جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 8 اسفند 1392     
مهم‌ترین مشکل اقتصاد ایران از زبان روحانی

تسنیم: حجت‌الاسلام حسن روحانی دقایقی پیش در نشست شورای اداری هرمزگان که در محل سالن غدیر فرمانداری بندرعباس تشکیل شد، اظهار کرد: مرکزیت نمی‌تواند به خوبی برای استان ها با مشکلات فرهنگی، شرایط اقلیمی تصمیم‌گیری کند،‌ بنابراین استان باید فعالیت بیشتری داشته‌باشد،‌ همچنین نخبگان و انجمن‌های تخصصی فعال‌تر شوند.

وی افزود: یکی از مشکلات ما این است که همه به خزانه دولت چشم دوخته‌اند، خزانه‌ای که خالی و نیمه خالی است البته تلاش می‌کنیم بهتر شود.

**مهم‌ترین مشکل اقتصاد ایران چشم‌دوختن به نفت خام است

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: فعالیت اقتصادی را مردم انجام می‌دهند، برخی از مشکلات مثل آب شیرین و چرا آب شیرین کن در استان نیست باید منتظر دولت نشوند، برخی از سرمایه‌گذاری‌ها اظهار می‌کنند توجیه ندارد، مثلا در پایان قیمت آب‌بها و یا برق برای فروش به مردم با هزینه‌ای بالا تمام می‌شود، مشکل این است که اقتصاد ما سالم نیست و یارانه‌ای است، همه چشم به نفت خام دوخته‌ایم، با این نظرات کشور در این مسیر به پیشرفت نمی‌رسد، نقش دولت این است که باید فضا را آماده کند.

وی بیان کرد: فرمانداران، بخشداران، استانداران و همه در سراسر کشور باید کمک کنند، ائمه جمعه و دانشگاهیان باید برای این کارها فرهنگ سازی کنند.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش با اشاره به خاطره‌ای از شهید بهشتی در سال 58 در خطبه‌های نمازجمعه تهران، بیان کرد: دکتر بهشتی در این خطبه‌ها گفتند سرمایه‌دار مومن و با این جمله همه اعتراض کردند، یعنی چه سفید و سیاه می‌شود با هم البته گروه‌ها هم در این رابطه دامن می‌زدند.

**سرمایه‌گذار اگر در داخل حمایت نشود سرمایه خود را به دیگر کشور‌ها می‌برد

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: وقتی سرمایه و کارآفرین و جایگاه اشتغال مقدس نباشد به جایی نمی‌رسد؛ سرمایه‌گذار شرایط مناسب، فرهنگ مناسب و حمایت می‌خواهد، اگر حمایت نشود سرمایه‌اش را به کشور دیگر می‌برد و در آن کشور رونق داده‌می‌شود و این کشور محروم می‌ماند.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ ایرانی و اسلامی ما هیچ کدام با کارآفرینی مخالف نیست، تاکید کرد: توسعه کشور باید به دست مردم انجام شود دولت باید فضا را آماده کند؛ دولت با فضاسازی باید در یک سری شاخصه‌های اقتصادی حواسش راجمع کند که ریال امروز دلار امروز چه می‌شود و در این شاخصه‌های اقتصادی کلان ثبات ایجاد کند.

رئیس جمهور اضافه کرد: از ابتدای دولت یکی از تصمیمات این بود که تورم را مهار کنیم البته اینکه تورم به شرایط نرمال برگردد زمان می‌برد، ابتدا در جلسات بعضی صاحب‌نظران می‌گفتند این کار امکان پذیر نیست و یک عده مخالفت می‌کردند، یک عده هم موافق بودند.

**هیچ‌کس باور نمی‌کرد مصوبه ارز 2500 تومانی را اجرا و همزمان با آن تورم را کنترل کنیم

وی افزود: مجلس تصویب کرد ارز از 1200 به 2500 برسد دولت قبل این مصوبه را اجرا نکرد ما وقتی شروع کردیم به دنبال اجرای این مصوبه بودیم در شرایطی که خیلی آمدند و گفتند این مصوبه را اجرا نکنید چراکه قیمت‌ها دوبرابر می‌شود و قابل کنترل نیست.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: دولت یازدهم این کار را انجام داد بدون سروصدا و تبلیغات تمام کالاهای اساسی جز گندم با شیب ملایم و قدم به قدم انجام شد، کسی باورش نمی‌شد که ما این مصوبه را انجام دهیم و همزمان تورم را کنترل کنیم.

وی با اشاره به کاهش تورم در دولت یازدهم بیان کرد: وقتی دولت تحویل گرفتیم تورم 43 بود و اعلام کردیم تا پایان سال به 35 می‌رسانیم، به حمدالله براساس آماری که دیروز اعلام شد این رقم به 33 رسیده یعنی 10 درصد کاهش پیدا کرده است، این کار را اقتصاددانان به خوبی می دانند چه کار بزرگ و دشواری بود که دولت انجام داد.

**ورود شرکت‌های مختلف اروپایی و خارجی به ایران داد صهیونیست‌ها را درآورده است

رئیس جمهور اظهار کرد: در زمینه اشتغال که مشکل بیشتر است زمان بیشتری می‌برد، البته قدم‌هایی در این رابطه برداشته شده است، دولت در اقتصاد کلان باید حواسش جمع باشد سرمایه‌گذاری شروع شده و ورود سرمایه‌گذاران به داخل کشور آغاز شده‌ است.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: شرکت‌های مختلف اروپایی و خارجی وارد شده‌اند، به‌‌طوری که داد صهیونیست‌ها درآمده است.

**ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز و سکه/ از تنش‌های ناگهانی جلوگیری شده است

وی با تاکید براینکه ایران استعداد بالایی برای رشد دارد، گفت: مصوبات اقتصاد مقاومتی هم به کمک آمد و اجرای آن به توسعه کمک می‌کند، اقتصاد باید درون‌زا اما برونگرا باشد، در داخل تلاش می‌کنیم اما نگاه به بیرون است، ما باید صادرات را بالا ببریم، دولت باید ثبات ایجاد کند؛ البته در این شش ماه یک ثبات نسبی در بازار ارز، سکه، بورس ایجاد کردیم و از تنش‌های ناگهانی جلوگیری شده است.

**در دولت از هر 2 جناح در دولت استفاده کرده‌ام/ این بگوید و این بشنود نداریم

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به استفاده از همه گروه‌های سیاسی در دولت یازدهم گفت: از همه احزاب بر مبنای شایسته سالاری استفاده کردیم، با توجه به اینکه خیلی‌ها می‌گفتند این کار را انجام نده ولی بنده تجربه دارم و از هر دو جناح استفاده کردم، به‌گونه‌ای که هیچ مشکلی نداریم و در مسائل مختلف با هم بحث می‌کنیم و در مسائل مختلف به اتفاق نظر تصمیم‌ گیری‌ می‌کنیم.

**هرجا مخالفتی با تصمیمات بنده شود عقب نشینی می‌کنیم/ گاهی اوقات وزیرم با اظهاراتم به صراحت مخالفت می‌کند

وی تصریح کرد: در کارها از نظر آرا اکثریت آرا استفاده می‌شود، این بگوید و این بشنود نداریم؛ برخی از وزرا یا معاونان یا اعضای کابینه اگر نظری مخالف بنده داشته باشند استقبال می‌کنم، همچنین در شرایطی که اکثریت با نظر بنده مخالفت داشته باشند بنده عقب نشینی می‌کنم.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: برای من جای خوشحالی دارد که گاهی اوقات وزیرم با اظهاراتم به صراحت مخالفت می‌کند، مگر هرچه رئیس جمهور می‌گوید حق است؛ اگر نظرات به شور گذاشته نشود ممکن است تصمیم نادرستی پدید بیاید، ازین رو هرجا مخالفتی با تصمیمات بنده شود عقب نشینی می‌کنیم.

** تصمیمات دیگری برای یارانه‌ها داشتم ولی زمانی که مخالفت‌ها زیاد شد تصمیمات تغییر کرد

وی خاطرنشان کرد: در یارانه‌ها تصمیمات دیگری داشتم اما زمانی که با مخالفت تعداد زیادی از کارشناسان و وزرای دولت روبه‌رو شد این تصمیمات تغییر کرد.

رئیس جمهور با تأکید براینکه این دولت اساسا مشورت را در پیش گرفته است، گفت: مگر می‌شود امورات مهم بدون مشورت تصمیم‌گیری شده و یک نفر متخصص همه امور باشد، دولت باید زمینه را برای همه بخش‌ها آماده کند اما کار اصلی را مردم باید انجام دهند و دولت را یار و یاور خود ببینند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه استان هرمزگان به حق یکی از استراتژیک‌ترین استان‌های ایران است، گفت: استانی که یک قسمتش خلیج‌فارس و یک قسمتش دریای عمان را دارد و این استان بر تنگه هرمز مسلط است.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به وجود 14 جزیره با کاربری‌های مختلف در استان هرمزگان خاطرنشان کرد: ما نسبت به این جزایر تصمیمات خوبی را گرفته‌ایم و با مشورت نمایندگان، صاحب‌نظران و مسئولان استانی شرایط این جزایر تغییر می‌کند، بعضی از این تصمیمات در دولت یازدهم اجرایی می‌شود و برخی دیگر نیز برای دولت یازدهم است.

وی با بیان اینکه هرمزگان استانی بسیار مهم است و مردمی شریف دارد، تاکید کرد: رفت و آمد بنده با این استان از سال 53 شروع شد و حداقل سالی یکبار برای سخنرانی به این استان می‌آمدم؛ هرمزگان دارای مردمی مومن، انقلابی و تلاشگر است.

رئیس جمهور با اشاره به دوستی دیرینه‌اش با آیت‌الله نعیم‌آبادی نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان تصریح کرد: بنده با آقای نعیم‌آبادی از سال 40 رفیق هستم و فکر می‌کنم نخستین نهار را در همین سال از ایشان گرفتم، این استان استانی است که روحانیت نیز در کنار سایر اقشار پای انقلاب بودند،‌ مردم خوب و موقعیت تقریبا استثنایی از مهمترین ویژگی‌های استان بوده اما برخی از جزایر آباد و فعال نیست که باید روی آن‌ها کار کرد، بحث‌های اولیه روی چند جزیره بکر صورت گرفته که همه باید در این راستا کمک کنند تا جزایری‌آباد داشته باشیم.

تکمیل می شود...
 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: