جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 18 ارديبهشت 1400     
نمایش بزرگ کیارستمی در پاریس

 همشهری: فیلم‌ها، عکس‌ها، اسناد و اشعار کیارستمی به‌مدت 2ماه در مرکز فرهنگی «ژرژ پمپیدو» به نمایش درخواهند آمد

مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو در پاریس با همکاری کمپانی «ام کا تو» و بنیاد کیارستمی تعدادی از عکس‌ها و اشعار و فیلم‌های عباس کیارستمی را در رویدادی که «خانه دوست کجاست؟» نام گرفته از تاریخ 29می تا 26ژوئیه2021 (8خرداد تا 4مرداد 1400) در معرض نمایش خواهد گذاشت.
 
به‌گزارش مرکز ژرژ پمپیدو، در نمایشگاه آثار کیارستمی قرار است از کلکسیون فیلم‌ها، فیلم‌های ویدئویی، اسناد، عکس‌های منتشر‌نشده، سکانس‌هایی از بهترین فیلم‌ها و تحقیقات عباس کیارستمی روی اشعار کهن و معاصر ایرانی، نمایش داده شود. نمایشگاه آثار کیارستمی نخستین رویداد فرهنگی است که پس از بازگشایی مرکز ژرژ پمپیدو برگزار می‌شود. این نمایشگاه همزمان با آغاز فعالیت دوباره سالن‌های سینما، موزه‌ها و مراکز فرهنگی در فرانسه، پس از 6‌ماه تعطیلی برپا خواهد شد.
 
نمایش بزرگ کیارستمی در پاریس
 
این نمایشگاه قرار بود یک‌ماه زودتر و از تاریخ 15آوریل تا 4ژوئیه، بانمایش 46فیلم عباس کیارستمی برگزار شود. از تاریخ 5می تا 5ژوئیه نیز قرار بود نمایشگاه بزرگی از فیلم‌ها تا عکس‌ها و اشعار کیارستمی در این مرکز برپا شود اما به‌دلیل تداوم شیوع کرونا و تعطیلی مرکز فرهنگی پمپیدو به‌دلیل آغاز روند بازسازی این مرکز، برپایی این دو رویداد فرهنگی با موضوع آثار کیارستمی تا زمان بازگشایی دوباره مرکز ژرژ پمپیدو در اواخر‌ماه می به تعویق افتاد.
 
با بازگشایی این مرکز، هر دوی این رویدادها به‌مدت ۲ماه و به‌صورت همزمان در این مرکز برپا خواهد شد. معصومه لاهیجی از همکاران قدیمی کیارستمی یکی از افرادی است که بر نحوه برپایی این نمایشگاه نظارت خواهد داشت. معصومه لاهیجی، مترجم ایرانی و یکی از همکاران نزدیک سابق عباس کیارستمی، در گفت‌وگویی با مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو، از انتخاب نام فیلم «خانه دوست کجاست؟» برای نمایشگاه آثار کیارستمی به منزله شناسایی جهانی این فیلم توصیف کرده است. او کیارستمی را باز‌کننده پنجره‌ای روی دنیا برای شناسایی سینمای غنی و عمیق ایران معرفی کرده است.
 
لاهیجی درباره رابطه کیارستمی با شعر فارسی می‌گوید: مانند بسیاری از ایرانیان، کیارستمی غرق در شعر کهن فارسی بود. شعر کهن فارسی در واقع در زبان، نگاه و نگرش کیارستمی رسوخ کرده و جلوه یافته بود. به‌گفته لاهیجی، درحالی‌که در سینما، عکاسی و تمام آثار هنری کیارستمی، طرحی جهانی به چشم می‌‌خورد، آثار وی همچنین ثمره سنت‌های آبا و اجدادی‌اش هستند. در این نمایشگاه تلاش شده تا میان همه جنبه‌های آثار شاعرانه کیارستمی ارتباط برقرار شود.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: