جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 24 ارديبهشت 1398     
آینده خوبی برای خودروسازی کشور متصور نمی شود
تنها راه افزایش کیفیت در صنعت خودرو ، واگذاری آن به بخش خصوصی است

 به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهران، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی بیان می کند که تکنولوژی خودروسازی پیچیده تر از موشک سازی و تکنولوژی صنایع دفاعی نیست و اگر اراده جدی در صنعت خودرو وجود داشته باشد می توانیم در این صنعت نیز موفق شده و با دنیا رقابت کنیم.

اصغر سلیمی اظهار داشت: یکی از دغدغه های اصلی مردم بحث خودرو است. در صنعت خودروسازی به مدت چند سال به دلیل عدم رقابت، رشد و پیشرفت لازم را نداشته ایم و یکی از علل این بوده که خودروسازان همواره پشتوانه دولتی داشته و اگر دچار مشکل مالی می شدند منابع دولتی به آنان تزریق می شده است.
 
نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی افزود:  راهکار دیگر این است که عوارض و مالیات های گمرکی را به حداقل برسانیم تا رقابت ایجاد شود و مساله دیگر اینکه این حوزه در یک فرصت 2 تا 3 ساله به بخش خصوصی واگذار شود زیرا بخش خصوصی به دلیل منافع مالی خود هم که شده باید کیفیت را افزایش دهد، آپشن ها و امکانات بهتری ارائه دهد و نیز به دلیل داشتن نگاه صادراتی کیفیت خودروها را افزایش دهد.
 
سلیمی گفت: با وضعیت فعلی، آینده خوبی برای خودروسازی کشور متصور نیست. قطعا عده ای پیگیر بحث تولید داخلی هستند اما چه هزینه ای را باید برای تولید داخلی بپردازیم؟ آیا وقتی که نظارت و رقابت وجود ندارد صحیح است که هر محصولی را تولید و به مردم ارائه می دهند؟ آیا این امر به نفع کشور است؟ 
 
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور افزود: قطعا باید ایمنی کافی، کیفیت، مرغوبیت و تکنولوژی روز دنیا در صنعت خودرو وجود داشته باشد. ما در حوزه های دفاعی، موشکی و صنایع نظامی پیشرفت های بسیار خوبی داشته ایم و قطعا اگر اراده قوی در صنعت خودروسازی داشته باشیم می توانیم موفق شویم چرا که تکنولوژی لازم در صنعت خوردو نسبت به تکنولوژی موشک و صنایع دفاعی پایین تر است.
 
نماینده مردم سمیرم افزود: چطور در صنایع دفاعی موفق می شویم با کشورهای دنیا رقابت کنیم و جزء کشورهای برتر منطقه و دنیا باشیم اما در حوزه خودرو با توجه به اینکه تکنولوزی آن بسیار پایین تر از صنعت موشک است هنوز در جا می زنیم؟ قطعا تنها راه این است که صنعت خودروسازی و سایپا و ایران خودرو به بخش خصوصی تحویل داده شوند و دولت نیز حس رقابت را ایجاد کند و در یک فرجه زمانی، عوارض گمرکی تا حدود 5 سال کاهش یابد و به 10 یا 20 درصد رسد تا این رقابت سنگین شود.
 
سلیمی افزود: با توجه به افزایش نرخ ارز قطعا اگر حتی عوارض گمرکی صفر شود قیمت خودرو برای مردم بالا خواهد بود اما بعضی از مردم می خواهند به تکنولوژی دسترسی داشته باشند و بتوانند از محصولات مدرن استفاده کنند اما متاسفانه شرکت های خودروساز، تکنولوژی خوب و مناسب را در اختیار مردم قرار نداده اند و لازم است مجلس برای این موضوع حتما چاره ای در نظر گیرد.
 
وی گفت: بحث آلودگی محیط زیست، ترافیک و مشکلات محیط زیستی در کنار این قضیه وجود دارد. اکنون در دنیا بحث خودروهای برقی و هیبریدی مطرح است درحالی که ما از تکنولوژی های چند دهه قبل استفاده می کنیم. بسیاری از کشورها خودروسازی خود را تعطیل کرده اند، مثلا کشور استرالیا خودروسازی خود را تعطیل کرد زیرا به صرفه نبود اما تاکید ما بر این است که صرفا خودرو داخلی تولید کنیم در حالی که از طرف دیگر هیچگونه تغییر و تحولی در قیمت و کیفیت به وجود نمی آوریم. کشورهای دنیا قیمت ها را کاهش و کیفیت را افزایش می دهند اما ما کیفیت را پایین و قیمت ها را بالا می بریم .
 
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: متاسفانه برخی که در این حوزه سیاست گذاری می کنند خود در صنعت خودروسازی دخیل هستند. باید دولتی ها پای خود را از صنعت خودروسازی کنار کشند. سیاست هایی که در قانون اساسی وجود دارد بر بخش خصوصی تاکید فراوان دارد و زمان آن رسیده که این امور به بخش خصوصی تحویل داده شود. دنیا این کار را می کند اما در کشور ما تا زمانی که بخش دولتی امور را در دست دارد همین آش و همین کاسه برقرار خواهد بود.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: