جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 1 مرداد 1401     
اجرای طرح روان‌سازی ترافیک در پل فردیس

 

به گزارش گروه اخبار کلان شهرها تهرانی نیوز، مدتی است طرح روان‌سازی ترافیک در پل فردیس کلید خورده و ساکنان البرز چشم انتظار هستند تا گره کور ترافیک در این محدوده باز شود.

ترافیک در پل فردیس و کلاک یکی از اصلی‌ترین مشکلات جاده‌ای استان البرز به شمار می‌رود و این مسئله از دیرباز مسافران عبوری آزادراه تهران - کرج را مشکل مواجه می‌کند.

محدوده پل فردیس از جمله نقاط پرترافیک استان البرز است و تمام مسافران کرج، هشتگرد، قزوین، گیلان، تبریز، زنجان، اردبیل و حتی ارومیه مجبور هستند از پل فردیس عبور کنند و طعم بد ترافیک سنگین این محدوده را بچشند.

پل فردیس که به نماد ترافیک استان البرز و شهر کرج و شاید هم کشور تبدیل شده است در زمان پیک ترافیک بیشتر شبیه پارکینگ طبقاتی است تا محور مواصلاتی.

دود و گرمای خودروها و صدای نخراشیده بوق ماشین‌ها رانندگان عبوری از این محدوده را به ستوه می‌آورد به ویژه اگر مجبور باشند ده‌ها دقیقه در ترافیک بمانند، مصرف بی‌رویه سوخت، آلودگی هوا و آلودگی صوتی نیز از جمله عوارض این ترافیک است.

گلایه رانندگان از ترافیک سنگین

یکی از رانندگان تاکسی مستقر در ایستگاه متروی کرج در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اینجا همیشه ترافیک هست البته در روزهای آخر هفته ترافیک شدیداً سنگین است.

وی بیان کرد: هر روز باید مدت‌ها در این ترافیک سنگین عمر خود را به هدر بدهیم، هر بار مسئولان برای رفع این ترافیک قول می‌دهند اما هنوز این مشکل سر جای خود است.

این راننده تاکسی تصریح کرد: ماندن در این ترافیک هم مصرف بنزین و هم استهلاک ماشین را بالا می‌برد.

یکی از رانندگان عبوری که در ترافیک پل فردیس گیر افتاده بود نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: الان بالای ۴۵ دقیقه است که فقط به خاطر ترافیک در زیر پل فردیس مانده‌ام.

وی بیان کرد: هر بار از این محدوده عبور می‌کنم در ترافیک می‌مانم امروز البته ترافیک بیشتر از روزهای دیگر بود و من زمان بیشتری را معطل شده‌ام.

این راننده تصریح کرد: امیدوارم مسئولان اقدامی انجام دهند تا حداقل بخشی از این ترافیک کم شود و ما مجبور نباشیم تا وقت در ترافیک تلف کنیم.

مشکلی دیرینه در حوزه راه استان البرز

مدتی است که برای باز شدن گره ترافیک در محدوده پل فردیس و پل کلاک طرح روان سازی در حال انجام است؛ علی زندی‌فر، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مشکل ترافیک سنگین در محدوده پل فردیس و پل کلاک یکی از مشکلات دیرین در بخش راهداری استان البرز به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: در ۲۴ ساعت تا ۳۰۰ هزار و در ساعت پیک تا ۴۰۰ هزار وسیله نقلیه از آزادراه تهران - کرج تردد دارند و به دلیل اینکه این محور معبر عبوری چندین استان به شمار می‌رود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز تصریح کرد: در محدوده پل فردیس و پل کلاک نیز به دلیل تردد وسایل نقلیه سنگین به صورت همیشگی با ترافیک که گاهی بسیار سنگین نیز این مواجه‌ایم.

اجرای طرح روان‌سازی ترافیک در پل فردیس و پل کلاک

وی اضافه کرد: اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز با توجه به این معضل و اهمیت رفع آن از مدتی قبل اقدام به اجرای طرح روان‌سازی ترافیک در محدوده پل فردیس و پل کلاک کرده است.

زندی‌فر با بیان اینکه در این طرح دید بلندمدت داریم و تنها به رفع مقطعی مشکل بسنده نشده است، گفت: با استفاده از نظر کارشناسان و صاحب نظران به طرحی جامع برای رفع مشکل ترافیک در محدوده پل فردیس و پل کلاک رسیده‌ایم و حال پیاده‌سازی آن هستیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز اظهار کرد: طرحی در سه فاز تهیه شده است که شامل احداث دو کنارگذر در شمال و جنوبی فردیس می‌شود و در خود آزادراه تهران - کرج هم در حد فاصل پل فردیس تا پل کلاک سه باند به محور اضافه می‌شود.

وی بیان کرد: با کار کارشناسی صورت گرفته و برآیندهای که به آن رسیدیم پیش بینی می‌کنیم که با اجرای کامل طرح روان‌سازی ترافیک در محدوده پل فردیس و پل کلاک ۸۵ تا ۹۰ درصد ترافیک این محدوده برای همیشه از آزادراه تهران - کرج جمع‌آوری شود.

زندی‌فر تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع اعتبارات طرح روان‌سازی ترافیک در محدوده پل فردیس و پل کلاک از محل بودجه‌های ملی است و به همین دلیل مشکلی در اجرا وجود نخواهد داشت.

پیشرفت فیزیکی ۹۳ درصدی فاز اول طرح روان‌سازی ترافیک در پل فردیس و پل کلاک

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز اضافه کرد: در حال حاضر کنارگذر شمالی پل فردیس با ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی از پیشرفت بالایی برخوردار است و امیدواریم به زودی شاهد اتمام آن باشیم.

وی بیان کر: کاربرد این فاز هدایت کامیون‌های سنگین که از سمت جاده مخصوص و ملارد قصد ورود به آزادراه تهران - کرج را ندارند است.

زندی‌فر تصریح کرد: با اجرای این فاز کامیون‌های سنگین و دیگر خودرو از داخل پل فردیس تردد نخواهند کرد با عبور از این کنارگذر بدون مواجه با ترافیک وارد آزادراه تهران - کرج می‌شوند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز خاطرنشان کرد: قرار است تا نخستین فاز از طرح روان سازی ترافیک در محدوده پل فردیس تا یک ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

 

وی متذکر شد: طرح روان‌سازی ترافیک در محدوده پل فردیس و پل کلاک تا یک سال آینده به صورت کامل تکمیل می‌شود و مورد بهره‌برداری خواهد رسید.

مشکلی استانی با عمق ملی

پل فردیس اگرچه در محدوده شهر کرج و استان البرز قرار دارند اما مشکل ترافیک آزادراه تهران - کرج - قزوین به عنوان شریان اصلی مواصلاتی غرب و شرق کشور محدود به این استان نبوده و در واقع مسئله‌ای ملی است.

 

بدون شک اتلاف بی‌مورد و غیرقابل توجیه و هنگفت سرمایه‌های ملی شامل استهلاک خودرو، مصرف سوخت و آلودگی محیط در کنار اتلاف وقت و عمر و از بین رفتن سلامت جسمی، روحی و روانی مسافران و رانندگان مسئله‌ای است که باید با اهتمام مسئولان به صورت ریشه‌ای حل شود.

 

اگرچه ترافیک در استان البرز تنها محدود به محدوده پل فردیس و پل کلاک نمی‌شود اما حل مشکل این قسمت به که عنوان نماد ترافیک منطقه مطرح است می‌تواند به سهولت در رفت و آمد خودروها و همچنین حفظ سرمایه‌های ملی کشور کمک شایانی کند.