جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 7 اسفند 1392     
توسعه پياده‌روي شهرهاي پر هياهو را به شهرهاي آرام تبدیل مي‌كند

به گزارش شهرداری نیوز ،هم‌زمان با برگزاري «سيزدهمين كنفرانس بين‌المللي مهندسي حمل و نقل و ترافيك» در تهران، پايتخت كشورمان به عضويت منشور بين‌المللي پياده‌روي در آمد.

منشور مربوط به عضويت تهران در پیمان بين‌المللي پياده‌روي از سوي جيم واكر (Jim Walker) رييس انجمن بين‌المللي پياده‌روي به شهردار تهران تقديم و از سوي دكتر     محمد باقر قاليباف امضاء شد.

امروز شهرهاي آرام مدينه فاضله‌اند نه شهرهاي شلوغ

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در اين ارتباط از پياده‌روي به عنوان يكي از شيوه‌هاي جابه‌جايي‌هاي شهري نام برد كه مي‌تواند تمام طول سفر در مسيرهاي كوتاه يا بخشي از طول سفر در مسيرهاي طولاني را شامل ‌شود و گفت: تا نيم ‌قرن پيش جابه‌جايي‌هاي شهري بر پياده‌روي متمركز بوده است.

مهندس تشكري هاشمي افزايش فزاينده سرانه وسيله نقليه شخصي را دليل كاهش تدريجي انجام سفرها از طريق پياده‌روي در دهه‌هاي اخير در تهران دانست و افزود: بحران‌هاي شهري ناشي از استفاده گسترده از وسايل نقليه موتوري جوامع را به تفكر و چاره‌جويي سوق داده تا جايي كه در تفكرات حاكم بر شهر و شهرسازي، ديگر شهرهاي شلوغ مملو از هياهوي اتومبيل، سر و صدا و آلودگي هوا، مدينه فاضله به شمار نمي‌آيند.

وي با اعلام اين كه امروزه شهرهاي آرام و منطبق با ويژگي‌هاي رواني و جسماني انسان‌ها به جاي شهرهاي پر هياهو و منطبق بر خودرو مورد توجه قرار گرفته­اند، ‌تاكيد كرد: اصولاً پرداختن به پياده­روي در حمل و نقل شهري، جزيي از يك تفكر كلي است كه هدف آن انطباق شهر با معيارهاي انساني فراموش شده است تا انسان‌ها را از التهاب و اضطراب ناشي از توسعه شهرها برهاند.

انجام مطالعات مدل‌سازي و شبيه‌سازي تردد عابران پياده در تهران

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه دلايل زیادي براي انجام سفرهاي درون شهري از طريق پياده‌روي وجود دارد، اظهار كرد: از جمله اين دلايل مي‌توان به كم هزينه بودن و لذت بخش بودن این سفرها و ارتقاي سطح سلامت عمومي را نام برد كه به دليل انعطاف‌پذيري بالا، مي‌تواند سهم به سزايي در انتقال سفرها به عنوان يكي از سيستم‌هاي جابه‌جايي مسافر داشه باشد.

مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه از جمله نتايج افزايش سهم پياده‌روي در جابه‌جايي‌هاي شهري، ‌كاهش تراكم ترافيك و آلودگي هوا و بهبود سطح سرويس معابر شهري است، تصريح كرد: البته افزايش سهم پياده‌روي نيازمند شناخت صحيح از انسان و برآورده كردن نيازها جهت نيل به ازدياد سهم این سفرهاست.

وي در پايان با تأكيد بر اين كه پياده مدار كردن يك شهر نيازمند طراحي و اجراي امكانات و تسهيلات مورد نياز است، خاطرنشان كرد: با توجه به گرايش روزافزون به مبحث حمل و نقل پايدار كه پياده‌روي يكي از اركان اساسي آن است، انجام پروژه‌هاي مطالعاتي در خصوص «مدل‌سازي و شبيه‌سازي تردد عابران پياده در شهر تهران» را از سال گذشته در دستور كار خود قرار داده‌ايم و نتايج آن اخيراً منتشر شده است.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: