جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 17 فروردين 1398     
همای سعادت بر بام خودروسازان نشسته است!

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز،عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام می کند در صورتی که مدیریت خودروسازی دقیق، مناسب و سنجیده باشد امسال می تواند سال بسیار خوبی برای خودروسازان باشد، اما اگر خودروسازن اشتباه کنند و به خوبی عمل نکنند حتی ممکن است فاجعه ای رخ دهد.
 
محمدرضا منصوری در خصوص چشم انداز صنعت و بازار خودرو در سال جدید اظهار داشت: مشکلات حوزه خودرو تنها با عرضه بیشتر و مناسب می تواند حل شود. قطعا هرچه عرضه خودرو به بازار بیشتر شود قیمت ها در بازار با کاهش بیشتری همراه خواهد بود.
 
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی افزود: به منظور افزایش تولید باید به قطعه سازان کمک کنیم تا بتوانند قطعات مورد نیاز را به خطوط تولید برسانند. باید در خصوص طلب قطعه سازان از خودروسازان نظارت لازم وجود داشته باشد تا پول، مستقیما به قطعه ساز ارائه شود و آمارها را در دست داشته باشیم تا بدهی خودروسازان بیش از 3 ماه نباشد.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: قطعا در شرایط موجود که قیمت خودرو تا این حد افزایش داشته و خودروسازان اقدام به فروش با قیمت 5 درصد زیر قیمت بازار می کنند، خودروسازی می تواند جان دوباره بازیابد زیرا با فروش به این قیمت قطعا مشکلات خودروسازان حل می شود مگر اینکه سوء مدیریت به حدی باشد که نتوانند در این شرایط نیز قطعات را تهیه کنند.
 
منصوری افزود: قیمت های موجود، قیمت های بسیار خوب و مناسبی برای خودروسازی است و می توان گفت که همای سعادت این بار بر بام خودروسازان نشسته است، زیرا از یک طرف با ممنوعیت واردات، خودروسازان رقیب ندارند و از طرف دیگر قیمت فروش، بالا و مناسب است. ما همواره با فروش خودروسازان به قیمت 5 درصد زیر قیمت بازار مخالف بوده ایم اما به هر حال این امر صورت گرفت.
 
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فروش به قیمت 5 درصد زیر قیمت بازار، افزایش قیمت بسیار زیادی را برای خودروسازان به همراه داشته است، مثلا قیمت پراید 22 میلیون تومان بود که اگر 25 درصد –مطابق با درخواست اولیه خودروسازان- افزایش می یافت مبلغ 5.5 میلیون تومان به قیمت پراید اضافه می شد اما نهایتا قیمت فروش خودروسازان بر اساس 5 درصد زیر قیمت بازار تعیین شد که حتی از ابتدا درخواست خودروسازان نیز این حد از افزایش قیمت نبود.
 
وی افزود: فروش به قیمت حاشیه بازار موجب شد قیمت خودرو افزایش بسیار زیادی پیدا کند و حتی این امکان وجود دارد که با افزایش تمایل و تقاضا برای خرید خودرو و هجوم پول از بانک ها به بازار و خرید خودرو –کاری که دلالان انجام می دهند- قیمت خودرو بیش از این افزایش یابد و این امر به صلاح نیست. یک جوان هموطن تمایل دارد حداقل بتواند یک خودرو پراید داشته و بتواند از دستمزد کار خود اندوخته ای داشته باشد.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: ما باید در این مقطع به قطعه سازان کمک نموده و تولید را افزایش دهیم. در حال حاضر هیچ توجیه و دلیل موجهی برای عدم تولید خودرو وجود ندارد. باید خط تولید را به سمت تولید یک خودرو خاص حرکت د هیم مثلا در طول 1 ماه فقط به تولید سمند پرداخته شود زیرا در شرایط فعلی تیراژ برای ما مهم است. تعویض خطوط و قالب ها علاوه بر کاهش تولید، هزینه ها را افزایش می دهد.
 
منصوری افزود: در شرایط تحریم باید ایران خودرو ( و دیگر خودروسازان) تنوع خطوط را به 1 الی 3 مدل خودرو تقلیل دهند تا ضمن تغذیه بازار، موجب افت قیمت ها شوند و بعد از آن، تنوع تولیدات را پیگیری کنند اما خودروساز تاکنون این رویه را پیگیری نکرده است.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در صورتی که مدیریت خودروسازی دقیق، مناسب و سنجیده باشد امسال می تواند سال بسیار خوبی برای خودروسازان باشد، اما اگر خودروسازن اشتباه کنند و به خوبی عمل نکنند حتی ممکن است - همانند بانک های قرض الحسنه که درخصوص آنها فروپاشی اتفاق افتاد و 30 هزار میلیارد تومان بدهی داشتند- فاجعه ای رخ دهد. اگر خودروسازان، سنجیده عمل و مسائل را به درستی مدیریت نکنند ممکن است تعهداتی که برای خود ایجاد کرده اند برای آنان بسیار خطرناک باشد.
 
وی درخصوص تاثیر تحریم ها در سال جدید گفت: تحریم نمی تواند در مورد خودروهای ما که حدود 98 درصد آن داخلی سازی شده زیاد موثر باشد مگر اینکه دنبال خودروهای خاص باشیم. در شرایط فعلی باید به سراغ خودروهای غیر خاص رویم. البته تحریم حتما تاثیرگذار خواهد بود و هیچ تحریمی بدون تاثیر نیست، ضمن آنکه افزایش قیمت دلار نیز رخ داده اما قیمت دلار باید قیمت واقعی باشد، اگر قیمت دلار واقعی نباشد به معنای سوبسیدی است که دولت تخصیص می دهد. حقوق و دستمزدها نیز باید واقعی باشند.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: باید از قاچاق ممانعت به عمل آوریم تا در هیچیک از حوزه های واردات و صادرات قاچاق صورت نگیرد، زیرا قاچاق می تواند در صادرات نیز شکل گیرد مثلا ممکن است گوشت زنده را ممنوع کنیم. در خصوص خودرو نیز وضعیت به همین شکل است.
 
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت: در خصوص خودروهای دست دوم جای تعجب است که چرا خودروهای دست دومی را که در شمال و جنوب کشور اسقاط می کنند و خودروهای مرتب و خوبی نیز هستند، به منظور افزایش عرضه وارد بازار نمی کنند. ممکن است برخی از این خودروها 10 سال کارکرد داشته باشند اما پیمایشی کمتر از 50 هزار کیلومتر داشته باشند. این مسائل را بارها مطرح کرده ایم اما هماهنگی لازم و درواقع متولی خاص در این خصوص وجود ندارد. باید محیط زیست و دولت در این مورد تصمیم گیری کنند و این دسته از خودروها را به شهرستان های مناسب بفرستند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: