جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 25 شهريور 1397     
از حاشیه‌‌های یک تصمیم بحث‌برانگیز؛
ستاد بازآفرینی شهری پایتخت زیر ذره‌بین شهردار

به گزارش گروه عمران شهری تهرانی نیوز، نخستین جلسه شورای اداری شهرداری تهران در سال 97 هفته گذشته تشکیل شد، جلسه‌ای که سر و صدای زیادی را به دنبال داشت. در این جلسه که با حضور دو نفر از معاونان، مشاور و مدیرکل دفتر شهردار و چند تن دیگر به عنوان مهمان برگزار شد، علاوه بر برخی از تصمیم‌گیری‌های کاملاً عادی، سازمان نوسازی را نیز از معاونت شهرسازی و معماری به حوزه شهردار منتقل کرد.

سازمان نوسازی که طی سال‌های اخیر به نوعی خانه به دوشی را تجربه کرده این‌بار به شهردار نزدیک‌تر از هر زمان دیگری است، سازمانی که وظیفه‌ اصلی‌اش طی سال‌های اخیر نوسازی بافت‌های فرسوده عنوان شده است حالا بعد از گردش‌های طولانی و چرخش در معاونت‌های فنی و عمرانی و معاونت شهرسازی و معماری قرار است زیر سایه شهردار به وظایفش عمل کند. البته این پدر خوانده جدید انگار برای برخی‌، از جمله تعدادی از اعضای شورای شهر تهران که خود را دایه‌دار بهسازی و توجه به بافت‌های فرسوده می‌دانند زیاد خوشایند نیست تا جایی که برخی از آن ها در گفت و گو با خبرگزاری‌ها از این موضوع به شدت انتقاد کردند و برخی دیگر از جمله علی اعطا، سخنگوی شورای شهر نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. 

انتقاد آقای سخنگو از شهردار تهران

اعطا در صفحه توییتری خود در همین رابطه نوشته است: «با نظر شهردار محترم، سازمان نوسازی از ذیل معاونت معماری و شهرسازی خارج شد تا مستقیما تحت نظر شهردار اداره شود. چرا؟ پاسخی در دست نیست. کمیسیون تخصصی شورا مخالف است. اگر ابتدا با کمیسیون‌ مشورت می‌کردند و استدلال‌های مخالف را می‌شنیدند، آیا همین گونه عمل می‌شد؟»

این اظهار نظرها در حالی مطرح می‌شود که محمدعلی افشانی، شهردار تهران از زمانی که به عنوان معاون عمرانی در وزارت کشور فعالیت می‌کرد در جلسات کمیته پیگیری بازآفرینی شهری از طرف وزارت کشور حاضر بود. در آن زمان محمدعلی نجفی شهردار پایتخت بود و نهاوندیان به نمایندگی از وی در این جلسات شرکت می‌کرد.

افشانی البته از همان دوره در جریان چند و چون طرح ملی بازآفرینی شهری قرار داشت و پس از اینکه به سمت شهردار پایتخت منصوب شد احیای بافت‌های فرسوده را به عنوان یکی از اولویت‌های خود در حیطه مدیریت شهری مطرح کرد.

توجه به بهسازی بافت‌های فرسوده از سوی دولت و مهم بودن این امر باعث شد تا ستاد ملی بازآفرینی در سطح ملی با ریاست شخص رئیس جمهور آغاز به کار کند و شهرداری تهران هم عضوی از آن ستاد باشد.

ابعاد این موضوع آن قدر برای شهردار تهران پر اهمیت است که تقریبا در تمامی بازدید‌های خود از مناطق مختلف تهران از جمله مناطق جنوب شهر بر آن تاکید کند.

شهردار تهران در بازدید شبانه از محدوده منطقه ١٧ نیز بر احیای بافت های فرسوده پایتخت تاکید کرد و گفته بود که بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری یکی از اولویت اصلی مدیریت شهری است.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی نیز موظف هستند در جهت بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری گام های اساسی بر دارند، تاکید کرد که تسهیل گری در تملک واحدهای مسکونی بافت‌های ناکارآمد و نوسازی آن ها با هدف تبدیل بافت های فرسوده و ناایمن به بافت های کارآمد و مقاوم در دستور کار شهرداری است.

این موضوع بر هیچ کس پوشیده نیست که ابعاد اجتماعی، اقتصادی، کالبدی، زیست محیطی و حقوقی، نوسازی بافت‌های فرسوده را به یک امر فرابخشی تبدیل کرده و در نهایت با افرادی که در این حوزه‌ها مشغول به کار هستند باید یک ارتباط مستقیم وجود داشته باشد.

شهردار تهران با بیان اینکه فرآیند بازآفرینی محدود به نوسازی املاک فرسوده نیست بلکه به این منظور نوسازی محله ای پایدار هدف گذاری شده است، توضیح داده بود که مسیر حدود ١٠ کیلومتری خط آهن در دل مناطق ١٧ و ١٨ فرصت خوبی است تا با استفاده از آن، نسبت به نوسازی بافت فرسوده اطراف این مسیر و ایجاد فضای سبز و مجموعه های تفریحی و فرهنگی و احیای این بافت ناکارآمد به عنوان اولویت اصلی اقداماتی صورت بگیرد. 

اهمیت نوسازی بافت‌های فرسوده علت تصمیم جدید شهردار

زهرا نژادبهرام با اشاره به تغییراتی که در اساسنامه عملکرد سازمان نوسازی به وجود آمده است، اظهار کرد: نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری وظیفه سازمان نوسازی محسوب می‌شود، این سازمان در واقع به صورت مستقل فعالیت می‌کند اما مجموعه‌ای مرتبط با معاونت شهرسازی و معماری محسوب می‌شد.

وی با اشاره به تلاش‌های دولت در عرصه نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده عنوان کرد: دولت در سطح شهرها این موضوع را مدنظر قرار داد و در نهایت تصمیم گرفت ستاد بازآفرینی شهری را راه‌اندازی کند و در این خصوص بودجه خاصی در نظر گرفته شد.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه ستادهای بازآفرینی در سطح استان‌ها به ریاست استانداران آغاز به کار کرد، گفت: این ستاد تنها در شهر تهران به ریاست شهردار تشکیل شد و مسئله نوسازی بافت‌های فرسوده به عنوان یک مسئله جدی و اولیه در دستور کار دولت و شورای شهر پنجم قرار گرفت.

نژادبهرام ادامه داد: به نظر می‌رسد شهردار تهران با توجه به اینکه این موضوع یک مسئله اجرایی است و موضوع پراهمیتی محسوب می‌شود، تصمیم گرفته تا سازمان نوسازی را به حوزه زیر نظر خود منتقل کند تا بتواند بیشتر در جریان امور مرتبط قرار گیرد.

گلایه از عدم مشورت افشانی با اعضای شورا

وی با بیان اینکه فکر می‌کنم این موضوع زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا شهردار بتواند به صورت مستمر بر فعالیت این سازمان نظارت داشته باشد، گفت: اما بهتر بود چون موضوع بافت فرسوده جزء مسائل اولیه شورای شهر پنجم بود در ابتدا این تصمیم را با اعضا در میان می‌گذاشت تا گفت و گویی صورت می‌گرفت؛ سوءتفاهم‌ها برطرف می‌شد و برنامه‌ریزی‌هایی که شهردار در نظر گرفته بود را با اعضا به بحث می‌گذاشت.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه این موضوع به بخش اجرایی مرتبط می‌شود و شورای شهر به اجرائیات وارد نمی‌شود، عنوان کرد: البته از لحاظ ساختار و چارچوب سازمانی شورا باید برخی از موضوعات را مصوب کند و این موضوع که شهردار در این باره با اعضا مشورت نکرده، قابل بحث است.

نژادبهرام با بیان اینکه در جلسه هم‌اندیشی آینده یکی از موضوعات مورد بحث با شهردار تهران در همین رابطه خواهد بود، افزود: باید بررسی شود که آیا از نظر حقوقی این امکان وجود دارد که بدون تصویب شورا ساختارها تغییر پیدا کند. البته شهردار تهران باید ادله اصلی خود برای این انتقال را مطرح کند.

وی تأکید کرد: شهردار باید به این سؤال پاسخ دهد که باید به دنبال چه اتفاقات ویژه‌ای پس از این تغییر ساختار باشیم. جلسات ستاد بازآفرینی شهری با حضور شهردار تهران تنها یک بار برگزار شده است در حالی‌که انتظار می‌رفت با توجه به اهمیت موضوع به طور مداوم این جلسات برگزار شود.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: شاید این تغییر ساختار باعث شود که شهردار تهران به صورت مداوم و مستمر حداقل فصلی یک بار این جلسه را تشکیل دهد. البته کمیته‌ها به صورت مداوم باید در این باره جلسات خود را داشته باشند.

نژادبهرام عنوان کرد: اما حضور معاونت شهرسازی در مجموعه هیأت مدیره سازمان نوسازی الزامی است به دلیل اینکه یکی از اصلی‌ترین حوزه هایی است که به حوزه نوسازی مربوط می‌شود.

براساس تصمیم رئیس سازمان اداری استخدامی کشور، تصمیم‌گیری درباره پاره‌ای از اقدامات به شخص شهردار تفویض شده و بر همین اساس جابه‌جایی واحدها از یک حوزه به حوزه دیگر، تغییر نام و ادغام سازمان‌ها از مواردی است که بر اساس آن شهردار تهران می‌تواند به صورت مستقیم تصمیم‌گیری کند.

حالا پس از این تصمیم مهم باید منتظر ماند و دید شهردار تهران در نخستین جلسه هم‌اندیشی‌اش چه پاسخی برای اعضای شورای شهر دارد و تصمیم افشانی برای نحوه فعالیت این سازمان آن هم درست زیر نظر مستقیم خودش چیست؟

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: