جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 6 آبان 1393     
پلاستیک را از محیط‌زیست حذف کنیم

مجتبی گلستانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌منطقه خوزستان، اظهارکرد:‌ چرخه از بین رفتن پلاستیک در طبیعت حداقل 500 سال زمان می‌برد و بدین ترتیب یکی از مسایلی که مشکلات زیست‌محیطی بسیاری ایجاد می‌کند، وجود پلاستیک است.

 

وی با اشاره به تعیین روز جهانی تحت عنوان "روز بدون پلاستیک" و اهمیت حذف پلاستیک از چرخه محیط‌زیست، ادامه‌داد: باید اقدامات در جهتی هدایت شود که پلاستیک کمتری وارد محیط‌زیست شود.

 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز در خصوص نحوه دفن زباله در سایت جدید اهواز، گفت: ‌یکی از مشکلاتی که در سایت قبلی واقع در منطقه برومی داشتیم، آتش‌سوزی ناشی از خروج گازهای زباله‌های دفن شده بود که در سایت جدید با تعبیه لوله‌های زهکش، خروج گاز به صورت کاملا ایمنی انجام و از آتش‌سوزی این گازها جلوگیری می‌شود.

 

گلستانی افزود: پس از جداسازی مواد آلی بخشی از مواد دفعی باقی می‌ماند که وارد سلول‌های دفع بهداشتی می‌شود. در این فرآیند گاز و شیرابه این مواد نیز توسط سلول‌های مورد نظر جدا می‌شود که گاز از لوله‌ها خارج و شیرابه وارد حوضچه‌ها خواهد شد.

 

وی اظهارکرد: روش دفن زباله در سایت جدید به روش فائوکای ‌ژاپن است. این روش در مناطقی که سطح آب‌های زیرزمینی بالاست یا در مناطق ساحلی به کار می رود و در جهت جلوگیری از ورود شیرابه آب‌های زیرزمینی بسیار کاربرد دارد.

 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز با بیان اینکه اهواز اولین شهر در کشور است که از این روش استفاده می‌کند، گفت: دفن زباله در این شیوه در ارتفاع بالای 10 متری انجام می‌شود تا شیرابه‌ها وارد آب‌های زیرزمینی نشود و گاز به راحتی از لوله‌ها خارج شود. در این صورت دفن زباله به صورت کاملا بهداشتی در این سایت انجام می‌گیرد.

 

گلستانی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های سایت جدید دفن زباله، محصور بودن محدوده سایت است. این سایت در زمینی به مساحت 120 هکتار به بهره‌برداری رسیده و محصوربودن آن از ورود زباله‌گردها یا حیوانات مختلف به محدوده سایت جلوگیری می‌کند.

 

وی درباره امکان استفاده از مواد آلی جداسازی شده برای تولید کمپوست گفت: اگر مشکل آب برطرف شود، برای اجرای عملیات تولید کمپوست مشکلی نخواهیم داشت و می‌توان در این زمینه هم برنامه‌ریزی لازم را انجام داد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: