جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 29 ارديبهشت 1401     
تحلیلی از گرانی‌ اخیر که شاخ بر سرتان سبز می‌کند

 برترین‌ها: در حالی شهروندان از کمبود اقلام خوراکی گلایه دارند، روزنامه جام جم گزارشی عجیب منتشر کرده و از آرامش در بازار کالاهای اساسی خبر داده است!

تحلیلی از گرانی‌ اخیر که شاخ بر سرتان سبز می‌کند
 
در بخشی از این گزارش آمده:
 
* اواخر سال ۹۹ صف‌های طولانی برای خرید مرغ تشکیل می‌شد و رسانه‌ها به پوشش گسترده آن می‌پرداختند. با شروع جنگ روسیه و اوکراین، قیمت غلات در جهان یکباره افزایش زیادی پیدا کرد، به طوری‌که قیمت گندم در بهمن سال گذشته، حدود ۵ دلار بود و اکنون حدود ۱۰دلار است. همچنین قیمت کنجاله، سویا و ذرت نیز در بازار، روند صعودی طی کرد. از این رو، تامین کالاهای اساسی در جهان با چالش همراه شد.
 
* ایران که برای کالاهای اساسی، ارز ترجیحی یا همان دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌پرداخت، به دلیل کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و ایجاد فاصله قیمتی با کشورهای همسایه، دچار پدیده قاچاق معکوس شد به طوری‌که دارو و کالاهای اساسی که با ارز ارزان وارد کشور می‌شد، پس از مدت کوتاهی سر از کشورهای دیگر درمی‌آورد. همین موضوع باعث شد، دولت دست به جراحی اقتصادی بزند و مانند تشکیل صفوف مرغ، مورد نقد قرار بگیرد.
 
* گشتی در بازارهای کالاهای اساسی نشان می‌دهد، گران شدن کالاها با افزایش عرضه در بازار همراه شده و برخلاف کشورهایی مثل آمریکا، انگلیس، آلمان، مالزی، ایتالیا و... قفسه‌های خالی مشاهده نمی‌شود. مرغ که تا سال گذشته با دو نرخ در بازار و مرغ دولتی با ایستادن چند ساعته در صف، به دست مصرف‌کننده می‌رسید، اکنون در بازار به وفور  وجود دارد.
 
* تخم‌مرغ، ماکارونی و روغن، کالاهایی بودند که از ارز ترجیحی بهره می‌بردند اما هر چند ماه یکبار، فروشگاه‌ها خالی از این کالاها می‌شدند اما به نظر می‌رسد این دوران به پایان راه خود نزدیک شده است. بازدید میدانی از میادین میوه و تره‌بار و چند فروشگاه زنجیره‌ای در سطح شهر نشان می‌دهد کالاهای مذکور با قیمت جدید راهی بازار شده‌اند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: