساعت آغازین پس از تولد نوزاد خود را بروز می‌دهد اما در مواردی نوزاد یک هفته پس از تولد دچار زردی شده است، بنابراین تا حداکثر ۱۰ روز نشانه‌ها و علائم را جدی بگیرید.
 
 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: