جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 10 خرداد 1399     
زهرا نژادبهرام:
وجود ۳۲۶۸ هکتار بافت فرسوده در شهر تهران

 به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز،عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر، از وجود ۳۲۶۸ هکتار بافت فرسوده و ۱۵ هزار هکتار بافت ناپایدار در شهر تهران خبر داد.

خانم زهرا نژادبهرام، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه طی روز‌های اخیر شاهد زلزله ۵ ریشتری بودیم و این مقوله باعث شد تا نوسازی بافت فرسوده در اولویت قرار بگیرد، گفت: بافت ناپایدار به بافتی گفته می‌شود که در آن شاهد فقر استحکام باشیم. برای بافت فرسوده سه ویژگی ریزدانگی، نفوذ ناپذیری و استحکام کم در نظر گرفته شده است.
 
نژادبهرام تاکید کرد: در ۱۰ سال قبل استحکام ۳ هزار و ۲۶۸ هکتار بافت فرسوده در شهر تهران مصوب و تسهیلات خاصی را ارائه کردند. اولین شرط در بافت ناپایدار نبود استحکام است. ۱۵ هزار هکتار بافت بدون استحکام در تهران وجود دارد.
 
عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران افزود: شهر تهران ۶۰۰ هزار هکتار وسعت دارد که ۲۵ درصد مردم در ۱۵ هزار هکتار بافت فرسوده زندگی می‌کنند. به گفته او نزدیک به ۴۰ درصد ساکنان تهران در مناطق نامطمئن از بعد سازه‌ای زندگی می‌کنند.
 
نژادبهرام با اشاره به وظایف شهرداری در بحران‌های پیش‌رو گفت: بر اساس بند ۱۴ ماده ۵۵ شهرداری‌ها سیل و حریق را باید شهرداری مهار کند. این قانون برای سال ۱۳۳۴ بود. این در حالی است که در آن دوران موضوع زلزله به این حد مورد اهمیت نبود و مسئله‌ای به عنوان کرونا را شاهد نبودیم.
 
خانم نژادبهرام گفت: دولت با شعار نوسازی بافت فرسوده در دور دوم وارد شد و بحث مسکن امید را مطرح کرد، اما هیچ یک از دستگاه‌ها وظایف خود را انجام نداده‌اند. دستگاه‌ها مسئولیت خود را انجام نمی‌دهند و با فرار به جلو پیش می‌روند.
 
او درباره مسکن امید افزود: تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است، چون مسئولان به تعهدات خود عمل نکرده اند.
 
عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه قرار بود، ۵۰۰ اتوبوس به تهران بدهند، اما هیچ اقدامی انجام نشده است، گفت: قرار بود وام ویژه برای شهر تهران لحاظ شود، اما اتفاقی نیفتاده است.
 
خانم نژادبهرام با بیان اینکه ۴۰ درصد مردم تهران در سازه غیر مستحکم زندگی می‌کنند، افزود: بر اساس آمار سال ۹۵ تهران ۸ و نیم میلیون نفر در شب و ۱۲ میلیون نفر در روز جمعیت دارد. در سال‌های اخیر این نرخ بیشتر هم شده است و ۲۵ درصد مردم تهران در بافت ناپایدار زندگی می‌کنند.
 
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: تمامی دستگاه‌ها در زمینه بافت فرسوده سکوت کرده و شهرداری مورد آماج برای هر گونه ناهماهنگی در سازمان‌ها قرار گرفته است.
 
نژادبهرام گفت: حدود ۴درصد ساختمان‌های فرسوده در شهر تهران، ۲۶۰ هزار قطعه و ۴۴درصد بافت فرسوده نوسازی شده است. در این روند شاید بنا مستحکم باشد، اما بافت مستحکم نشده است.
 
او در ادامه بیان کرد: با روی کار آمدن شورای پنجم، شهرداری تهران دراین دوره رویکرد خود را تغییر داد و به دنبال تغییر بافت برآمد. شهرداری تسهیلاتی در اختیار مردم قرار داده با این حال مردم در جنوب تهران در صورت نوسازی نیز تمایلی به سکونت ندارند. در بافت فرسوده شاهد کاهش سکونت هستیم نه افزایش.
 
عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران افزود: ارزش سکونت را امنیت، امکان ادامه زیست شهروندان و حمل و نقل مناسب تامین می‌کند که در این مناطق این موارد باید در نظر گرفته شود.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: