جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 7 اسفند 1392     
می توانیم در پایان برنامه 5 ساله روزهای سالم شهر را به 2 برابر در سال افزایش دهیم

به گزارش شهرداری نیوز ، شهردار تهران در سیزدهین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک اعلام کرد : اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل یعنی تشویق شهروندان به قانون شکنی و بدین معناست که اگر کسی بخواهد کسی به قانون احترام بگذارد باید زندگی خود را تعطیل کند.

دکتر محمدباقرقالیباف درسیزدهین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک که در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد آغاز به کار کرد بااعلام این که به اینگونه تصمیمات باید پایان بدهیم اظهارکرد: باید توسعه حمل ونقل و عمومی تبدیل به مطالبه عمومی از همه مسوولان در هر سطح شود و هر گونه تصمیم سلبی و ایجابی باپیش شرط توسعه حمل و نقل عمومی دنبال شود .

 

قالیباف با انتقاد از اینکه چه روشی است که ما یک مرتبه و درآخر شب بفهمیم که طرح ترافیک از درب منزل است گفت : این یعنی تشویق شهروندان به قانون شکنی و اگر کسی بخواهد به قانون احترام بگذارد باید زندگی خود را تعطیل کند و از اولیه ترین حقوق زندگی به خاطر یک تصمیم محروم شود و یا به قانون شکنی تشویق شود.

 

قالیباف تاکیدکرد : فضای زندگی و کار و دسترسی به آنها از دغدغه های مهم مردم است اما تصمیم به زوج و فردکردن ازدرب منزل منجر به حل مساله نمی شود و باید توسعه حمل و نقل عمومی و رعایت فرهنگ ترافیک بانظارت دقیق نخبگان و مدیران دنبال شود .

 

قالیباف با تبریک روز مهندس به جامعه مهندسین ، روز تولد یکی ازبزرگترین اندیشمندان اسلامی یعنی خواجه نصر الدین طوسی را توفیقی برای جامعه مهندسی عنوان کردو گفت : ایشان علم نافع داشتند و به بشریت خدمت می کردند و زندگی بهتر را برای جامعه انسانی و مسلمانان به ارمغان آوردند.

 

وی باتقدیر و تشکر از برگزار کنندگان کنفرانس بین المللی حمل و نقل و ترافیک گفت: مطمئن هستم درجمع ما چه مسوولان و چه پژوهشگران جمع نشده ایم که صرفا دو نگاه را مطرح کنیم بلکه دغدغه مشترک ،نگرانی ها وعلاقه مندی ما به کسب دانش برای بهبود زندگی انسان هاست که اگر این کنفرانس منجر به این نتیجه نشود توفیقی درتلاش خودپیدا نکرده ایم .

 

به گفته شهردار تهران اگر میان علم و زندگی روزمره مردم یکی  به فراموشی سپرده شود، به جای اینکه علم درخدمت مردم باشد ، مردم درخدمت علم قرار می گیرند و این نگاه ما نیست .

 

قالیباف افزود: اینکه بتوانیم در این نشست ها اثرگذار باشیم مهم است. به همین دلیل ارتقای بهبود کیفیت زندگی در شهرها و کلانشهرها مهمترین اهداف برگزاری این کنفرانس های علمی است و در این میان حمل ونقل عمومی مهمترین مساله ای است که شهرها و کلانشهرها را تحت تاثیر خودقرار داده است .

 

وی افزود: امروز حمل ونقل و اقتصاد ، مسائل اجتماعی و محیط زیست را در سیتره خود درکلانشهرها درآورده و بر آنها اثر گذاشته به طوری که کمتر اندیشمندی درحوزه محیط زیستی و جامعه شناسی است که باور نداشته باشد حمل و نقل عمومی در شهرها به اثرگذار ترین پارامترها به ویژه درحوزه اجتماعی بدل شده است .

 

شهردار تهران موضوع سلامت را مهمترین چالش در شهرهای بزرگ و تهران عنوان کردو گفت : مهمترین چالش شهر ما آلودگی هوا و آلودگی صوتی است و طبیعی است برای رهایی از این چالش حتما باید به گونه ای تصمیم بگیریم که ابعاد اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی حمل ونقل مورد توجه قرار گیرد .

 

وی تاکید کرد: اگر همه اقدامات در شهر انجام شود اما دو شاخص مهم دسترسی و یکپارچگی را در حمل ونقل عمومی موردتوجه قرار ندهیم نمیتوانیم بر مشکلات موجود فائق شویم . از این رو  از اندیشمندان و دانش پژوهان این عرصه تقاضا دارم که به نیازمندی ما در فرهنگ سازی در این عرصه توجه کنند .

 

شهردار تهران باابراز تاسف از اینکه ما به میزان امکانات و ظرفیت هایی که در شهر تهران فراهم شده بهره برداری لازم را نمی بریم افزود: شاید علت این وضعیت عدم توجه به فرهنگ و شیوه بهره برداری بوده به طوری که کاری که ما را به سمت کاهش تنش ها و چالش ها ببرد کمتر مورد توجه قرار گرفته است .

 

قالیباف با بیان اینکه فرهنگسازی نیازمند اقدامات ایجابی و سلبی است اظهارکرد: بدون شک باید اقدامات ایجابی بر اقدامات سلبی تقدم داشته باشد اما در کنار این اقدامات نیازمند آن هستیم که برای عمومی کردن مسائل  فرهنگی ،نیازهای مردم موردتوجه قرار گیرد و اطلاعات لازم باید  بیشتردردسترس مردم قرار گیرد.

 

شهردار تهران تاکید کرد : نباید فرصت دهیم که بحث تخصصی و عملیاتی که با زندگی و سلامت انسان ها ارتباط دارد با رفتار و فرهنگ سیاسی مواجه شود .

 

وی در این باره گفت : دربعضی از نوشته ها ، گفت و شنود ها و حتی مقالات موضوعات به گونه ای برای مردم تبیین می شود که نه در تشخیص و نه در درمان درد صادقانه و درست نیست بلکه منفعتی برای جریان ها و گروه ها و افراد خاص دارد اما برای اجتماع و مردم منفعتی ندارد.

 

شهردار تهران گفت: اینجاست که جای پژوهش گران خالی است و باید نسبت به گذشته حضور فعال تری در این عرصه داشته باشند ؛حتما نخبگان با نظارت خود بر حوزه مدیریت شهری بادقت به مسائل توجه کنند، منتقد باشند و در تصمیم سازی ها راهنمایی کنند تا در تصمیماتمان خطا نکنیم و امکانات مردم را بیخود هزینه نکنیم .

 

شهردار تهران خاطرنشان کرد : بنده و امسال بنده موظف به تبعیت ازنگاه کارشناسی هستیم تاراه درست را انتخاب کنیم و در آن پیش برویم .

 

وی گفت: امروز متاسفانه به اندازه امکانات نمیتوانیم استفاده کنیم و این موجب آن شده که توسعه مقدور نباشد . به طوری که در پیاده سازی بعضی از آیتم ها مشکلات جدی داریم .

 

وی بابیان اینکه در حالی بحث انسان محور بودن فرد و توسعه پیاده راه ها را در کنفرانس های قبلی مورد اشاره قراردادیم که امروز مردم در استیلای ماشین ها هستند و حرمت ماشین ها بیش از انسان هاست .

 

وی با اشاره به روزهایی که مدیریت شهری وارد توسعه پیاده راه های بازار شد در این باره اظهارکرد: روزهایی که بازار را بستیم و پیاده راه کردیم ، فشارروانی و سیاسی زیادی بر مدیریت شهری وارد شد در حالی که این تصمیم بامشورت گرفته شده بودو راه کار نهایی و تصمیم درستی بود اما درعرصه اجتماعی ، رسانه ها و مطبوعات جای نخبگان خالی بود تا بر این تصمیم مدیریت شهری پافشاری کند .

 

قالیباف افزود: بعداز 5 ماه از اقدامات مدیریت شهری ، کسبه ، مردم و شهروندان ساکن این حس را پیدا کردند که اقدامات صورت گرفته موثر بود اما در همین زمان فشار روحی و روانی زیادی بر ما وارد شد و این درحالی بود که منتقدان انقدر گفتند که به این مساله نگاه امنیتی شد و عده ای تاکید داشتند که باید شهرداری نگاهش رادر حوزه توسعه پیاده راه ها تغییر دهد اما نیروی انتظامی به کمک ما آمد و انقدر ایستادیم که این اتفاق افتاد.

 

وی افزود: امروز توسعه پیاده راه ها فرهنگ عمومی شده و این موضوع تبدیل به مطالبه عمومی مردم از ما شده تا پیاده راه های جدیدی در سطح شهر ایجاد کنیم .

 

شهردار تهران با اذعان به اینکه انتقاداتی به تصمیم مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل عمومی مطرح است تاکیدکرد : باجان و دل این انتقادات را می پذیریم و نمیگویم همه تصمیمات درست است چرا که طبیعتا هر روشی که دنبال شود مورد انتقاد دیگران قرار می گیرد اما این انتقادات شیرین است چرا که سبب می شوند به نقطه تعادل و بهینه برسیم تا شهر را به خوبی اداره کنیم و انشالله که گوش شنوایی داشته باشیم .

 

قالیباف با اعلام اینکه امروز ظرفیت های بزرگی درحوزه حمل نقل تهران محیا شده است دراین باره اظهارکرد: اگر درگذشته کمتر از سه کیلومتر مترو درطول سال ساخته می شد طی هشت سال گذشته سالانه 12 تا 14 کیلومتر مترو ساخته شد و امروز با اطمینان میگویم توان مهندسی کشور این امکان را فراهم کرده که در شهر تهران حداقل سی کیلومتر مترو درطول سال ساخته شود و تمام طراحی ، امکانات ، ابزار مهندسی و نیروی انسانی ان محیاست .

 

شهردار تهران تنها چالش توسعه خطوط مترو را اعتبار موردنیاز عنوان کرد و گفت : کدام کشور پیشرفته دنیا را سراغ دارید که در آنها باوجود درآمد بالای شهرداری از مالیات ، دولت های مرکزی به طور خاص در تکمیل و ساخت شبکه های حمل و نقل عمومی عهده دار مسوولیت نباشند و حتی برای مردم برخوردار نیز در حمل و نقل عمومی یارانه قائل می شوند

 

قالیباف تاکید کرد: امروز هم مردم به یارانه حمل و نقل نیازمند هستند.از طرف دیگر باید به اختصاص سهم درآمدهای ملی درحوزه حمل و نقل عمومی توجه شود .

 

وی تاکید کرد: موضوع بحث، سود اقتصادی نیست بلکه جان انسان ها و سلامت آنهاست و امیدواریم بتوانیم در دوره سوم مدیریت شهری شاهد آن باشیم که بر چالش آلودگی هوا فائق  آییم .

 

شهردار تهران با ابراز تاسف از اینکه بر اساس آمارها بیش از 140 تا 150 روز در سال هوای سالم در شهر نداریم افزود: امروز تعداد روزهای هوای پاک به تعداد انگشتان دست است اما اگر تلاش کنیم و دست به دست هم بدهیم تا در فرهنگ عمومی توسعه حمل و نقل عمومی به مطالبه همه مردم تبدیل شود قول می دهم بعداز یک دوره پنج ساله روزهای سالم را به دوبرابر در سال افزایش دهیم و این اتفاقی است که با کمک نخبگان می افتد .

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: