جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 29 مهر 1393     
تنفس ریزگردها در طولانی مدت ، اثری مخرب در سلامتی شهروندان خواهد داشت

 به گزارش  گروه محیط زیست شهرداری نیوز ؛ مدیر روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در خصوص دلایل قرار گرفتن وضعیت هوای تهران در شرایط پاک در چند روز گذشته گفت : عامل اصلی در بهبود وضعیت هوای تهران در چند روز گذشته ، ناپایداری های جوی بوده است.

بسطامی در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت : البته در سال های اخیر شاهد اقدامات مثبت و ارزنده ای به جهت کاهش آلودگی هوا در دستگاه های اجرایی از جمله دولت و شهرداری بوده ایم که  اثر این اقدامات را باید در طولانی مدت مورد ارزیابی قرار داد.

وی در ادامه افزود : در زمینه این ارزیابی باید مدت مشابه در سال گذشته را با شرایط امسال مورد مقایسه قرار داد و کلاس های پایداری و راهکار ها را مورد مقایسه و ارزیابی قرار دهیم تا از محل این مقایسه به میزان اثر بخشی یک یا چند راهکار به کار گرفته شده در جهت کاهش آلودگی هوا پی ببریم.

بسطامی با اشاره به تعداد روزهای پاک در سال گذشته و امسال گفت : در سال گذشته ، تعداد روز های پاک 2 روز اعلام شده بود و تعداد روزهای پاک در سال 93  تا این لحظه به عدد 8 رسید که این امر نشان دهنده یک نسبت 4 برابری در  افزایش روزهای پاک برای  امسال بوده است .

وی در ادامه افزود : از دلایل این افزایش می توان به تغییر شرایط جوی و اقدامات اجرایی انجام گرفته در حوزه مدیریت شهری با در نظر گرفتن ارزیابی های کارشناسانه اشاره کرد.

بسطامی در پاسخ به این پرسش که برای از بین رفتن عامل ریز گردها در هوای تهران باید چه اقداماتی صورت گیرد گفت : آلاینده های ریز گرد از دو منشا طبیعی و مصنوعی در هوای تهران وارد شده است . منشا طبیعی مربوط به وزش باد از نقاط و حوزه های غبار خیز کشورهای غربی ایران بوده و عامل دوم که دلیل دارا بودن ترکیبت کربنی  بسیار خطر ناک تر است . ریزگردهای نوع دوم از احتراق سوخت دیزلی در موتورهای دیزلی  تولید می شود.

وی در ادامه افزود: ریزگردها به دلیل دارا بودن ترکیبات کربن ، پس از وارد شدن به بدن انسان از راه دستگاه تنفس و جریان خون سبب ایجاداختلالات خاص در بدن خواهد شد که تنفس این نوع از ریزگردها در طولانی مدت اثری مخرب در سلامتی شهروندان خواهد داشت.

بسطامی در خاتمه گفت : در خصوص رفع علل وعوامل  دو نوع ریز گرد راهکارهایی وجود دارد و در همین زمینه باید آلودگی منتشره از منابع متحرک سنگین را به حداقل ممکن برسانیم و با استفاده از تکنولوژی روز دنیا کیفیت سوخت مصرفی در خودرو ها را بهبود بخشیم . در زمینه ریزگردهای خارجی نیز اقداماتی از طرف سازمانت محیط زیست در دست انجام است که با مذاکرات و پی گیری های معاونت حقوقی سازمان محیط زیست امیدواریم به نتایج خوبی دست یابیم .

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: