جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 31 ارديبهشت 1399     
کاهش میزان تصادفات در سال 98 با تدابیر پلیس راهور ناجا

  به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی تهرانی نیوز، نشست خبری رئیس پلیس راهور ناجا صبح دیروز سه شنبه 30 اردیبهشت ماه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا ضمن اشاره به چهار برنامه اصلی پلیس راهور ناجا در سال 99 بیان کرد: از جمله مأموریت های اصلی پلیس راهور مدیریت ترافیک، ایمنی ترددها و ارائه خدمات ترافیکی است که در کنار این وظایف اصلی چهار اقدام دیگر در راستای برنامه های کلان نیروی انتظامی تبیین شده و تفاهم نامه های آن با ستاد کل نیروهای مسلح و بخش های مختلف تنظیم شده که در سال 99 اجرا خواهد شد.
 
وی ادامه داد: مهم ترین برنامه پلیس راهور ناجا در سال 99 کاهش سوانح و تصادفات با رویکرد کاهش جانباختگان است که خود دارای زیربرنامه های مختلفی است. دومین برنامه توسعه نظم ترافیک با تأکید بر مواردی مانند رعایت فاصله گیری، حرکت بین خطوط، رعایت حق تقدم عابران پیاده، ساماندهی موتورسیکلت سواران است که از اولویت های پلیس راهور ناجا در سال جاری به شمار می رود. سومین برنامه توسعه و بهبود رفتار فردی و اجتماعی ترافیک است که در این بخش نیازمند همکاری و مشارکت مردم به عنوان کاربر وسیله نقلیه، سرنشین و عابر پیاده هستیم. چهارمین برنامه که در سال 98 آغاز شده و امید است که در نیمه نخست سال 99 اجرایی شود، توسعه سیستم هوشمند سازی پلیس راهور مانند شماره گذاری خودرو، رسیدگی به اعتراضات، ترخیص وسایل نقلیه به صورت هوشمند و سامانه سپهرپلیس راهور و سامانه پایش همراه راهور که از دست افزار های پلیس راهور است که از 4 هزار به 12 هزار در کشور توسعه پیدا می کند.
 
رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه به تعداد ارائه خدمات پلیس راهور ناجا در سال 98 پرداخت و گفت: در مجموع 35 میلیون و 183 هزار و 670 دستگاه وسیله نقلیه سبک و سنگین و موتورسیکلت در کشور فعال است که از این تعداد 2 میلیون و 365 هزار وسیله نقلیه از رده خارج شده است. و این آمار حاکی از کندی خروج خودروهای فرسوده در دو سال اخیر است که خود مشکلات بسیاری را در آینده به وجود خواهد آورد چرا که حجم معابر شهرهای کشور ظرفیت این تعداد تردد وسیله نقلیه را ندارد.
 
سردار هادیانفر افزود: جمع خودروهای نو شماره با احتساب خودروهای داخلی و وارداتی در سال 98 ، 3 میلیون و 853 هزار و 965 دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال 97 ، 1/4 درصد افزایش داشته، جمع نقل و انتقالات وسایل نقلیه 4 میلیون و 91 هزار دستگاه در سال 98 است که نسبت به مدت مشابه سال 97 میزان 5/6 درصد افزایش خدمات پلیس راهور در این بخش و کاهش 24 درصد در بخش موتورسیکلت را نشان می دهد. در حوزه اسقاط وسایل نقلیه 79 درصد کاهش سال 98 نسبت به سال 97 است. در مجموع تعداد خودرو و موتورسیکلت میزان خدمات پلیس راهور 5 میلیون و 207 هزار در حوزه شماره گذاری بوده که 5 درصد افزایش را نسبت به سال 97 نشان می دهد.
 
وی تشریح کرد: پلیس راهور ناجا در زمینه شماره گذاری، صدور گواهینامه، اختصاص پلاک های گذر موقت، آموزش های رانندگی و ترخیص خودرو و ... در سال 98، 35 میلیون و 784 هزار و 514 خدمت به مردم ارائه داده است. به عبارت دیگر در نیروی انتظامی 70 میلیون خدمت انجام شده که 4/51 درصد خدمات کل نیروی انتظامی از سوی پلیس راهور صورت گرفته که موضوع مهمی است. ضمن اینکه خدمات ارئه شده در سال 98 در حوزه شماره گذاری 109 درصد، صدور گواهینامه 160 درصد و شماره گذاری موتورسیکلت 203 درصد افزایش را نشان می دهد.
 
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه موضوع تصادفات از اهمیت بسیاری برخوردر است، گفت: پلیس راهور ناجا موفق شده تا پایان بهمن سال 98 و قبل از ورود کرونا به کشور رشد تصادفات را متوقف کند و کاهش آن را بر اساس آمارهای پزشکی قانونی در کشور شاهد باشیم. 2/0 درصد تا پایان بهمن 98 بر اساس آمار پزشکی قانونی کاهش تصادفات اتفاق افتاده است و امید است در سال جاری نیز این روند کاهشی را با همکاری و مشارکت مردم و سازمان مختلف داشته باشیم.
 
هادیانفر تأکید کرد: علی رغم اینکه در هیچ کشوری آمار جانباختگان را با جانباخته محاسبه نمی کنند و بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی آمار تصادفات با سه عامل بر اساس هر 100 هزار جمعیت، 10 هزار وسیله نقلیه و میلیارد پیمایشی که در آن کشور اتفاق افتاده، سنجیده می شود. اما در کشور ایران این سه عامل نادیده گرفته می شود.
 
وی به چهار مؤلفه تأثیر گذار در تصادفات اشاره کرد و گفت: یکی از این عوامل را نقش مدیریت و هم افزایی دستگاه های مربوطه در این زمینه برشمرد و در برنامه ششم توسعه کشور و در ماده 108 قانونی مبنی بر تشکیل کمیسیون ایمنی ترافیک توسط رئیس جمهور و با حضور وزارت راه، وزارت بهداشت، هلال احمر، پلیس، صدا و سیما و دیگر سازمان های مربوطه وجود دارد تا از میزان تصادفات جلوگیری شود اما این امر در سالهای گذشته در کشور انجام نشده است. عوامل دیگری چون قوانین و مقررات در قانون، راه و جاده و وسایل نقلیه نیز در کاهش تصادفات نقش دارند. ضمن اینکه در دنیا سالانه 1 میلیون 300 هزار نفر جان خود را از دست می دهند و در دنیا تصادفات چهارمین عامل در ایجاد مرگ و میر و در ایران دومین عامل است. هر جانباخته ناشی از تصادفات معادل 2/5 میلیارد تومان هزینه مستقیم و غیر مستقیم بر کشور تحمیل می کند.
 
رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: علی رغم اینکه در هیچ کشوری آمار جانباختگان را با جانباخته محاسبه نمی کنند و بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی آمار تصادفات با سه عامل بر اساس هر 100 هزار جمعیت، 10 هزار وسیله نقلیه و میلیارد پیمایشی که در آن کشور اتفاق افتاده، سنجیده می شود. اما در کشور ایران این سه عامل نادیده گرفته می شود.
 
یکی از این شاخص ها بر اساس تعداد جانباخته در یک میلیارد کیلومتر است که قطعاً میزان پیمایش مرتبط با ریسک تصادف است. ضمن اینکه هر تعطیلی 11/1 به میزان جانباختگان و 28 تا 30 درصد نیز به میزان تصادفات اضافه می کند. و پلیس راهور در تلاش است گزارش تحلیلی از اقتصاد ترافیک به دولت و مردم و رسانه ها ارئه دهد.
 
سردار هادیانفر افزود: در میزان تعداد جانباختگان در یک میلیارد کیلومتر پیمایش در سال 96 ، 44 نفر ، سال 97، 40 نفر و در سال 98، 33 جانباخته را داشته ایم و در تعداد جانباختگان در 100 هزار جمعیت در سال 96 ، 27/0 درصد و در سال 97، 21 نفر و در سال 98 ، 23/0 درصد جان خود را از دست داده اند این در حالی است استاندارد جهان تعداد 18 نفر در 100 هزار جمعیت است. تعداد جانباختگان در ازای 10 هزار وسیله نقلیه در سال 96، 1/5 درصد و سال 97، 1/5 درصد و 98 ، 8/4 درصد در تصادفات فوت می کنند. بر اساس آمار پزشکی قانونی که بر اساس تعداد جانباخته به جانباخته است که خیلی قابل استناد نیست سال 96، 16 هزار و 987 ، سال 97، 17 هزار و 183 نفر و سال 98 ، 16 هزار و 947 نفر تا بهمن 98، 2/0 درصد و با احتساب اسفند که کرونا وجود داشته 4/1 درصد کاهش جانباختگان و در مجموع میزان تصادفات در سال 98 ، 5/17 درصد کاهش وجود داشته است.
 
وی اضافه کرد: در فروردین 99 که محدودیت های تردد از 8 فروردین ماه آغاز شد 832 فوتی وجود داشته که 31 درصد کاهش فوتی را نسبت به مدت مشابه سال 98 نشان می دهد و در دو ماه اخیر 616 نفر کاهش را در فوتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته ایم و به طور متوسط در اسفند 98 و فروردین 99، 8/24 درصد کاهش جانباخته با احتساب موضوع کرونا وجود داشته است.
 
رئیس پلیس راهور ناجا در خصوص میزان تخلفات در سال 98 گفت: در سال گذشته 42 میلیون تخلف رانندگی در سامانه سپهر ثبت شده است، کاهش 3 درصدی ترافیک را در معابر اصلی و کلان شهر داشتیم، 13 درصد راننده ها در درون شهرها، 30 درصد موتورسیکلت سواران و 46 درصد عابران پیاده که شامل بیشترین تعداد کهنسالان و کودکان هستند و در حوزه برون شهری 33 درصد رانندگان، سرنشینان 6/36 درصد و عابران پیاده 12 درصد جان خود را از دست دادند. در درون شهرها با 76 درصد موتورسیکلت سواران و عابران پیاده و در جاده جدی ترین مسأله سرنشینانی هستند که کمربند ایمنی نمی بندند با 6/38 درصد و 33 درصد خود راننده ها هستند. با توجه به اینکه سهم کشته و مجروح سرنشین در سوانح رانندگی بیش از 40 درصد است راهبرد پلیس راهور در کاهش این امر کنترل بستن کمربند ایمنی در جاده ها است که الزامی بوده است.
 
هادیانفر ادامه داد: در حوزه تصادفات 31 درصد افراد جان خود را حین حادثه از دست می دهند و 6 درصد در حین انتقال و 62 درصد در بیمارستان ها فوت می کنند. در حوزه برون شهری 59 درصد در محل حادثه در سال 98 ، 6 درصد در حین انتقال و 34 درصد در بیمارستان ها جان خود را از دست می دهند که بیشترین علت فوتی ضربه مغزی و خونریزی داخلی است که امید است این شاخص ها را با فرهنگ سازی و رفتارهای صحیح فردی و اجتماعی به حداقل برسانیم.
 
وی تأکید کرد: بیشترین عوامل موثر در تصادفات سال گذشته سرعت غیر مجاز، سبقت غیرمجاز به ویژه در جاده های دوطرفه، عدم توجه به جلو که اساس آن استفاده از تلفن همراه بوده و عامل خستگی و خواب آلودگی است که در ناوگان عمومی اتفاق می افتد و به همین منظور برای حفظ جان مردم پلیس راهور 10 کیلومتر سرعت ناوگان عمومی را کاهش داده است. کمربند و کلاه ایمنی از ابزاری هستن که در حفظ جان مردم نقش مهمی دارند و رانندگان و راکبان ملزم به استفاده از آن هستند.
 
هادیانفر ضمن قدردانی از دولت، وزارت صمت و مدیران شرکت سایپا و ایران خودرو اظهار داشت: امید است با از رده خارج شدن دو مدل پراید و پژو 405 با کاهش چشمگیر تصادفات مواجهه شویم. توسعه ناوگان برای پلیس راهور در مسیرهای کوهستانی خودروهای شاسی بلند در نظر گرفته شد که تا 600 خودرو افزایش پیدا می کند و 203 دستگاه خودروهای نامحسوس اضافه شده و نوسازی ناوگان پلیس راهور ناجا نیز در دستور کار قرار دارد.
 
وی گفت: پلیس راهور طرحی را برای رانندگانی که توان پرداخت جریمه های خود را نداشتند در نظر گرفته بود که به صورت اقساط پرداخت شود اما تنها 21 درصد اقدام به پرداخت جریمه های خود کردند و ابلاغ شده خودروهایی که در یک سال گذشته متعهد به پرداخت جریمه های خود نشدند از جریمه 1 میلیون تومانی برخوردار شده و خودروی آنها توقیف می شود و رانندگان خوش حساب از مزایای دیگر برخوردارند. ضمن اینکه موضوع تسقیط جریمه ها لغو شده است.
 
رئیس پلیس راهور ناجا از راه اندازی اپلیکیشن پلیس من و امین من خبر داد که مردم می توانند با استفاده از آن در ارائه خدمات بهتر به پلیس راهور ناجا کمک کنند.
 
هادیانفر در پایان از مردم خواست که تا جایی که می توانند در تعطیلات عید فطر از سفر خوددرای کنند زیرا این بیماری کرونا هنوز ادامه دارد اما پلیس راهور ناجا پیش بینی های برای سفر مردم در عید فطر کرده و در این زمینه تمهیدات لازم صورت گرفته است.
 
 
 
 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: