جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 31 ارديبهشت 1396     
وزیر ارشاد می‌گوید شوخی کرده!

روزنامه جوان: سيدرضا صالحي‌اميري، وزير ارشاد بعد از انتقاد هنرمندان نسبت به يک اظهارنظر انتخاباتي‌اش، مدعي شد شوخي کرده و هنرمندان لحن طنز‌آميز سخنانش را درک مي‌کنند! اين در حالي است که هنرمندان خواستار عذرخواهي وزير شده‌اند.
 
پس از ديدار يک خواننده با سيدابراهيم رئيسي، وزير ارشاد که براي رأي دادن به يکي از حوزه‌هاي رأي‌گيري رفته بود، در پاسخ به سؤال خبرنگاري که از وي پرسيد «در روزهاي اخير خواننده‌اي با آقاي رئيسي ديدار داشت و موجي فضاي مجازي را دربر گرفت، نظر شما در اين‌باره چيست»، جواب داد: «اين يک طنز انتخاباتي است. اين يک شوخي است، من به کانديداهاي انتخاباتي از همين‌جا پيام مي‌دهم که اگر هنرمند احتياج داشتيد به من پيغام مي‌داديد و من براي شما مي‌فرستادم تا دچار مشکل نشويد.» صالحي‌اميري با بيان نسنجيده‌اش درباره هنرمندان اولين گاف جدي دوران وزارتش را داد و شايد گاف مهم دولت در حوزه فرهنگي و هنر در روزهايي که قرار است با تجديد حيات کابينه دکتر روحاني فصل جديدي از فعاليت‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي رقم بخورد.
   
وزير مي‌گويد شوخي کرده!
نوع ادبيات صالحي‌اميري از جمعه تا روز گذشته با واکنش‌هايي از سوي هنرمندان همراه بوده است. کيومرث پوراحمد در مصاحبه با يکي از خبرگزاري‌ها در پاسخ به حرف صالحي‌اميري گفت: «حرف نسنجيده‌اي است برايش مي‌فرستم؛ مگر هنرمند کارگر است که بهش تلفن کنند و بگويند برو سر فلان کار، هر آدمي تشخص و تفکر براي خودش دارد، اعتبار دارد براي خودش، ايشان حرف زشتي زده است!»
 
مسعود جعفري‌جوزاني نيز ديگر هنرمندي بود که به حرف‌هاي وزير ارشاد واکنش نشان داد. جوزاني با انتشار ويدئويي خطاب به صالحي‌اميري گفت: آقاي صالحي‌اميري! من ترسو ديدم! آدم خودفروش ديدم! آدم‌فروش هم ديدم. همه جاي دنيا را گشتم اما در هيچ جاي دنيا هنرمندي نديدم که به دستور وزير که هيچ حتي به دستور رئيس‌جمهور به کاري که عقيده ندارد تن دهد. آقاي صالحي‌اميري! وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سربازخانه هم نيست! پوست خربزه هم زياده! ياعلي.
 
رضا کيانيان نيز بعد از اعلام پيروزي دکتر روحاني در انتخابات رياست جمهوري، پستي را در اينستاگرامش منتشر کرد و ضمن تبريک پيروزي روحاني به مسئله اظهارات توهين‌آميز وزير ارشاد نيز پرداخت.
 
کيانيان نوشت: «از اين لحظه به بعد همه ما پرسشگريم! و رئيس‌جمهور و وزراى ايشان بايد پاسخگو باشند... به همه ما! و همين اول بسم‌الله، از وزير ارشاد مى‌خواهم به خاطر توهين ناخواسته‌اى که ديروز به هنرمندان کرده‌اند با صداى بلند عذرخواهى کنند! مى‌دانيم اگر رئيس‌جمهور هست، به خاطر اين است که مردم هستند! و به او رأى مى‌دهند! و اگر وزير ارشادى هست، چون هنرمندان هستند!
 
وزارت ارشاد بدون هنرمندان معنا ندارد! و اگر هنرمندان وارد عرصه انتخابات مى‌شوند به خاطر احساس مسئوليتى است که براى آينده کشور دارند! نه براى خوش‌خدمتى! بدانيد! هنرمندان، مطربان آماده به خدمت وزارت نيستند! که به اشاره‌اى خوش‌رقصى کنند! منتظر توضيح و عذرخواهى شما هستم!»
 
صالحی امیری اما یک روز بعد تلاش کرد حرفش را اصلاح کند. او در گفت‌و‌گو با يکي از خبرگزاري‌ها با ادعاي اينکه به عنوان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بيش از همه به جايگاه هنرمندان واقف هستم، گفت: هنرمندان عزيزمان لحن طنزآميز را درک مي‌کنند.
وزير ادامه داد: گفت‌وگوي من با خبرنگار محترمي که در حاشيه اخذ رأي امروز انجام شد و اشاره‌اي که به عدم اقبال اصحاب فرهنگ و هنر به کمپين انتخاباتي يکي از کانديداهاي رياست‌جمهوري داشتم جنبه طنز و شوخي داشته و به هيچ وجه قصد جسارت به هنرمندان عزيزمان که بزرگ‌ترين سرمايه‌هاي اجتماعي ما محسوب مي‌شوند، وجود نداشت.
حال بايد ديد هنرمندان با شنيدن «شوخي کردم» وزير ارشاد دلخوري‌شان را از وي فراموش مي‌کنند و با عذرخواهي احتمالي صالحي همه چيز ختم به خير خواهد شد يا همین «شوخی‌کردم» ماجراي دلخوري از اظهارات وزير ارشاد را دنباله‌دار مي‌کند!
 
خواسته‌هاي اهالي سينما از دولت
همانند سال 92، بخشي از چهره‌هاي فرهنگي و هنري حامي دولت را هنرمندان سينما تشکيل مي‌دادند که برخي به صورت آشکار در دوره رقابت‌هاي انتخاباتي به نفع دکتر روحاني فعاليت تبليغي داشتند و برخي ديگر نيز در روز انتخابات با انتشار نمادهاي انتخاباتي روحاني حمايت خود را از وي نشان دادند.
 
در کنار اين حرکت‌هاي اغلب خودجوش، ستاد دکتر روحاني با ايجاد ستاد هنرمندان حامي دکتر روحاني که مسئوليتش با حجت‌الله ايوبي بود، تلاش کرد هنرمندان بيشتري را براي حمايت از نامزدي دکتر حسن روحاني جذب کند؛ کاري که با برگزاري نشست‌هاي خبري نيز همراه بود ولي استقبال محدود و نااميدکننده از برگزاري نشست خبري و فعاليت‌هاي اين ستاد، نشان داد ايوبي نتوانسته است به طور سازماندهي شده‌اي هنرمندان و به خصوص اهالي سينما را مجاب به همراهي با ستاد انتخاباتي روحاني کند.
 
عدم موفقيت ايوبي در جذب اهالي سينما را مي‌توان در انتقادهايي دانست که به عملکرد چند ساله وي در سازمان سينمايي وارد بود که در نهايت به برکناري وي منجر شد.
اکنون با پايان انتخابات و اعلام پيروزي دکتر روحاني، بخش عمده‌اي از خواسته‌هاي هنرمندان از وي معطوف به اهالي سينما خواهد شد؛ خواسته‌هاي کلي نسبت به رسيدگي و اهميت دادن به مقوله هنر و تضمين دولت براي حمايت مالي و معنوي از فرهنگ و هنر از يک سو و خواسته‌هاي صنفي اهالي سينما از دولت دوازدهم براي نگاه جدي‌تر به سينما از سوي ديگر بخشي از اين خواسته‌ها است.
 
دولت يازدهم در ماه‌هاي آخر فعاليت با انتخاب محمد حيدريان به سمت رياست سازمان سينمايي تلاش کرد فضاي آرامي را در سينما پيش از آغاز رقابت‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري ايجاد کند.
حيدريان که چهره مقبولي در ميان سينماگران است، حالا بايد زمينه را براي پاسخگويي دولت در قبال خواسته‌هاي هنرمندان سينما فراهم کند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: