جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 3 ارديبهشت 1397     
شانتاژ رسانه ای برای پاک کردن صورت مسأله
از قراردادهای میلیاردی معاون «ضد رانت» شهردار چه خبر؟!

به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری تهرانی نیوزبه نقل از تیتر شهر ،به رغم آنکه امروز سعی کردند تا با پرده برداری از قراردادهای معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در دوره گذشته و در زمانی که شهرام جباری زادگان مدیر روابط عمومی و معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بود، سعی در شانتاژ رسانه ای بر علیه وی داشته باشند؛ اما واقعيت ماجرا این است که این به اصطلاح افشاگری، حرکت روبه جلوی معاون شهردار تهران و تيم رسانه ای وی برای سرپوش گذاشتن به قراردادهای میلیاردی در دوره فعالیت وی در شهرداری تهران است.

 
اکنون موضوع اصلی ماندن یا رفتن یک مدیر با سابقه  26 ساله در روابط عمومی شهرداری تهران و آشنا با خبرنگاران و آگاه به رسانه نیست. موضوع اصلی، «بازی کثیفی» است که اکنون برخی از مدیران و مشاوران شهرداری و مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران برعلیه یک مدیر با تجربه و کارمند رسمی شهرداری تهران راه انداخته اند تا با پاک کردن صورت مساله، فشار خود را روی رفتن وی از مرکز ارتباطات بگذارند تا قراردادهای میلیاردی این دوره مدیریت شهری با برخی از رسانه ها برملا نشود. 
 
این در حالی است که اگر بستن قراردادهای کلان با رسانه ها اکنون به عنوان یک جرم از سوی برخی از رسانه ها به اصطلاح افشاگری می شود، سوال اینجاست که چرا این قراردادها در دوره فعلی مدیریت شهری تهران نیز همچنان ادامه دارد.
 
نکته قابل تامل این است که قراردادهایی در سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران امروز افشاگری شد که مربوط به سال 92 بوده است و امضاء کننده اصلی این قراردادهای میلیاردی شخص جباری زادگان نبود بلکه این قراردادها با امضای معاون وقت شهردار تهران در حوزه حمل و نقل و ترافیک بسته شده است که اتفاقا بودجه این قراردادها نیز مستقیم به حساب رسانه ها واریز می شده است.
 
در این به اصطلاح افشاگری عنوان شده است در زمانی که جباری زادگان مدیر روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بود، قرارداد 13 میلیارد و 884 میلیون و 825 هزار ریالی با استودیو صدای شهر بابت تامین خدمات، تولید، تهیه و جمع آوری محتوا، پروژه های پشتیبانی در قالب پخش برنامه های زنده منعقد شده است؛ قراردادی که به موجب آن، علاوه بر پخش 5 دقیقه اخبار و گزارش های شهری در هر 30 دقیقه، هر 15 دقیقه یک دقیقه خبرهای لحظه ای وضعیت ترافیک سطح شهر به اطلاع شهروندان می رسید و این در حالی است که در این دوره مدیریت شهری توسط معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران یک قرارداد 10 میلیارد ریالی (دقیقا 9 میلیارد و 827 میلیون ریال) با استودیو صدای شهر بابت تامین خدمات، تولید، تهیه و جمع آوری محتوای پروژه و پشتیبانی در قالب پخش برنامه های منعقد شده است.
 
از قراردادهای میلیاردی معاون «ضد رانت» شهردار چه خبر؟!
 
اما نکته قابل تامل قرارداد معاون شهردار تهران با استودیو صدای شهر، این است که خدمات صدای شهر و مدت زمان پخش برنامه های آن نسبت به سال گذشته تا 50 درصد کاهش یافته است.
 
در مورد قرارداد معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با استودیو صدای شهر در سال 92، این نکته قابل ذکر است که آن زمان اداره کل روابط عمومی شهرداری تهران موظف به انعقاد قراردادهای این چنینی با رسانه ها بود اما از آنچه که تامین این بودجه برای این اداره کل با توجه به سقف بودجه محدودی که در بودجه سالانه شهرداری تهران داشت، مقرر شد تا هزینه برخی از این رسانه ها از سوی معاونت های مختلف شهرداری تهران از جمله معاونت حمل و نقل و ترافیک  تامین و قرارداد نیز با این معاونت معنقد شود.
 
به عبارت ساده تر، تقدیر سازمانی شهرداری تهران در آن زمان این بود که بخشی از قرارداد همکاری رسانه ها با شهرداری تهران داخل معاونت ها تنظیم و اجرایی شود تا بار مالی این همکاری بین معاونت های مختلف شهرداری تهران تقسیم شود. 
 
حال سوال اینجاست که اگر انعقاد این قراردادها در سال 92 و بعد از آن، اقدامی خارج از قانون و یک نوع رانت خواری بنا به گفته معاون فعلی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بوده است چرا محسن پور سید آقایی همچنان به تداوم این رانت خواری تاکید دارد؟
 
از قراردادهای میلیاردی معاون «ضد رانت» شهردار چه خبر؟!
 قرارداد اخیر سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با امضای معاون فعلی حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، عضو هیات مدیره سازمان حمل و نقل و ترافیک و مدیر رادیو تهران منعقد شده و امضای معاون آموزش این سازمان به عنوان دستگاه نظارت به چشم می خورد در صورتی مه ناظر اصلی مشاور رسانه ای پور سید آقایی است.
 
در مورد قرارداد معاونت با روزنامه های اسرار  و مردم سالاری نیز توجه به این نکته ضروری است که در آن زمان به دلیل مشکلات مالی، وضعیت روزنامه های اصلاح طلب خوب نبود و به همین خاطر بنا به تاکید معاون وقت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برای کمک مال ی به این رسانه ها، این قراردادها منعقد شده است.
 
نکته دیگری که در این افشاگری وجود دارد، این است که در سال 92 معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با هفته نامه حمل و نقل 50 میلیون توان جهت پوشش خبری و تهیه گزارش منعقد کرده است و جالب این است که منتشر کننده این سند از هول حلیم به دیگ حلیم افتاده است چرا که آن سال اساساً هرگز هفته نامه ای به نام حمل و نقل منتشر نمی شد و چنین هفته نامه ای وجود خارجی نداشت!!!
 
اگر این اتفاق در آن زمان یعنی رانت خواری است، جالب است بدانید که در همین دوره معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با این هفته نامه است که به صورت فاکتوری هفته ای، به ارزش 170 میلیون ریال همکاری رسانه ای دارد. این تفاهم همکاری در قالب 50 هفته کاری با رقم نهایی معادل 6 میلیارد ریال گذاشته شده است. 
 
اما بدانید از  که بنا بر افشاگری اخیر قراردادی معادل 720 میلیون ریال در سال 92 منعقد کرده بود؛ در این دوره معاون فعلی حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با این رسانه تفاهم کرده است تا بابت انتشار اخبار مربوط به کنفرانس مهندسی ترافیک که اسفندماه سال گذشته برگزار شد، 2 میلیارد ریال از معاون فعلی این حوزه دریافت کرده است.
 
نکته جالب تر این است که مدیرعامل نیز قبلا از همکاران معاون فعلی حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بوده و در زمانی که محسن پور سید آقایی مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بوده است، مدیرعامل این سایت، مدیرکل دفتر وزارتی راه و شهرسازی بوده است و در این دوره معاون وقت تاکید داشته که همچنان همکاری معاونت با این سایت ادامه داشته باشد.
 
در مورد برگزاری کنفرانس مهندسی ترافیک، این معاونت 12 میلیارد ریال هزینه کرده است. حال سوال اینجاست که یکی از انتقاداتی که به این کنفرانس از سوی مدیران فعلی شهرداری تهران شده بود، عدم تاثیرگذاری و خروجی قابل دفاع بود. برخی بر این باور بودند که این کنفرانس خروجی تاثیرگذاری در حوزه حمل و نقل شهری و مدیریت ترافیک نداشته است و صرفا بابت برگزاری این کنفرانس بین المللی بودجه هدر داده شده است.
 
اگر این کنفرانس بین المللی تاثیرگذار نبود، چرا معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با هزینه 12 میلیارد ریالی این برنامه را اجرا کرد؟
 
در مورد این کنفرانس یک نکته دیگر نیز قابل توجه است که فردی به نام (ر-ق) که از از نزدیکان معاون شهردار تهران است، از شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و به صورت اختصاصی به سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران دعوت شده است تا تمام امور مربوط به برگزاری این کنفرانس توسط وی پیگیری و اجرا شود. قرار اولیه این بود که بعد از برگزاری این کنفرانس فرد مذکور از این سازمان به محل کار خودش بازگردد اما این اتفاق نیفتاده است و همچنان ر- ق در این سازمان حضور دارد.
 
اگر در نظر بگیریم در خوشبینانه ترین حالت، 1000 نفر در این کنفرانس و کارگاه های آن حضور داشته اند، آیا هزینه کرد نفری 12 میلیون ریال به ازای هر فرد، قابل قبول  است؟
 
اگر از ابتدا شعار معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران این بود که جلوی رانت خواری رسانه ها و خبرنگاران در این حوزه باید گرفته شود؛ چرا عملکرد وی در برخورد با رسانه های همسو، مصداق بارز رانت خواری است؟
 
سوال این است که معاون فعلی حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برخلاف شعار خود و موضع گیری ای در موضوع طرح ترافیک انجام داد تا دست رانت خواران را از این معاونت و حوزه کوتاه کند؛ چرا بر خلاف شعار خود حرکت کرد؟
 
لازم به توضیح است که تمامی اسناد مربوط به این قراردادها در سایت تیتر شهر موجود است که در زمان مناسب جهت اطلاع عموم در سایت درج خواهد شد.
 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: