جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 30 شهريور 1399     
محدودیتی برای عرضه خودروهای برقی و گازسوز در بورس کالا وجود ندارد

 به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی وضعیت عرضه و فروش خودروهای برقی و گازسوز در بورس کالا و شرایط واردات این خودروها را تشریح کرد.

روح‌الله ایزدخواه در خصوص بندی از طرح ساماندهی صنعت خودرو با موضوع خودروهای برقی اظهار داشت: محدودیت‌های مندرج در طرح ساماندهی صنعت خودرو مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا، شامل خودروهای برقی و گازسوز نمی‌شود.
 
وی افزود: در صورتی که خودروهای عرضه شده به بورس کالا با قیمتی بیش از قیمت تمام شده به فروش برسند، مدیریت ارقام مازاد در اختیار دولت قرار گرفته اما در خصوص خودروهای برقی و گازسوز، فروش به هر قیمتی متعلق به خودروسازان است.
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودروهای برقی گفت: در این طرح، تمهیداتی برای واردات این خودروها در نظر گرفته شده تا امکانات لازم در این خصوص فراهم گردد همچنین چنانچه خودروسازان داخلی در جهت توسعه خودروهای برقی اقدام به انعقاد قرارداد با خودروسازان خارجی نمایند، موادی نیز در طرح ساماندهی به منظور تسهیل مسیر توسعه این خودروها اختصاص یافته است.
 
ایزدخواه ضمن اشاره به استفاده از پیشنهادات قطعه‌سازان و خودروسازان در تدوین در طرح ساماندهی در خصوص اعمال بندهای مندرج در بسته مشوق ساخت داخل پیشنهادی از انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان ‌خودرو کشور بیان کرد: در ادامه جلساتی نیز در کمیسیون با حضور خودروسازان و قطعه‌سازان برگزار خواهد شد و علاوه بر آن درخواست ارسال مکتوب پیشنهادات نیز با انجمن‌های فعال در عرصه صنعت خودرو مطرح شده است.
 
وی در خصوص بازدید تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از شرکت مپنا طی روزهای گذشته، توسعه زیرساخت‌های خودروی برقی از سوی این شرکت را مناسب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اینکه این شرکت در عرصه نیروگاهی موفق عمل کرده ضمن تولید چند نمونه خودروی برقی نسبت به ایجاد ایستگاه‌های شارژ برای این خودروها نیز با توجه به برخورداری از امکانات لازم اقدام نموده است.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی چالش اصلی این شرکت در خصوص تولید خودروهای برقی را توسعه باتری این خودروها دانست و گفت: این شرکت در این خصوص نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین است که تاکنون فراهم نشده است.
 
ایزدخواه تاکید کرد: تولید خودروی برقی یک الزام در آینده است که با توجه به وضعیت حوزه انرژی در جهان، شاهد تغییراتی در این بخش طی سال‌های آتی خواهیم بود لذا ملزم هستیم به سمت خودروهایی با فناوری جدید به ویژه خودروهای برقی حرکت نماییم.
 
وی در خصوص تعیین قیمت پایه خودرو از سوی شورای رقابت به منظور عرضه در بورس تصریح کرد: در این طرح ضمن حذف افزایش دستوری قیمت خودرو به صورت هر سه ماه یک بار، تعیین و شفاف‌سازی فرمول قیمت خودرو از سوی شورای رقابت را الزامی دانستیم به نحوی که شاخص‌های موثر در قیمت و نسبت این شاخص‌ها با یکدیگر لحاظ شود که بدین ترتیب این موضوع که آیا از لحاظ منطقی قیمت‌ها می‌بایست افزایش یابد یا خیر، قابل محاسبه و ارزیابی می‌گردد.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اینکه افزایش دستوری قیمت خودرو به صورت هر سه ماه یک بار منطقی نیست، خاطرنشان کرد: اگر نرخ ارز در قیمت خودرو تعیین‌کننده است، در صورت عدم افزایش قیمت ارز، طبیعتا بر قیمت خودرو تحمیل نخواهد شد. همچنین اگر بر اساس فرمول تعیین شده، افزایش قیمت خودرو منطقی نباشد، نسبت به افزایش قیمت ممانعت به عمل می‌آید.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: