جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 6 آبان 1393     
وجود سیستم یکپارچه ملی ؛ لازمه مدیریت یکپارچه و مکانیزه در خدمات شهریست

به گزارش شهرداری نیوز؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در خصوص طرح مکانیزه کردن خدمات شهری در تهران گفت : در زمینه مکانیزه کردن خدمات شهری و حمل و نقل و ترافیک در این سال ها اقدامات خوبی از طرف شهرداری تهران انجام گرفته است .

سید جعفر تشکری هاشمی در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت : از جمله اقدامات شایسته ای که در جهت مکانیزه کردن خدمات شهری صورت گرفته می توان به اجرای برنامه زمان بندی در حرکت اتوبوس ها در شرکت واحد اتوبوس رانی اشاره کرد. این طرح با استفاده از تجهیزات مناسب و به روز انجام شده و با اجرای آن کنترل خوبی بر حرکت و سرویس دهی اتوبوس ها به شهروندان صورت خواهد گرفت .

وی در ادامه افزود: کار در خصوص مکانیزه کردن تجهیزات حمل و نقل بسیار گسترده و وسیع است و نیاز به همکاری و همیاری تمام دستگاه ها دارد . به طور مثال ؛ در صورت عدم وجود یک سیستم یکپارچه در وزارتخانه ها و ارگان ها و سازمان ها نمی توانیم یک مدل یکپارچه را برای مدیریت پیشنهاد کنیم .

تشکری هاشمی در خصوص لزوم وجود یک سیستم یکپارچه ملی بیان داشت : داشتن یک سیستم یکپارچه ملی ، لازمه مدیریت شهری یکپارچه و سامان مند و مکانیزه بوده و بنابراین باید به سمت داشتن سیستم های مکانیزه ملی پیش برویم. به عنوان مثال ؛ در موضوع معاینه فنی مکانیزه ، نیز این کار با کمک وزارت کشور و کمیسیون کلانشهر ها در دولت در حال پی گیری است تا بتوانیم سامانه یکپارچه مکانیزه را در کل کشور پیاده کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص تعداد اتوبوس لازم برای شهر تهران با توجه به وظایفی که بر عهده حمل و نقل عمومی نهاده شده است گفت : در حال حاضر شهر تهران دارای 6500 دستگاه اتوبوس است که از این تعداد 2000 دستگاه آن فرسوده است . با در نظر گرفتن این که در 4 سال گذشته حتی یک اتوبوس هم به تهران داده نشده است .  برنامه طرح جامع که در نظر دارد تا بتواند در زمینه سهم 25 در صدی حمل و نقل عمومی توسط اتوبوس رانی پشتیبانی های لازم را انجام دهد ، لازم است  تعداد اتوبوس های شهر تهران به 11 هزار دستگاه برسد.

تشکری هاشمی در خصوص عدم پرداخت سهم 50 درصدی دولت خاطر نشان کرد: بودجه دولت به شهرداری ها داده نشده و لازم است تا دولت در این زمینه حساسیت های ویژه  را در زمینه رفع مشکلاتی که ناشی از این کمبود است در نظر بگیرد .

وی در ادامه افزود: به دلیل کاستی هایی که در زمینه حمل و نقل عمومی وجود دارد ، دیر کرد در پرداخت بودجه برای نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی گاهی منجر به گله مندی هایی از جانب شهروندان می شود . چرا که خدماتی که از جانب اتوبوس رانی به شهروندان ارائه می شود همراه با کاستی هایی است که منجر به سختی در سفرهای درون شهری شهروندان می شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت : با توجه دولت به پرداخت به موقع بودجه مورد نیاز در بخش حمل و نقل عمومی می توانیم با یک اقدام ضربتی مناسب تعداد اتوبوس مورد نیاز را برای شهر تهران فراهم آوریم و تا رسیدن به 11 هزار دستگاه اتوبوس راه طولانی در پیش رو نیست.

تشکری هاشمی یاد آور شد : در نمایشگاه حمل و نقل و ترافیک و خدمات شهری شاهد بروز و ظهور توانمندی شرکت ها و تولید کنندگان داخلی بودیم و با توجه به میزان صرفه جویی ارزی که می توان در این زمینه انجام داد، لازم است که به صنعتگران داخلی که توانایی تامین نیاز های به روز خدمات شهری را دارند ، بها داده شود.

وی در ادامه افزود: با تخصیص اعتبارات لازم به شهرداری در بخش  حمل و نقل و ترافیک ، صنعتگران آماده اند نیاز های حمل و نقلی شهر را تامین کنند. در حال حاضر در این نمایشگاه شاهد توانمندی بالای شرکت های  خودرو سازی و اتوبوس سازی بودیم و این شرکت ها پیشرفت های خود را به معرض نمایش گذاشته اند که قرار است از طریق مناقصاتی که برای تامین اتوبوس شهری برگزار خواهد شد تا میزان زیادی از ارز بری جلوگیری کرده و موجب صرف جویی اقتصادی در کشور مان شوند.

تشکری هاشمی در خصوص حق شهرداری ها در زمینه استفاده از فاینانس خاطر نشان کرد: همانطور که می دانید ، فاینانس یک نوع وام است که می تواند در کوتاه ترین زمان ، نیاز های خدمات شهری در زمینه حمل و نقل شهر تهران را برطرف کند . دولت و مجلس در زمینه تامین  منابع مالی شهرداری ها در خصوص حمل و نقل عمومی و خصوصا مترو موافق بوده و امروز اگر شورای اقتصاد در طی یک نامه اعلام کند که شهرداری تهران می تواند از فاینانس استفاده کند ، می توانیم قول بدهیم که سالی 30 کیلومتر مترو را به شهروندان تهرانی تحویل دهیم .

وی در ادامه گفت : متاسفانه سال هاست موضوع استفاده شهرداری تهران از فاینانس در تشریفات اداری گرفتار آمده و به دلیل کمبود اعتبارات لازم ، مشکلات مربوط به توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل اعم از مترو ، اتوبوس و تاکسی ادامه دارد. اگر قرار باشد اوضاع بر همین منوال ادامه یابد ، افراد به جای استفاده از حمل و نقل عمومی ، به استفاده از خودرو شخصی روی می آورند و مشکلات مربوط به ترافیک و آلودگی هوا و تصادفات حل نشده باقی خواهد ماند.

تشکری هاشمی در خاتمه گفت : طبق آمار سالانه بیش از 12 هزار میلیارد تومان به دلیل خسارات ناشی از تصادفات بر اقتصاد ملی کشور وارد می شود و با داشتن یک حمل و نقل عمومی استاندارد و به روز می توان از میزان زیادی از این خسارات جلوگیری کرد.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: